Swedish Match har bjudit aktieägarna på en verklig berg och dalbana de senaste 18 månaderna. Framgångar för bolagets tobaksfria nikotinprodukt Zyn i USA fick aktien att rusa upp 60 procent under första halvåret i fjol. Därefter flaggade det amerikanska läkemedelsverket att man tänkte förbjuda smaksatta cigarrer i USA. Det hotar cirka 10-15 procent av Swedish Matchs rörelseresultat och aktien avslutade fjolåret med att störtdyka dryga 60 procent.
Sedan dess har kursen åter repat sig och i skrivande stund handlas den cirka 15 procent under toppnivåerna från i fjol.
Hotet från FDA kvarstår men det är än så länge oklart när ett förbud kan komma att verkställas och vilken den exakta omfattningen blir. Under tiden fortsätter Zyn att sälja bra i USA och för tillfället är det dit aktiemarknadens blickar riktas.
I samband med bokslutsrapporten höjde Swedish Match sina produktionsplaner för Zyn i USA. Från tidigare 60 miljoner dosor om året siktar man nu mot en kapacitet för 120 miljoner dosor. Den nivån ska man om allt går som planerat ligga på i början av 2021.
Zyn säljs än så länge mest på västkusten i USA men en utrullning nationellt pågår. Med stöd från successivt utökad produktion i landet räknat Swedish Match med att kunna sälja Zyn i cirka 60 000 butiker i USA i slutet av innevarande år. Det kan jämföras med nivån i slutet av mars på cirka 15 000 butiker.
Hittills har Zyn varit den enda produkten i sitt slag på den amerikanska marknaden. I sommar får den dock konkurrens av tobaksbjässen BAT som lanserar sin egen version, kallad Velo. Kortsiktigt bör Swedish Match ha ett hyggligt försprång men på lite sikt kommer Velo sannolikt att bli en tuff konkurrent.
Zyn är ett stort tillväxthopp i Swedish Match men det är fortfarande en liten produkt. De stora vinstmotorerna i koncernen är fortfarande snus i Skandinavien och cigarrer i USA. Snusmarknaden i Skandinavien har varit tuff de senaste kvartalen. Konkurrensen är stenhård inom såväl premium- som lågprissegmentet och Swedish Match tappade under första kvartalet marknadsandelar både i Sverige och Norge.
Trots minskade andelar ökade ändå omsättning och resultat för affärsområdet Snus och Moist Snuff i det första kvartalet. Organiskt var tillväxten 5 procent jämfört med samma period i fjol. Marknaderna utanför Skandinavien bidrog till tillväxten men även i Skandinavien förbättrades omsättning och resultat.
För området Övriga Tobaksprodukter (som huvudsakligen är cigarrer i USA) föll volymerna något men prishöjningar och positiva valutaeffekter innebar ändå stigande omsättning.
Sammantaget rapporterade Swedish Match 11 procent högre intäkter i det första kvartalet. I lokala valutor var ökningen 3 procent. Rörelsemarginalen för produktsegmenten förbättrades jämfört med i fjol och på sista raden ökade resultatet med 15 procent jämfört med i fjol. Utfallet var i linje med förväntningarna.
Om analytikerna får rätt i sina prognoser kommer Swedish Match enligt databasen Factset att rapportera cirka 10 procent högre omsättning för 2019 än i fjol. Resultatet väntas öka cirka 13 procent till 23,34 kronor per aktie.
För åren 2020 och 2021 ligger tillväxtantagandena kring 5-6 procent om året medan resultaten väntas öka med 11-13 procent om året. P/e-talen för 2019 och 2020 ligger i skrivande stund på 20,1 respektive 17,9.
Direktavkastningen i Swedish Match-aktien väntas de närmaste åren uppgå till 2,5 procent respektive 2,8 procent. Utöver årliga utdelningar, och från tid till annan extrautdelningar, återköper Swedish Match regelbundet även aktier. Den sammanlagda återföringen till ägarna för 2018 motsvarade med dagens kurs en direktavkastning på nära 7 procent.
Swedish Match kommer dock i år att behöva investera en del i sin Zyn-satsning, både i form av utbyggd produktionskapacitet och i marknadsföring. Tillväxten har varit stark hittills och Zyn är en spännande produkt för framtiden inte bara i USA utan även fler marknader i Europa, inklusive Ryssland.
Ett litet orosmoment finns i FDA:s (högst rimliga) ambition att hålla nere ungdomars nikotinberoende. Skulle Zyn av någon anledning visa sig bli populär bland amerikanska ungdomar som tidigare inte använt nikotin lär myndigheten slå ned på produkten på samma sätt som man gjort på smaksatta e-cigaretter och cigarrer.
Swedish Matchs första kvartal bjöd på få överraskningar. Den svaga trenden för snus i Skandinavien är dock lite oroande. Lars Dahlgren sade till Nyhetsbyrån Direkt i samband med rapporten att han förväntar sig en fortsatt nedåtgående marknad generellt för lössnus och portionssnus i premiumsegmentet.
Ett segment som fortfarande växer är dock snus i mellanprissegmentet, kallat Premium 2, och de tobaksfria nikotinprodukterna, som Zyn. Där kommer också Swedish Match att lägga sitt mesta krut framåt.
Värderingsmässigt har Swedish Match-aktien klättrat upp från bottennivåerna i slutet av förra året. P/e-talet för de kommande tolv månaderna är historiskt åt det höga hållet vilket speglar förhoppningarna på Zyn de närmaste åren. Utvecklingen för Zyn är fortsatt stark och produkten bidrar nu allt mer till resultaten.
Det som framför allt lockar i Swedish Match är den operativa stabiliteten i ett läge där många sektorer väntas möta en allt mer dämpad efterfrågan de kommande åren. Det, i kombination med möjligheten för en braksuccé för Zyn och den långa historiken av generösa utdelningar och återköp, gör att vi tycker Match-aktien förtjänar en plats i portföljen. Rekommendationen blir köp.