Tätskiktsexperten Nordic Waterproofing Group (NWG) kom till börsen i juni 2016 och har haft en bra utveckling sedan dess med en kursuppgång på nästan 30 procent.
Som en av norra Europas största tillverkare av produkter för taktätskikt gynnas bolaget framförallt av en bra byggaktivitet i Finland. Det är bolagets viktigaste marknad med en andel om 35 procent av omsättningen.
Tätskiktsmarknaden innefattar både produkter och tjänster för tätning av byggnader och andra konstruktioner mot vatten och vind. NWG använder primärt materialen bitumen och det syntetiska gummit EPDM, men även PVC.
Bolagets nettoomsättning växte under 2016 organiskt med 5 procent och uppgick till 1,8 miljarder kronor, med en rörelsemarginal på 12,3 procent (10,6). Genom att prioritera lönsamhet före volym, har man kontinuerligt förbättrad marginalen sedan 2012, trots ett utmanande marknadsklimat 2011-2013.
På senare tid har efterfrågan emellertid återhämtat sig och för perioden 2015-2020 spås en genomsnittlig årlig tillväxt på 2,4 procent. Den europeiska marknaden för EPDM-produkter för byggnader och konstruktioner väntas under samma period öka med 3,3 procent i snitt.
Även om tätskiktsmarknaden utgör en relativt liten del av byggmarknaden så följer efterfrågan ändå svängningarna i byggkonjunkturen. Nybyggnationsdelen (60 procent av NWG:s omsättning) har en särskilt stark koppling till konjunkturen och är mer cykliskt än renoveringsmarknaden.
NWG:s rörelsesegment Products & Solutions marknadsför sina produkter och lösningar till installationsbolag och bygghandeln. I Finland och Danmark erbjuds även kundanpassade installationstjänster inom rörelsesegmentet Installation Services vilket genererade cirka 30 procent av omsättningen ifjol.
Generellt upplever bolaget en svagare efterfråga i Sverige sedan slutet av förra sommaren som följd av reducerat ROT-avdrag och striktare amorteringskrav, men allt annat lika borde det blir en enklare jämförelsebas under 2017.
Vd:n Martin Ellis valde ändå en något försiktigare tongång när han presenterade sina utsikter för 2017 i februari. Lite förvånansvärt uppgav han att han förväntar sig ett rörelseresultat i linje med fjolårets 224 Mkr. Prognosen bygger på en fortsatt förväntad omsättningsökning, i kombination med marginalpress från stigande råmaterialpriser.
Ambitionen är att växa snabbare än marknaden, dels genom organisk tillväxt, dels genom förvärv och det är kanske här den största tillväxtpotentialen finns på kort sikt. Mellan 2011 och 2016 genomfördes fyra förvärv och under början av 2017 adderades två ytterligare verksamheter.
Det ena är ett nederländskt bolag som levererar EPDM-produkter, det andra är en finsk leverantör av flytande produkter för byggnader, ytskikt och fartyg. Båda bolagen omsatte cirka 80 Mkr vardera. Det finska förvärvet utgör dessutom ett tillägg till NWG:s existerande produktportfölj i ett växande segment.
Bolagets finansiella ställning är mycket stark, tack vare den goda lönsamheten och stabila kassaflöden. Vid slutet av 2016 uppgick nettoskulden till bara 25 Mkr, motsvarande 0,1 gånger Ebitda före jämförelsestörande poster. Det finns alltså goda förutsättningar för fler förvärv. Bolaget betalar även en utdelning till sina ägare på 3,75 kronor per aktie för 2016.
Inkluderat effekterna av de två senaste förvärven tror vi att NWG kommer kunna öka sin omsättning till strax över 2 miljarder kronor i år. Även om vi räknar med en något lägre rörelsemarginal, i linje med ledningens kommentarer, borde vinsten per aktie ändå öka från 6,5 förra året till 7,10 kronor i år. Infrias vårt scenario värderas bolaget i dagsläget till p/e 13 och företagsvärdet motsvarar 10 gånger det förväntade rörelseresultatet (EV/EBIT).
Vi tycker att värderingen är attraktivt redan idag och ser ytterligare uppsida i estimaten från fler förvärv framöver. Utöver det får man som investerare en utdelning motsvarande en direktavkastning om 4 procent. Köp.