Freetrailer är ett spännande bolag på Spotlight, vars affärsidé är att hyra ut släpvagnar kostnadsfritt för privatpersoner i samarbete med olika typer av byggföretag och varuhus (kallade Partners). IKEA är en viktig partner, men även El-Giganten, Bilka, City Self-Storage och även en rad andra företag. Lågpriskedjan Europris har också anslutit och erbjuder sedan 2021 Freetrailers självbetjänande släptjänst för sina kunder. Konceptet testades initialt i 4 av kedjans drygt 260 varuhus. 6 månader senare utökades samarbetet med ytterligare 31 platser. Europris har idag 35 platser med totalt 105 släp som kör runt och gör reklam för dagligvarukedjan.
Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 49 den 5 dec
Syftet för dessa partners är att skapa en bra kundupplevelse som också stärker företagens försäljning, samtidigt som konsumenten enkelt och smidigt kan transportera möbler, varor och annat till hemmet. Freetrailer tillhandahåller släpvagnarna och sköter allting runt uthyrningen och pryder dessutom vagnarna med reklam åt företaget i fråga.
Låg kapitalbindning
Freetrailer leasar vagnarna typiskt sett över 3 år vilket minskar behovet av rörelsekapital. Bolagets intäkter kommer dels genom att bolagets partners betalar in en liten slant för samarbetet, men framförallt utgörs merparten av intäkterna av tilläggstjänster som konsumenten köper i samband med lånet av släpvagnen (oftast via appen). Exempelvis kostar en onlinebokning här hemma i Sverige 49 SEK och en försäkring kostar 69 SEK. För ett år sedan låg priserna på 29 SEK respektive 49 SEK här i Sverige. Det är en rejäl ökning på 60-70 procent sedan 1 oktober då prishöjningar genomfördes i Sverige och Norge, vilket innebär att bolaget kör samma priser på samtliga Skandinaviska marknader.
Bolaget har växt fint de senaste åren. För 3 år sedan omsatte bolaget runt 40 miljoner danska kronor (MDKK). Idag ligger omsättningen på 66 MDKK på rullande 12 månaders basis, innebärande en snittillväxt på drygt 18 procent de senaste tre åren. Bolaget har brutet räkenskapsår (juli-juni).
Under det senaste hela räkenskapsåret 21/22 ökade omsättningen med 21 procent och ebita-marginalen steg till 20 procent (14,3). Vinsten per aktie steg med 73 procent till 0,85 DKK (0,49). Det var ganska nära våra egna estimat som vi satte för ett år sedan (BV 21-49). I den analysen gillade vi bolaget och dess affärsmodell men tyckte att värderingen på ev/ebita 45 ändå var väl mastig och rekommenderade därför Sälj.
Aktien har sedan dess halverats. Börsvärdet är idag cirka 290 MDKK och balansräkningen är lika stark som för ett år sedan, med en nettokassa på 14 MDKK. Kassaflödet är gott och kapitalbindningen är lindrig vilket frigör resurser att kunna utveckla erbjudandet och attrahera nya partners. Är det läge att kliva på aktien nu efter halveringen?
Med nya anslutna partners och en affärsmodell som borde stå sig väl i bistrare tider, om än att kundtrafiken till butikerna lär minska i sämre konjunktur, så borde Freetrailers kostnadsfria (mot användaren) erbjudande ha bra motståndskraft. Många av bolagets partners är också starka prispressare inom sina branscher, vilket också borde innebära hygglig efterfrågan även i sämre tider.
Starkt kvartal
Freetrailer lade nyligen fram en stark Q1-rapport (juli-september) för innevarande räkenskapsår 2022/2023. Denna visade på en solid tillväxt på 22 procent och en ebitamarginal som steg till 30,8 procent (29,1) i det säsongsmässigt starka första kvartalet. De finansiella nyckeltalen pekar åt rätt håll, likaså de operativa. Under Q1 satte bolaget återigen rekord med nästan 80 000 uthyrningar i snitt per månad. Totalt nåddes 238 939 uthyrningar, vilket är drygt 20 000 fler än under Q4 21/22 och drygt 42 000 eller 22% fler än för motsvarande kvartal förra året. Utnyttjandegraden (beräknas genom antal uthyrningar i förhållande till antalet dagar i perioden) är fortsatt mycket hög och uppgick till i snitt 89 % för kvartalet. Utnyttjandegraden under Q4 21/22 var också 89 %, medan utnyttjandegraden för räkenskapsåret i helhet 21/22 var 85 %.
Idag har bolaget 3016 släpvagnar utställda på över 450 utlämningsställen på de olika marknaderna, varav majoriteten finns i Danmark (1430 släpvagnar) följt av Sverige (1041), Norge (410) och Tyskland (135). I Tyskland hade man 29 släpvagnar för ett år sedan, så det är en marknad som växer snabbt. Freetrailer har ett mål för 22/23 att utöka uthyrningsportföljen till 3850.
Bolagets egen prognos är att nå en omsättning på 83-85 MDKK under innevarande räkenskapsår och ett EBITDA-resultat på mellan 16-17 MDKK, vilket är att likställa med ebita. På denna prognos värderas Freetrailer till ev/ebita 16 i år. Rejäla prishöjningar från 1 oktober torde ge understöd till marginalförbättring tillsammans med ökade volymer. I synnerhet då det fortsatt rör sig om låga kostnader i absoluta tal för privatpersoner. Vi ser också att bruttomarginalen stiger och nådde strax över 50 procent ifjol. Häri bokas bland annat operativa leasingkostnader in i posten ”övriga externa rörelsekostnader” medan de finansiella kostnaderna för leasingen kommer in på finansnettot som också hållit sig stabilt över tid. Prishöjningarna kommer kompensera mer än väl för stigande räntekostnader för släpvagnsflottan.
Vår bedömning är också att bolaget kan fortsätta växa uthyrningsportföljen de kommande åren. Vi tror att affärsmodellen är stark och att efterfrågan på den här typen av självbetjäningstjänster är framtiden. Därför anser vi att bolaget förtjänar en viss premievärdering tack vare robusta tillväxtutsikter och en god skalbarhet i affären.
På våra prognoser för nästa år är ev/ebita inte högre än 13x. För ett bolag som kan växa 20 procent de kommande åren och med stigande marginaler så är det attraktivt.
Kursfall ger köpläge
Vi lutar åt att det är köpläge i Freetrailer efter halveringen sedan säljrådet för prick ett år sedan, i synnerhet då verksamheten också utvecklats solitt under året. Ett smolk i bägaren är att vd Philip Filipsen inte köpt en endaste aktie de senaste fyra åren som han lett bolaget. Det är obegripligt och något vi på BV i normalfallet alltid värdesätter högt, men i detta fall är åtminstone grundaren Allan Sønderskov Darré kvar som huvudägare med 16 procent av aktierna.
Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 49 den 5 dec