Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 25 den 19 juni. Läs mer om Börsveckan.
Pandora är kanske mest känt för sina berlocker (”charms”) som finns i många olika material, former och färger och går att kombinera med varandra på många olika sätt, ofta som armband.
Bolaget grundades 1982 i Köpenhamn och har en närvaro i över 100 länder för tillfället. Utvecklingen har varit enastående under de senaste åren och omsättningen har ökat kraftigt från 6,7 miljarder danska kronor år 2012 till fjolårets siffra på 20,3 miljarder.
Tillväxten har kommit i takt med den globala expansionen. Idag är bolagets enskilt viktigaste marknad USA som stod för 25 procent av omsättningen förra året. Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) stod för 47 procent, men den snabbast växande marknaden är Asien och Stillahavsområdet (19 procent av omsättningen) trots en begränsad närvaro på en av världens största smyckesmarknader; Kina. Sedan 2012 har Pandoras omsättning ökat med 390 procent i Asien/Stillahavsområdet, 280 procent i EMEA regionen och 110 procent i Nord- och Sydamerika.
Förutom berlocker säljer Pandora även örhängen, halsband, ringar och armband i mellanprissegmentet. Totalt värderades den globala smyckesmarknaden till över 315 miljarder dollar förra året och väntas växa till 440 miljarder år 2021. För Pandoras del finns det fortfarande mycket potential i framförallt Asien (Kina, Indien) men även i Europa.
Italien och Frankrike är till exempel två av Europas största smyckesmarknader men är fortfarande ganska nya marknader för bolaget. I Kina öppnar Pandora cirka 40 nya butiker per år och ifjol ingick man ett spännande samarbete med Alibaba Group för att sälja smycken via en av deras stora hemsidor.
Pandora har fallit som en sten på börsen i Köpenhamn i år. Nedgången är 30 procent och det är ungefär ett lika stort fall om man tittar 12 månader bakåt i kursgrafen också. Anledningen till denna nedåtgående trend är bland annat en oro kring utvecklingen på de mogna marknaderna, USA och Storbritannien.
En välkänd analysfirma kapade till exempel sin riktkurs med 29 procent i april efter att ha genomfört en rundringning hos Pandoras återförsäljare som ska ha pekat mot en tydlig lagerförsämring på samtliga undersökta marknader. Oron fick ytterligare bränsle i slutet av maj när den amerikanska konkurrenten Signet rapporterade en svag försäljning som konsekvens av en tuff smyckesmarknad i USA för tillfället.
Pandora i sin tur upprepade i samband med sin rapport för det första kvartalet 2017 i början av maj sina tidigare prognoser för helåret 2017. Enligt dessa ska försäljningen uppgå till 23-24 miljarder danska kronor under 2017, med en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar (ebitda) på cirka 38 procent.
Själva kvartalssiffrorna för Q1 överträffade analytikernas förhandsförväntningar och omsättningen steg med 9 procent jämfört med samma period året innan. Tillväxten imponerade i Asien/Stillahavsområdet med en ökning på 44 procent medan omsättningen i ”Amerikas” faktiskt föll 9 procent i lokal valuta.
Vidare så föll ebitda med 7 procent på grund av högre marknadsföringskostnader och svagare volymutveckling i USA. Ebitda-marginalen backade således till 36,4 procent under första kvartalet (37,1). I Europa ökade omsättningen organiskt med 9 procent, tack vare stark efterfrågan i Frankrike och Italien.
Storbritannien ökade med måttliga 2 procent medan omsättningen i Tyskland föll med 6 procent organiskt, på grund av omfokuseringen mot egna butiker i landet för att stärka varumärket vilket innebar en minskning av det totala antalet försäljningsställen jämfört med samma period för ett år sedan. Samma omfokusering har även påverkat Pandoras utveckling i USA negativt. Rensat för dessa effekter hade utvecklingen i USA varit mer eller mindre oförändrad.
Tittar man på balansräkningen så kan vi konstatera att finanserna ser stabila ut för bolaget. Soliditeten uppgår till 46 procent och nettoskulden motsvarar 0,4 gånger ebitda räknat vid utgången av årets första kvartal. En stor del av kassaflödet investeras i nya butiker men bolaget har även ambitionen att vara en bra utdelare.
Utdelningen betalas kvartalsvis och uppgår för tillfället till 9 danska kronor per aktie och kvartal, motsvarande 5,6 procents direktavkastning. Utöver detta köper bolaget regelbundet tillbaka egna aktier på marknaden.
Trots den starka historiken verkar analytikerna som följer Pandora inte riktigt lita på ledningen och har lagt sig på den nedre delen av bolagets prognosintervall för 2017. Vinsten per aktie väntas öka med 11 procent till 58,4 danska kronor och ytterligare 15 procent nästa år. Det är primärt drivet av försäljningen då lönsamheten väntas bibehållas kring 35 procent, klart under bolagets egen prognos. Det innebär ett p/e-tal på 11 för i år och 9 för nästa år, vilket vi ser som attraktivt givet de fortsatta möjligheterna i Kina och i vissa europeiska marknader.
Positivt är också att vd köpte aktier så sent som i slutet av maj, för drygt 1,6 miljoner danska kronor. Det är inte fy skam. Vi tror på en bättre aktieutveckling för bolaget och ser ett köpläge.