Med Assa Abloy, Atlas Copco, Sandvik, SKF, Trelleborg och Volvo på onsdagens rapportagenda var det bäddat för verkstadsfest på Stockholmsbörsen. Och fest blev det om man tittar på hur omsättning och vinster har utvecklats, visar vår snabbgenomgång av rapporterna.
Industrijättarna ökar nästan mangrant sina rörelsemarginaler, justerat för engångsposter. Den organiska omsättningen, det vill säga rensat för valuta och förvärv, ökar samtidigt för samtliga sex bolag som tabellen nedan visar.
Orderingång | Omsättning | Just. rörelsemarg. Q2-23 (Q2-22) | |
Assa Abloy | X | 3% | 16,6% (15,5%) |
Atlas Copco | -5% | 18% | 21,9% (21,3%) |
Sandvik | 3% | 12% | 20,5% (19,0%) |
SKF | X | 8% | 13,3% (10,5%) |
Trelleborg | X | 3% | 17,9% (18,7%) |
Volvo | -10% | 11% | 15,4% (11,6%) |
Fotnot: Orderingång och omsättning avser organisk förändring. Volvos order avser antal lastbilar. |
Att det andra kvartalet skulle vara ytterligare en period med solid utveckling, drivet av att efterfrågan tuffar på, att det fanns fylliga orderböcker att leverera på, fortsatt valutamedvind och draghjälp från prishöjningar var inte oväntat. Men utfallen har ändå överträffat analytikernas prognoser.
I nedanstående tabell har vi summerat hur utfallen har stått sig mot konsensusprognoserna som Infront har samlat in dagarna före rapporterna.
Prognosavvikelser | Order | Omsättning | Rörelseres (just) |
Assa Abloy | X | 2% | 4% |
Atlas Copco | 1% | 6% | 7% |
Sandvik | 0% | 4% | 6% |
SKF | X | 1% | 6% |
Trelleborg | X | 0% | 5% |
Volvo | -3% | 4% | 19% |
Källa: Infront |
Största vinstavvikelsen kommer från Volvo, som trots en monsterrapport för det första kvartalet lyckades klå prognoserna med 19 procent den här gången. Övriga ligger på mer modesta avvikelser kring 4-7 procent, drivet av något högre intäkter än väntat och överlag bra hävstång på resultaten när leveranskedjorna samtidigt har lappats ihop och fungerar som de ska igen.
Trots de imponerande resultaten lät sig inte aktiemarknaden charmas den här gången. På onsdagseftermiddagen var aktierna på minus eller nära nollan och det är tydligt att många nu resonerar i termer av detta är ”as good as it gets” för verkstadsbolagen. En tes som det går att hitta en del stöd för i rapporterna.
Orderingången på Volvos lastbilar minskar exempelvis med 10 procent och betydligt mer än så för anläggningsmaskinerna. Restriktivitet med att ta nya order långt in i framtiden är en viktig förklaring, men nu nämner Volvo även försiktighet bland kunderna som ett skäl. Det skapar frågetecken kring hur stark marknaden blir under 2024.
Atlas Copcos orderingång minskar också organiskt vilket framför allt beror på en rejäl nedgång inom Vakuumteknik, där den ryckiga halvledarindustrin drar ned efterfrågan i kvartalet. Sandvik noterar fortfarande positiv orderingång för koncernen tack vare högtrycket på gruvsidan och bra fart hos flygkunderna, men bolaget ser tydlig svaghet inom infrastruktur och en viss avmattning inom allmänindustri.
Även Trelleborg pekar på en svalare efterfrågan inom allmänindustri, liksom produkter kopplade till bostadsbyggande, medan flygindustrin går fortsatt starkt.
Det är också dämpade kommentarer som kommer från vd-munnarna när de i ord ska beskriva efterfrågan den närmaste tiden, även om det mer handlar om stabilisering och normalisering än om kunder som stampar på bromsen. Så här lyder några av de färska vd-orden från verkstadscheferna.
Assa Abloy: ” Även om vi ser kortsiktig avmattning på marknaden är vi övertygade om att de långsiktiga tillväxtkrafterna för accesslösningar kvarstår.”
Atlas Copco: ”Atlas Copco förväntar sig att kundernas aktivitetsnivå kommer försvagas något jämfört med den höga nuvarande nivån.”
Sandvik: ”Utvecklingen för den dagliga orderingången under de två första veckorna i juli var stabil jämfört med andra kvartalet.” (Avser affärsområdet SMM)
SKF: ”När vi nu går in i andra halvåret förväntar vi oss det normala säsongsmönstret för tredje kvartalet i våra resultat. Vi förväntar oss också fortsatt volatilitet och geopolitisk osäkerhet på de marknader där vi är verksamma.”
Trelleborg: ”För det tredje kvartalet blir vår sammantagna bedömning att efterfrågan kommer vara något lägre jämfört med årets andra kvartal.”
Volvo: ”Vi går successivt in i en mer normaliserad efterfrågesituation med rekordstark lönsamhet och högt momentum i bolaget.”
Martin Lundstedt, vd för AB Volvo
En annan trend i rapporterna värd att följa upp är att Kina tycks bjuda på en trögare marknad än många hoppades på i början av året. Det syns exempelvis i Volvos försäljning av anläggningsmaskiner som minskar kraftigt, dels på grund av tidigare hamstring inför nya utsläppsregler men också till följd av sämre tryck i ekonomin.
Sandvik å sin sida konstaterar att återhämtningen i Kina efter återöppningen har varit långsammare än väntat, vilket speglar de senaste inköpschefsindexen. SKF är inne på samma linje och även om kullagerbolaget hade en bra tillväxt i landet hade man hoppats på en ännu kraftigare studs efter återöppningen.
Ser man strikt till resultatutvecklingen kan det förstås tyckas orättvist att de överraskande höga vinsterna inte belönas bättre på börsen. Men aktiemarknaden tittar mer framåt än bakåt och då hamnar fokus på att vinstökningstakten snart avtar, att orderböckerna normaliseras, att det kan bli svårare att höja priserna när kunderna inte är lika desperata efter att få sina produkter längre och att många av bolagen ligger på höga marginaler i förhållande till sina historiska nivåer.
Man ska inte heller glömma att framgångarna vi ser nu i de faktiska resultaten har gått hand i hand med en fantastisk återhämtning i aktierna sedan botten förra hösten. Verkstadsbolagen är överlag i gott skick och de är väl rustade för att ta sig an eventuell motvind. Att deras aktier växlar ner till tomgång i väntan på att det visar sig om vi får en mjuk eller hård landning i ekonomin är bara naturligt.