Det var krattat för stora rörelser när H&M släppte sina siffror för det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det har nämligen blivit det nya svarta när modejätten rapporterar.
Efter den senaste rapporten, avseende andra kvartalet, rusade aktien med 18 procent och rapporten före det utlöste också ett glädjerally då kursen steg 16 procent. De senaste veckorna har varit lite dystrare för aktien, vilket hänger samman med att försäljningssiffran för tredje kvartalet pekade på nolltillväxt istället för en 5 procentig uppgång som analytikerna hade trott på.
Trots det noterade H&M-aktien en årsuppgång på nästan 40 procent inför dagens rapport.
På onsdagen var optimismen tillbaka igen men i försiktigare skala än de senaste två rapportdagarna. Om vi börjar med att dyka ned i de mindre bra delarna av rapporten så sticker den kortsiktiga efterfrågan ut. En redan känd och blek kvartalsförsäljning för perioden juni-augusti följdes nu upp av bedömningen att september kommer att sluta med en nedgång på 10 procent i lokala valutor.
Det tyngsta skälet enligt H&M är att ett ovanligt varmt väder på många europeiska marknader har försenat den viktiga höstsäsongen. På upprepade frågor under rapportpresentationen om det bara är vädret eller även sämre underliggande efterfrågan som pressar försäljningen nämner vd Helena Helmersson att konsumenternas sämre köpkraft påverkar, men att det inte är huvudorsaken och att det är svårt att kvantifiera.
Helena Helmersson, vd H&M
En månad är bara en månad och vädret är som bekant ombytligt. Lyckligtvis fanns det gott om positiva delar i rapporten också, även om de stora resultatöverraskningarna lös med sin frånvaro den här gången.
Klädjätten fortsätter exempelvis att banta sitt varulager, ned 14 procent i svenska kronor, vilket har bäddat för ett starkt kassaflöde. Bruttomarginalen på 50,9 procent prickade i det närmaste exakt förhandstipsen medan rörelsemarginalen på 7,8 procent var 0,2 procentenheter bättre än väntat.
Att H&M fortsätter ta kliv uppåt med sin rörelsemarginal är avgörande för aktien eftersom det har blivit en nyckelfråga huruvida H&M ska lyckas infria målet att nå 10 procent nästa år. Ett mål som har understrukits av bolaget i de senaste rapporterna, i samband med försäljningsstatistiken och som upprepades på nytt i onsdagens rapport.
Som tabellen över konsensusprognoserna nedan visar så räknar analytikerna däremot inte med att H&M ska nå hela vägen utan att man landar kring 8,5 procents rörelsemarginal nästa år och strax över 9 procent påföljande år.
2021A | 2022A | 2023E | 2024E | 2025E | |
Omsättning, Mkr | 198967 | 223553 | 239144 | 250140 | 257775 |
Rörelsemarginal % | 7,7 | 3,2 | 6,1 | 8,5 | 9,2 |
Vinst/aktie, SEK | 6,5 | 2,2 | 6,2 | 9,3 | 10,5 |
Utdelning/aktie, SEK | 6,5 | 6,5 | 6,8 | 7,5 | 8,3 |
P/e-tal | 26 | 17 | 15 | ||
Källa: Infront |
På dessa prognoser handlas aktien just nu, efter att kursen under förmiddagen lyft med omkring 3 procent, till ett p/e-tal på 26 i år och 17 nästa år. Gör vi däremot ett antagande om att analytikerna blir överbevisade och att H&M faktiskt prickar marginalmålet på 10 procent, med oförändrat finansnetto och skattesats, så faller p/e-talet för nästa år till attraktiva 14,5.
Hur troligt är det att målet infrias?
En ekonomiskt stressad konsument kan sätta käppar i hjulet förstås och risken finns att det varma vädret maskerar en svagare underliggande efterfrågan. Att H&M har en relativt bra prisposition när hushållen måste prioritera är samtidigt ett trumfkort.
Medvind kommer också snart från det som H&M kallar för externa faktorer för varuinköpen, då dessa successivt förbättras och ger en positiv effekt i fjärde kvartalet för första gången på länge. Fortsatta effekter från pågående besparingsåtgärder och stängningar av olönsamma butiker är andra faktorer som talar för att marginalen ska stiga nästa år.
För aktiens del väntar också viss medvind på köpsidan av orderboken. Dels sjösätts nu det återköpsprogram på 3 miljarder kronor som styrelsen tidigare har föreslagit, och dels öppnar rapporten dörren för storägaren Stefan Persson att göra som han brukar och tanka fler aktier.
Septemberförsäljningen blir inte rolig, men vågar man tro på att vädret jämnar ut sig över tid så har rapporten snarare stärkt än försvagat oddsen för att H&M ska nå eller åtminstone ta sig riktig nära 10-procentsmålet nästa år. Med en rimlig värdering, hoppet om tvåsiffriga marginaler vid liv och med ett kommande köptryck i aktien bör H&M under resten av året kunna återhämta en del av den börsmark man tappat de senaste veckorna.