Volvo bjöd på blandade besked när bolaget på fredagsmorgonen presenterade utfallet i sitt tredje kvartal. Resultatmässigt var avvikelserna från förväntningarna stora. Rörelseresultatet landade 4 procent högre än snittprognosen i Infront Datas sammanställning och marginalen var tre tiondelar högre än väntat.
Den stora avvikelsen var i orderingången på lastbilar som föll med 45 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Ordersiffran på knappt 36 000 lastbilar var 20 procent lägre än väntat.
Vd Martin Lundstedt konstaterar i sitt vd-ord i rapporten att kunderna i Europa och Nordamerika förnyat och expanderat sina lastbilsflottor under de senaste åren. Nu har dock leveransvolymerna planat ut och i ett allmänt osäkert konjunkturläge håller kunderna inne med nya investeringar.
Volvo har svarat genom att dra ned sin produktionsvolym under tredje kvartalet och man kommer att dra ned den ytterligare under kommande kvartal.
Prognosen för totalmarknaden för tunga lastbilar i Nordamerika 2019 justeras i rapporten upp knappt 5 procent. Under 2020 väntas dock en rejäl inbromsning och totalmarknaden väntas sjunka med 30 procent. Nedgången i Europa under 2020 väntas bli ungefär hälften så stor.
Efterfrågan i Nordamerika har redan bromsat in kraftigt för Volvo Lastbilar. Orderingången i det tredje kvartalet föll med 81 procent och för de nio första månaderna är nedgången 73 procent. I Europa, som är den klart större marknaden för Volvo, var ordertappet 26 procent i tredje kvartalet.
Glädjande för Volvo Lastbilar var att lönsamheten fortsätter att förbättras. Rörelsemarginalen är efter nio månader uppe i 12,2 procent, nästan två procentenheter över förra årets nivå. I det tredje kvartalet enskilt var det dock valutaeffekter och engångsintäkter som låg bakom förbättringen.
Volvos affärsområde Anläggningsmaskiner (ofta förkortat VCE för Volvo Construction Equipment) rapporterade lägre omsättning, rörelsemarginal och resultat i det tredje kvartalet jämfört med i fjol. Orderingången var ned 9 procent och Martin Lundstedt konstaterar att efterfrågan dämpats även inom Anläggningsmaskiner.
Hans teori är dock att låga räntor och behoven av investeringar i infrastruktur i många länder kommer att fortsätta understödja efterfrågan på anläggningsmaskiner över tid.
Prognoserna för 2020 är en nedgång för totalmarknaden i Kina (som är den viktigaste för VCE) på 10-20 procent jämfört med 2019. I Europa väntas marknaden sjunka med 5-15 procent och i Nordamerika med 0-10 procent.
Precis som inom Lastbilar drar VCE nu ned sin produktion för att möta en svagare efterfrågan och för att dra ned lagernivåerna hos återförsäljarna.
Övriga områden inom Volvo-koncernen hade en blandad utveckling. Bussar ökade rörelseresultatet med 35 procent i kvartalet jämfört med året innan. Det var klart bättre än väntat. Pentas resultat föll dock lika mycket vilket var klart sämre än väntat.
Lönsamheten har som bekant förbättrats en hel del i Volvo de senaste åren och efter nio månader 2019 rapporterar koncernen en rörelsemarginal på 11,8 procent, upp från 10,5 i fjol. Även kassaflödena har förbättrats och industriverksamheten (alltså exklusive området Financial Services) har hittills i år rapporterat ett operativt kassaflöde på 18,5 miljarder kronor vilket är 66 procent mer än i fjol.
Finansiellt är Volvo väldigt starkt för tillfället och nettokassan uppgår till 43,1 miljarder kronor om vi bortser från pensionsskulder och leasing.
Starka finanser är gynnsamt då Volvos produktområden genomgår stora förändringar som kräver ökade investeringar i forskning och utveckling. Det gäller framför allt renare motorer och eldrift men även självkörande fordon. Det sistnämnda blir nu ett eget affärsområde inom Volvo, kallat Volvo Autonomous Solutions.
Martin Lundstedt konstaterar i sitt vd-ord att Volvo står inför en period av tuffare marknadsförhållanden. Till Nyhetsbyrån Direkt säger han i samband med rapporten att det nu är upp till bevis när det gäller Volvo förmodat ökade flexibilitet vad gäller kostnader och produktion. Målsättningen är att kunna leverera tvåsiffrig rörelsemarginal över en konjunkturcykel.
De analytiker som bevakar Volvo räknar med att marginalen blir ensiffrig redan nästa år. Den justerade rörelsemarginalen väntas sluta 2019 på 11,1 procent men backa till 9,5 procent nästa år. Omsättningen väntas nästa år backa 8 procent och resultatet per aktie 24 procent.
År 2021 väntas sedan innebära en utplaning med i princip oförändrad omsättning, marginal och resultat.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Omsättning, Mkr | 390 834 | 427 044 | 393 968 | 396 037 |
Rörelsemarg., % | 10,4 | 11,1 | 9,5 | 9,6 |
Vinst/aktie, sek | 12,25 | 17,29 | 13,17 | 13,37 |
Utdelning, sek | 10,00 | 5,76 | 6,09 | 6,12 |
Källa: Infront Data |
Snittestimaten för vinst per aktie 2020 och 2021 ger i dagsläget p/e-tal på 10,6 respektive 10,4.
Direktavkastningen i Volvo-aktien väntas de närmaste åren uppgå till 4,1 procent respektive 4,4 procent.
Volvo-aktien toppade för två år sedan kring 170 kronor. Sedan dess har kursen glidit sakta utför till dagens cirka 140 kronor. Värderingen ser attraktiv ut men estimaten innehåller en hög grad av osäkerhet. Historiskt har Volvo varit väldigt volymkänsligt och i dåliga tider har resultaten fallit kraftigt.
Teorin är som sagt att bolaget idag är mer flexibelt och att man ska kunna försvara sina marginaler bättre än man kunnat förr. Som Martin Lundstedt själv konstaterar återstår det dock att bevisa.
Med fallande marknader och fallande vinster i korten för nästa år väljer vi att ta det säkra före det osäkra och stanna kvar på sidlinjen ett tag till när det gäller Volvo. Vi behåller en neutral rekommendation.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Volvo B | Neutral | 142,45 | - |