Med en kursnedgång på 19 procent sedan årsskiftet, eller 13 procent justerat för utdelningar, har Volvo i likhet med övriga stora industribolag på börsen fått se sin aktie tryckas ned av en serie olika orosmoment. Den sedan tidigare stora komponentbristen har kompletterats med skenande inflationssiffror, högre finansierings- och bränslekostnader för kunderna och inte minst en stegrande risk för att hela ekonomin går in i en recession.
Av denna oroskavalkad syns inte mycket i Volvos faktiska siffror, som överraskade positivt när bolaget på tisdagen släppte sin halvårsrapport.
En tillväxt på 31 procent, eller 20 procent justerat för valuta, var klart bättre än vad analytikerna förväntat sig och med en rörelsemarginal i linje med förhandstipsen på 11,6 procent blev också vinsten en positiv faktor. En hel del valutahjälp har Volvo visserligen fått men samtidigt har man varit fortsatt skickliga på att hålla produktionslinorna igång och kompensera sig för högre material- och fraktkostnader.
Källa: Nyhetsbyrån Direkt
Orderingången på lastbilar kom också in högre än analytikerna hade förutspått, även om de drygt 53 000 fordonen som beställdes under kvartalet var 8 procent färre än samma kvartal i fjol. En dämpning som är lättsmält med tanke på de långa ledtiderna och kostnadsinflationen. Volvo är alltjämt restriktiva med order för leveranser långt fram i tiden för att undvika att det byggs in luft i orderboken som sedan pyser ut om ekonomin tvärbromsar.
Det är samma budskap som vi hört tidigare från vd Martin Lundstedt och även när det kommer till prognoserna för årets totalmarknader känner vi igen bilden. Såväl Nordamerika som Europa spås landa på en totalmarknad för tunga lastbilar i år på 300 000. Även prognoserna för Indien och Brasilien är oförändrade medan Kina spås krympa lite mer än vad Volvo tidigare trodde.
Precis som Sandvik vittnade om förra veckan så syns inte mycket av oron på de finansiella marknaderna i den konkreta utvecklingen på de industriella marknaderna. Volvos kunder har ett fortsatt högt kapacitetsutnyttjande och signalerna från service och kundfinansiering pekar också på att trycket är högt. Det är samtidigt tydligt att Volvo, liksom Sandvik, är på tå och har en beredskap för att agera om det blir efterfrågan och inte utbudet som blir det största problemet att hantera under 2023.
Till skillnad mot en del tidigare rapportörer har Volvo också lyckats krama ur ett ganska bra kassaflöde i kvartalet, trots lageruppbyggnad. Det operativa kassaflödet ökar från knappt 6 till 7,2 miljarder i kvartalet och Volvos balansräkningen är minst sagt solid.
Även efter den stora utdelningen på totalt 26 miljarder kronor i våras har Volvo en nettokassa på 44 miljarder i sin industriverksamhet. Kritiken mot att Volvo håller för mycket kassa är inte obefogad, men givet en omvärld som snabbt kan försämras ytterligare och en massiv omställning från fossilt till eldrift som väntar bakom kröken är en ramstark balansräkning ändå att föredra.
Och det är ju inte så att aktieägare som vurmar för utdelningar går lottlösa. I våras delade Volvo ut 13 kronor per aktie och analytikerna som följer bolaget räknar med fortsatt höga nivåer kommande år. Infrias förväntningarna så handlar det om en direktavkastning på över 8 procent om året.
2021A | 2022E | 2023E | 2024E | |
Omsättning, Mdr | 372 | 425 | 432 | 436 |
Rörelsemarginal % | 11,0 | 11,4 | 11,2 | 11,2 |
Vinst/aktie, sek | 16,1 | 16,2 | 17,7 | 17,7 |
Utdelning/aktie, sek | 13,0 | 13,5 | 14,3 | 14,4 |
Källa: Infront |
Även sett till vinstnivåerna som förväntas sticker Volvo ut som remarkabelt lågt värderat. Med nuvarande konsensusprognoser, som om något bör justeras upp lite för 2022 efter dagens rapport, ligger p/e-talet på strax över 10 i år och drygt 9 för kommande två år.
Visst finns det en påtaglig risk för att vinstprognoserna för 2023 och 2024 kan vara lite för höga och att en recession kommer att trimma ned förväntningarna en hel del. Och visst väntar en osäker övergång från fossila drivmedel till eldrivna lastbilar det kommande decenniet.
Men i våra ögon tar värderingen redan höjd för det förstnämnda scenariot med något lägre vinstutsikter. Och vad gäller elektrifieringen så är det också en fantastisk möjlighet för en marknadsledare som Volvo med finanserna i ordning att stärka sina positioner ytterligare.
Spelar Volvo sina kort rätt så kommer de totala intäkterna från varje fordon baserat på eldrift att kunna bli 50 procent högre än för dagens fordon, enligt de uppskattningar som bolaget presenterade på sin kapitalmarknadsdag tidigare i juni.
Vi har haft en positiv syn på Volvo sedan tidigare och rapporten ändrar inte det. Ett välskött bolag, med förbättrad lönsamhet, ökade marknadsandelar och en stark balansräkning som dessutom har en bra chans att komma ur nästa teknikskifte som en vinnare borde värderas högre. Volvos slutmarknader är cykliska till naturen och då trycker också svarta recessionsrubriker ned värderingen, vilket en placerare med lång investeringshorisont bör utnyttja för att köpa aktien.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Volvo B | Köp | 169,12 | - |