Tyska Zalando är en av Europas största renodlade e-handlare med kläder, skor och accessoarer från över 1 500 märken i 15 länder. Bolaget grundades 2008 och omsatte 3,6 miljarder euro ifjol.
Trots den ledande ställningen inom näthandeln innebär det att Zalandos marknadsandel av den totala europeiska modehandeln är fortfarande bara omkring 1 procent. Viktigaste marknad för Zalando är Tyskland med Schweiz och Österrike som genererar cirka 50 procent av omsättningen.
Varje månad besöker fler än 200 miljoner kunder bolagets hemsidor, majoriteten av de (68 procent i första kvartalet 2017) från sina smartphones och surfplattor.
Sedan börsnoteringen i slutet av 2014 har Zalando-aktien nästan dubblats i värde, och handlas för tillfället på sitt all time high. Bara det senaste året har aktien ökat med dryga 60 procent, drivet av en stark kund- och omsättningstillväxt. Sedan 2013 har omsättningen mer än dubblats.
I och med att storleken på bolaget ökar, har kostnaderna för marknadsföring som andel av försäljningen minskat från 27 procent år 2011 till 10 procent 2016.
Zalandos mål är att komma ner till 6-8 procent och på så sätt öka lönsamheten i affärsmodellen. Sedan 2014 visar bolaget ett positivt rörelseresultat och marginalen har successivt förbättrats till 5,9 procent ifjol.
Tack vare låga räntor och låg arbetslöshet mår konsumenten i Tyskland och resten av Europa så bra som sällan förr. Den stora vinnaren av ett starkt konsumentförtroende är detaljhandeln, och framförallt detaljhandeln på nätet, eftersom konsumentvanorna har förändrats radikalt de senaste åren. Zalandos ovannämnda mobilpenetration är ett bra exempel på det.
För 2017 räknar experter med en fortsatt stark tillväxt för näthandeln i Europa på 9 procent. I Zalandos största marknad Tyskland väntas en uppgång med 10 procent. Utöver det är Zalandos ledningen övertygad om att fortsätta ta marknadsandelar och guidar för en omsättningstillväxt på 20-25 procent för helåret med en rörelsemarginal mellan 5 och 6 procent.
Under årets första tre månader infriade Zalando sina tillväxtmål med en nettoomsättning som ökade med 23 procent, jämfört med samma period ett år tidigare, till 980 miljoner euro. Antalet aktiva kunder ökade med 11 procent till 20 miljoner.
Lönsamheten var emellertid sämre än planerad med en justerad rörelsemarginal som sjönk till 2,1 procent (2,5). Bland annat något högre rabattaktioner, investeringar och marknadsföringsaktiviteter låg bakom marginalnedgången. Allt ligger dock inom ramen av strategins huvudmål som lyder ”lönsam tillväxt”.
Zalando är mycket medveten om att nyckeln till framgång inom näthandeln är logistiken. Därför investerar man kontinuerligt i sin infrastruktur för att kunna förbättra erbjudanden till kunden genom snabbare leveranser och enklare returer. Hittills erbjuder Zalando att beställningar kan levereras samma dag i åtta tyska städer. Under 2016 invigdes ett nytt centrallager i Tyskland och även nya enheter i Italien och Frankrike är redan i drift.
För 2017 planerar Zalando att öppna ett nytt lager i Polen och ett nytt lagerska byggas utanför Stockholm på 30 000 kvadratmeter. Totalt ska 200 miljoner euro investeras i infrastruktur och IT under 2017. Det klarar balansräkningen av utan problem med en nettokassa på nästan 1 miljard euro vid slutet av mars.
Zalandos mål är att nå en omsättning om 20 miljarder euro, eller 5 procent av den europeiska modemarknaden. Med en årlig tillväxt om 20 procent kan det vara realitet om 10 år. Att det är ingen omöjlighet har näthandelsjätten Amazon visat: Amerikanerna lyckades öka sin omsättning i Tyskland från 1 miljard euro till 10 miljarder på 8 år.
Amazons snabba tillväxt har belönats med mycket höga värderingsmultipler i många år. Just nu handlas Amazon-aktien till p/e 149 på årets förväntade vinst. För nästa år är siffran 88. Jämfört med det är Zalandos värdering på p/e 61, respektive 46, nästan ett klipp. Tillväxtaktier brukar dock ofta belönas med högre multipler i USA än i Europa, och Amazon har dessutom ett längre track-record samt flera ben att stå på.
Icke desto mindre tycker vi att Zalando är en intressant investering och ett utmärkt sätt att delta i näthandelns framgång.
För svenska investerare finns också möjligheten att exponera sig via Kinnevik, som investerade för första gången i Zalando redan 2010 och har sedan dess ökat sin andel till nästan 32 procent av kapitalet och röster, vilket gör investmentbolaget till den största ägaren. Räknat på Zalandos aktiepris idag motsvarar det ett värde på cirka 33 miljarder kronor vilket är 48 procent av Kinneviks börsvärde.
Rekommendationen blir köp.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Zalando SE | Köp | 43,77 | - |