Fjolåret var ingen succé för konsumentrelaterade aktier. När bolag inom samma bransch kollektivt slaktas på kortsiktig oro, kan långsiktiga möjligheter skapas.
Att försöka hitta botten i en aktie är i princip omöjligt och därför inget att sträva efter. Att från sidlinjen vänta ut den värsta stormen för att få en uppfattning om vart köpare och säljare möts på nytt kan vara att föredra. Den väntan har hittills i år kostat en uppgång om 40 procent för potentiella Rugvista-köpare.
Bolaget grundades redan 2005 och säljer mattor på nätet där majoriteten av produkterna är egenutvecklade. Försäljningen sker genom varumärkena Rugvista och Carpetvist. Merparten säljs till privatpersoner men bolaget har även företagskunder. Cirka hälften av nettoomsättningen kommer från Norden och DACH (Tyskland, Österike och Schweiz). Resterande del kommer från övriga länder, vilket främst består av länder i Europa.
Bolaget själva beskriver sig som en av Europas ledande D2C (Direct-to-Consumer) e-handlare och majoriteten av produktionen sker i Turkiet och Indien.
Aktien introducerades på First North i mars 2021 till ett pris om 125 kronor per aktie. Utifrån helårsresultatet året innan introduktionen var investerarna beredda att betala P/e 33x och då ovetandes, P/e 26 på vinsten för helåret 2021.
Bland teckningsåtagarna fanns bland annat TIN Fonder och familjebolagen Roosgruppen och Knutsson Holding. Idag är bolagets största ägare investeringsbolaget Madhat med 12 procent, följt av TIN och Alcur Fonder med cirka 8 procent vardera.
Många siffror för helåret 2022 var imponerande. Antalet ordrar uppgick till 253 000 och den nätbaserade butiken besöktes totalt 32 miljoner gånger. Dessa siffror innebar att bolaget stängde fjolåret med en försäljning om nästan 640 miljoner kronor och en nettokassa på 112 miljoner.
Att sälja mattor på nätet kan spontant kännas utmanande, men Rugvista har bevisat att det går och att det dessutom går att tjäna bra med pengar på det. Bolagets vd Micael Lindqvist belyser fördelarna med digital försäljning av just mattor och lyfter då fram fördelarna med att produkterna inte blir utdaterade på hyllan, trenderna går i långa cykler samtidigt ett besök hos en digital mattförsäljare är betydligt bättre än hos en fysisk mattförsäljare där mattorna är staplade på hög och utbudet mer begränsat. Antalet returer, vilket är en viktig faktor för e-handlare, har också visat sig vara relativt lågt i jämförelse med andra konsumentprodukter.
Precis som för andra bolag var 2021 ett rekordår för Rugvista och bolaget tjänade nästan 5 kronor per aktie. Vid utgången av september i år redovisade bolaget ett resultat på rullande tolv månader om 3,6 kronor per aktie. Det är alltså 25 procent lägre än rekordåret 2022, och sannolikt bättre än aktiemarknaden tidigare befarat.
Intressant är att antalet besökare på hemsidan inte ökar i någon nämnvärd takt samtidigt som antalet ordrar i tredje kvartalet växte med cirka 40 procent på årsbasis. Under årets tre första kvartal minskar antalet besök på hemsidan med nästan 13 procent samtidigt som antalet ordrar ökade med nästan 12 procent.
I tredje kvartalet rapporterades en nettoomsättning på 160 miljoner kronor, vilket är en tillväxt om nästan 25 procent. Organiskt växte nettoomsättning med drygt 14 procent. Vid utgången av kvartalet uppgick nettokassan till 112 miljoner kronor.
Rugvista delade ut 31 miljoner kronor under året, vilket innebär 1,5 kronor per aktie och en direktavkastning på 2,5 procent räknat på dagens kurs. En utdelning i linje med 2021 om 2,5 kronor är inte omöjligt under nästa år, vilket istället skulle innebära en direktavkastning på drygt 4 procent.
Trots den organiska tillväxten i tredje kvartalet är det utmanande marknadsförhållanden för bolaget med den försvagade europeiska konsumenter som gärna letar prisvärda alternativ och produkter med låga priser. Den kraftiga tillväxten i tredje kvartalet var främst i Norden och DACH som dessutom hade relativt svaga jämförelsetal från förra hösten.
Rugvista | 2023E | 2024E | 2025E |
Nettoomsättning, Mkr | 698 | 770 | 856 |
Ebitresultat, Mkr | 97 | 119 | 138 |
Ebitmarginal, % | 13,9% | 15,4% | 16,1% |
EPS, SEK | 3,7 | 4,6 | 5,3 |
P/e | 16,5 | 13,5 | 11,5 |
EV/Ebit | 12 | 10 | 8,5 |
Källa: Factset
I Factset finns idag estimat från tre analytiker som förväntar en vinsttillväxt om 25 procent för nästa år och 15 procent 2025. Dagens vinstmultiplar är något lägre än exempelvis friluftsbolaget Revolution Race och faller till en ensiffrig EV/Ebit-multipel om 8,5 för helåret 2025.
Risken är helt klart att konsumenten försvagas ytterligare och att konkurrensen tilltar kommande år. Det går dessutom att fundera på den långsiktiga vinsttillväxten när vi blickar bortom 2025 och hur mycket det går att utveckla affären. Det ska dessutom understrykas att bolaget är ett enproduktsbolag, vilket ökar risken jämfört med bolag där olika produkter erbjuds och efterfrågan bland produkterna kan skilja sig över tid.
Samtidigt har Rugvista bra förutsättningar att effektivisera produktionen, marknadsföringen och förbättra konverteringsgraden för att öka marginalen och vinsten framåt. Som e-handlare finns även en relativt effektiv process för etablering i fler marknader.
Precis som bolagets ordförande och vd som äger en betydande mängd aktier tror vi att det finns mer uppsida kvar i aktien.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
RugVista Group | Köp | 62,00 | - |