Elanders erbjuder integrerade lösningar inom områdena supply chain management, print & packaging och e-commerce. Koncernen tar helhetsansvaret för komplexa och globala leveransåtaganden som omfattar bland annat inköp, lager, konfigurering, produktion och distribution.
I erbjudandet ingår även hantering av beställningslösningar, betalningsflöden och eftermarknadstjänster för kundernas räkning. Omsättningen ökade med nästan 70 procent sedan 2014 till 6,3 miljarder kronor förra året, drivet av framförallt två stora och strategiskt viktiga förvärv under perioden (Som inte ingår på helårsbasis i omsättningen för 2016). Organiskt växte bolaget två procent ifjol.
Det viktigaste affärsområde är Supply Chain Solution som står för nära 75 procent av omsättningen. Positionen stärktes ytterligare i juli 2016 genom förvärvet av LGI, en av Tysklands ledande aktörer inom industriell kontraktslogistik, vilket gav Elanders ett bra fotfäste i hela Europa.
Förutom den förvärvade tillväxten, visar affärsområdet Supply Chain Solutions även organisk tillväxt och genom att integrera supply chain management-tjänster i sin befintliga printverksamhet skapar Elanders även förutsättningar för ytterligare tillväxt med både befintliga och nya kunder.
Inom affärsområdet Print & Packaging Solutions fokuserar Elanders på kostnadseffektiva lösningar för att tillgodose kundernas behov av trycksaker och förpackningar såväl lokalt som globalt. Elanders har utvecklat avancerade beställningsplattformar som effektiviserar processen från order till leverans och möjliggör skräddarsydda leveransalternativ.
Marknaden präglas emellertid av hård prispress, minskade totalvolymer och överkapacitet. På samtliga marknader upplever Elanders sjunkande volymer och förskjutningen mot digitaltryck samt mer mottagaranpassade produkter är tydlig, på bekostnad av det traditionella offsettrycket med stora upplagor.
Mot bakgrund av Elanders nya strategiska inriktning mot logistikbranschen, har en översyn påbörjats av det minsta affärsområdet E-Commerce Solutions’ framtid inom koncernen. Affärsområdet utgör idag endast cirka 3 procent av koncernens nettoomsättning, och sysslar med försäljning av fotoböcker och personifierade fotoprodukter. Verksamheten bedrivs både genom egna varumärken mot slutkonsument, och via olika white label-lösningar.
Elanders har en bra ställning hos sina industrikunder, som till exempel Daimler, och trenden är tydlig att en allt större andel av de globala företagen centraliserar sina inköpsprocesser i kombination med önskemål om lokala leveranser. Högsta prioritet framöver är att kunna ta tillvara på den tillväxten inom den globala logistikbranschen som väntas uppgå till ungefär fyra procent per år.
Storlek och en global närvaro är viktiga framgångsfaktorer här, och Elanders investerar stort i verksamheten för att finansiera nya kundprojekt, bredda kundbasen och etablera nya anläggningar. Enligt ledningen är det även intressant med ett kompletterande förvärv i exempelvis USA. En sådan plattform skulle ge Elanders ännu större möjligheter att expandera globalt med sina kunder och göra fler lokala kunder till globala kunder och därmed stärka kundrelationerna.
På kort sikt är möjligheterna dock begränsade, då nettoskulden uppgick till 2 437 Mkr vid slutet av mars, vilket motsvarar en skuldsättningsgrad på 100 procent. Kvoten nettoskuld/ebitda (rörelseresultatet före av- och nedskrivningar) uppgick till 4,2 gånger, fortfarande en bit över det finansiella målet om 3 gånger.
För övrigt har inledningen av 2017 inte bjudit på några större överraskningar för Elanders. Omsättningen under årets första kvartal ökade organiskt med 3 procent och steg totalt med 114 procent till 2 139 Mkr, tack vare bidraget från LGI. Rörelseresultatet (ebit) ökade till 60 procent till 90 Mkr, vilket innebar en marginalförsämring med 1,4 procentenheter till 4,2 procent. Orsaken är att LGI generellt har en lägre marginal än Elanders eftersom LGI även är aktivt i transport- och frakttjänster, där marginalnivån är lägre.
Med anledning av LGI-förvärvet reviderade Elanders sina finansiella mål och siktar nu på en omsättningstillväxt om 3-5 procent (tidigare minst 10 procent) samt en ebita-marginal om minst 7 procent (tidigare ebit-marginal om minst 7 procent). Ebita-marginalen uppgick till 4,9 procent i första kvartalet, och har de senaste åren bara nått målnivån vid ett tillfälle på kvartalsbasis. Här återstår med andra ord en del arbete.
Håller den organiska tillväxttakten från början av året i sig, borde Elanders omsättning kunna landa kring 9 100 Mkr i år. Lönsamheten är det svårare att sia om, men vi räknar i alla fall med en något lägre nivå än ifjol på grund av LGI:s lägre marginalnivå. Vinsten per aktie landar i så fall kring 7,7 kronor. I kombination med dagens aktiekurs innebär det ett p/e-tal strax under 15, vilket är klart attraktiv i våra ögon. Köp.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Elanders B | Köp | 115,50 | - |