BRIGHTBID
EBITDA-RESULTATET BLEV -8,1 MLN KR 3 KV (-15,5) (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Brightbid, som tidigare hette Speqta och är verksamt inom digital marknadsföring, redovisar ett ebitda-resultat på -8,1 miljoner kronor (-15,5) för det tredje kvartalet 2024.
Kvartalet påverkades negativt av stora nedskrivningar av kundfordringar om 4,3 miljoner kronor då antalet kunder med betalningssvårigheter samt konkursansökningar har ökat.
Ebitda justerat för kundförluster uppgick till -3,8 miljoner kronor, uppger bolaget.
Nettoomsättningen uppgick till 15,9 miljoner kronor (17,3). Minskningen jämfört med föregående år är framförallt hänförlig till försäljning i den avyttrade verksamheten Shopello, enligt Brightbid.
"Den kraftfulla förbättringen i lönsamhet beror på våra disciplinerade synergieffekter efter sammanslagning och har skett samtidigt som vi växer. Under senaste året har vår ARR vuxit, men i en blygsammare takt då fokus har varit att få bolaget lönsamt. Vi är fortsatt fast beslutna om att vara lönsamma under nästa år", skriver bolagets vd Gustav Westman i rapporten.
Periodens resultat uppgick till -13,3 miljoner kronor (-22,3).
Kassaflödet från den löpande verksamheten var -12,3 miljoner kronor (-20,0) och likvida medel vid periodens slut uppgick till 30,4 miljoner kronor (43,8).
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt