Spotify valde en ovanlig väg för sin börsintroducering 2018 i form av direktnotering, utan skydd från investerare som förbinder sig att stötta upp kursen initialt. Aktien började handlas runt cirka 150 dollar och steg som mest till 193 dollar i slutet av augusti 2018. Därefter sjönk aktien successivt och handlades som allra lägst till 107 dollar per aktie i december 2018. I början av 2019 återhämtade den sig och har fram till nyligen legat stabilt runt 120-150 dollar per aktie.
Nu har Spotify, med start i mitten av juni 2020, plötsligt rusat med över hundra procent och handlas således i skrivande stund för 270 dollar per aktie.
Företaget har etablerat sig som världens största betaltjänst för musik. I årsrapporten för 2019 skriver bolaget att de är närvarande i 79 länder och har en plattform som inkluderar 271 miljoner användare i månaden, vilket dessutom är en ökning med 31 procent jämfört med året innan. Av dessa är 124 miljoner premiumabonnenter, vilket är en ökning med 29 procent jämfört med 2018. I dagsläget har bolaget 286 miljoner aktiva användare i månaden.
Bolaget genererar inkomster från både premiumprenumerationer och reklam. Premiumprenumerationerna består av individual, duo, family och student och priserna varierar mellan 49 kr och 169 kr i månaden. Deras “Spotify Free” är ett gratis abonnemang som finansieras genom reklaminslag. Enligt bolaget fungerar denna del som en tratt som driver en stor del av deras nytillkomna premiumabonnenter. Premiumtjänsten står för cirka 90 procent av intäkterna.
Under första kvartalet för 2020 rapporterade Spotify en 31 procentig tillväxt i antal betalande abonnenter och en total omsättningstillväxt på 22 procent jämfört med året innan. I det första kvartalet för 2020 redovisar bolaget en omsättning på 1 848 miljoner euro (notera att Spotifys aktie handlas i dollar men bolaget redovisar i euro). Däremot har bolaget en, för internetbolag, synnerligen låg bruttomarginal på 25 procent, orsakat av de höga avgifterna bolaget betalar till skivbolagen för rättigheterna till musiken. Det är sannolikt en anledning till att aktiekursen, fram tills nyligen, har haft låg aktivitet. Bolaget har dessutom guidat för en högre bruttomarginal än vad som visat sig, vilket kan ha bidragit till en viss besvikelse bland investerare.
Spotify, som fortfarande befinner sig i en tillväxtfas, har än så länge inte lyckats gå med någon vinst. År 2017 redovisade bolaget en rörelseförlust på 378 miljoner euro och året innan 349 miljoner euro. År 2018 och 2019 gjorde Spotify resultatmässigt bättre ifrån sig och redovisade rörelseförlust på minus 43 respektive minus 73 miljoner euro.
Bolaget uppger att de lägger mycket resurser på att vinna andelar på tillväxtmarknader, till exempel i Indien, där köpkraften generellt är lägre. Spotify erbjuder därför betydligt billigare prenumerationer i dessa regioner.
Förhoppningen hos Spotify och dess konkurrenter, som exempelvis Apple Music, är att artisterna ska ge musiken direkt till dem utan att ta omvägen via skivbolag. Det skulle i sådana fall kapa kostnaderna rejält och gynna både streamingtjänstebolagen och artisterna själva, som fått sina inkomster stagnerade sedan mycket av musikdistributionen flyttade över till internet.
Att aktiekursen rusar kan ha flera olika anledningar. Under de senaste åren har Spotify gått hårt in för att bli störst på podcasts, där bolaget bland annat har köpt poddnätverken Ringer, Parcast och Glmet för flera miljarder kronor. I slutet av maj 2020 gick den populära komikern Joe Rogan ut med att han flyttar sin podcast “The Joe Rogan Experience” exklusivt till Spotify. Podcasten är en av världens största och hade i april 2019 över 190 miljoner nedladdningar i månaden och kommer att finnas tillgänglig hos Spotify från och med den första september 2020. I slutet av året kommer “The Joe Rogan Experience” endast finnas tillgänglig på den svenska streamingtjänsten.
Samma månad som Spotify tecknade avtal med Joe Rogan tecknades även avtal med DC Comics och reality-TV-stjärnan Kim Kardashian. Sammanlagt är det en satsning på en miljard dollar och expansionen inom detta område innebär att Spotifys beroende av musik för generering av sina inkomster minskar. Det innebär i sin tur att bolaget kan uppnå intäkter med högre marginal där de inte behöver betala en enda cent till skivbolagen, vilket är ett av Spotifys största problem. I dagsläget uppgår en stor andel, över 70 procent, av intäkterna till att betala skivbranschen för royalties.
Många jämför också Spotify med Netflix, som med ett strålande decennium av streaming har visat fördelarna med att investera i egenproducerat innehåll. På samma sätt är investerare optimistiska när det gäller Spotify. Intäkterna på den amerikanska podcastmarknaden beräknas fördubbla till 1,4 miljarder dollar år 2024 och kommer därmed hjälpa Spotify att långsamt bli mer likt Netflix. Video-streamingbolaget betalar ett schablonbelopp för innehåll, vilket innebär att varje ytterligare abonnent ger en ökad vinst.
Men Spotify möter stark konkurrens från bland annat Apple Music, Pandora, Soundcloud, Google Play, Amazon och Tidal. I mars 2019 anmälde Spotify Apple till EU:s konkurrensmyndighet, då de hävdar att Apple utnyttjar iPhone för att ge orättvisa fördelar till den egna streamingtjänsten Apple Music. Både Apple och Amazon satsar också hårt på podcasts.
Än så länge är Spotifys abonnentbas på 124 miljoner betydligt större än Apple Musics totala 60 miljoner eller Amazon Musics 55 miljoner och Spotify har fortsatt största positionen på marknaden med en marknadsandel på 36 procent.