Hygien- och hälsobolaget Essitys aktie framstår med sitt kursfall på 12 procent den senaste månaden som rena vinnaren på Stockholmsbörsen. Det breda SPI-indexet är under samma period ner över 30 procent.
Efterfrågan på toalettpapper, bindor och blöjor är inte konjunkturkänsligt så oron för en recession under 2020 påverkar inte Essity i någon större utsträckning.
Coronavirusets spridning har, av någon outgrundlig anledning, kortsiktigt lett till panikköp av toalettpapper världen över. Vd Magnus Groth sade till Nyhetsbyrån Direkt igår att även efterfrågan på blöjor, bindor och inkontinensskydd ökat i pandemins spår.
Han konstaterade dock samtidigt att det handlar om en förskjutning av efterfrågan snarare än en ökning. Hushållens lager måste betas av under de kommande veckorna och månaderna och bör då påverka efterfrågan negativt i motsvarande grad.
Samtidigt finns en negativ coronaeffekt på företagssidan. Tomma kontor, offentliga toaletter och restauranger leder till minskad förbrukning och efterfrågan på handdukar och toalettpapper. Den dag vi alla kan återgå till ett mer normalt liv igen bör efterfrågan från de sektorerna komma tillbaka. Möjligtvis kan den även då öka under en period då vi alla fortfarande kommer ihåg att tvätta händerna extra noga.
Efterfrågan är ena halvan av ekvationen för Essity och utbudet är den andra. Essity har produktionsanläggningar över hela världen, däribland också ett antal stora i Kina. Magnus Groth sade till Nyhetsbyrån Direkt att kapacitetsutnyttjandet i alla anläggningar är högt för tillfället och att de kinesiska anläggningarna går för full kapacitet.
Transporter från Kina rapporteras dock vara något av en trång sektor för tillfället då det tycks råda brist på containers. Enligt Magnus Groth är läget besvärligt, men det fungerar.
För Essity är priset på pappersmassa en viktig faktor för lönsamhet och resultat. Råvaror utgör knappt 40 procent av rörelsekostnaderna. Massapriserna nådde en topp i början av 2019 och Essity fick då igenom prishöjningar för att kompensera sig för detta. Därefter började dock massapriserna falla kraftigt vilket varit väldigt gynnsamt för bolagets lönsamhet.
I takt med att massapriserna sjunkit under fjolåret har dock trycket på Essity och andra mjukpapperstillverkare att sänka priserna igen ökat. I samband med bokslutsrapporten meddelade Essity att man fått gå med på sänkta priser men Magnus Groth sa den gången att prissänkningarna var lägre än vad Essity hade befarat.
Många förväntade sig redan före coronaviruset att massapriserna nu nått botten och att de skulle stiga under 2020. Vissa prishöjningar genomfördes också under början av året men även utsikterna för massapriserna är osäkra till följd av coronaviruset och dess effekter på leveranskedjor och efterfrågan.
Priset på insatsvaror är inte något som Essity kan påverka. Mycket av fokus inom Essity ligger istället på att effektivisera den egna verksamheten. Bolaget var tidigare en del av SCA och när man nu står på egna ben blir det tydligare var det finns problem att åtgärda.
Historiskt har SCA siktat brett när det gäller mjukpappersprodukter. De mest lönsamma konkurrenterna har varit bättre på att skjuta in sig på de områden där de har starkast positioner. Det arbetet påbörjade även Essity för några år sedan.
Man siktar även på att bli mer snabbfotad i sin produktutveckling och korta tiden från idé till färdig produkt. Ett inofficiellt mål är att nå en rörelsemarginal, ebita, på 15 procent. Utfallet för 2019 blev 12,3 (upp från 10,9 året innan) så man har en bit kvar.
Marknaderna i västvärlden är mogna men Essity har 37 procent av sin omsättning på tillväxtmarknader i Asien, Latinamerika, Östeuropa och Ryssland. Omsättningen på dessa marknader ökade under fjolåret med hela 9 procent organiskt.
Det bidrar till en bra tillväxt för Essity trots en allmänt hård konkurrens och prispress på stora marknader som USA och Västeuropa. Totalt blev den organiska tillväxten under 2019 4,5 procent.
Snittprognoserna för 2020 är enligt databasen Factset en tillväxt på blygsamma 1,6 procent men en fortsatt förbättring av lönsamheten med ett par procentenheter. Rapporterad vinst per aktie väntas lyfta 23 procent till 16,17 kronor.
För 2021 väntas en tillväxt på 3 procent och en mer blygsam förbättring av rörelsemarginalen. Vinst per aktie ökar då också mer beskedliga 5 procent till 17,02 kronor.
De liggande estimaten ger p/e-tal för de båda närmaste åren på 17,7 respektive 16,9.
Utdelningen för 2019 föreslås bli 6,25 kronor per aktie vilket ger en direktavkastning på 2,2 procent. För de båda närmaste åren väntas direktavkastningar på 2,5 procent respektive 2,7 procent.
Vinstprognoserna i Essity har höjts 4-5 procent jämfört med läget i början av året. Samtidigt har kursen backat en del så värderingen har sjunkit runt 10 procent.
En viktig skillnad mot läget för bara någon månad sedan är att det då fanns många sektorer som väntades ha en fin tillväxt mot slutet av 2020 som idag går en väldigt oviss framtid till mötes. För varje dag som går med världsekonomin i pausläge desto allvarligare kommer de mer långsiktiga konsekvenserna att bli.
Att då som Essity sälja produkter vars efterfrågan kan förväntas påverkas i väldigt liten utsträckning har plötsligt blivit mer värdefullt. Aktien är som sagt nästan opåverkad av den senaste månadens börskrasch så jämfört med mycket annat ser den i dagsläget dyr ut.
Dels kommer dock estimaten på många andra håll att behöva sänkas och dels är den operativa stabiliteten i Essity värd en premie i dagsläget.
Aktiens stabilitet visar också på hur högt eftertraktad den är bland investerare. Det är uppenbarligen det sista man vill sälja trots att många sannolikt har fina vinster att rädda i börsraset. Att delar av ledningen i bolaget även passat på att köpa aktier för miljonbelopp är en ytterligare positiv signal.
Vi väljer därför sammantaget att lyfta rekommendationen på Essity till Köp.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Essity B | Köp | 286,10 | - |