Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 46 den 14 november. Läs mer om Börsveckan.
Millicom är ett telekommunikations- och mediabolag med fokus på tillväxtmarknaderna. Av förra årets omsättning på 6,7 miljarder dollar var 85 procent relaterad till Latinamerika och 15 procent till Afrika.
Förutom fast- och mobiltelefoni erbjuder bolaget kabel- och satellit-TV, mobila finansiella tjänster samt medieinnehåll så som musik och idrottsappar till över 62 miljoner konsumenter via sitt varumärke Tigo.
Dessutom erbjuds, via Tigo Business, diverse lösningar till regeringar, organisationer och företag. Genom en kombination av organisk och strukturell tillväxt har Millicom lyckats nå en genomsnittligt årlig tillväxt på 11 procent sedan 2010.
Mobiltelefoni är idag den viktigaste verksamheten med cirka 60 procent av omsättningen i Latinamerika och nästan 90 procent i Afrika. Bolagets strategi är att öka intäkterna från mobila datatjänster som idag utgör cirka en tredjedel av den totala mobilverksamheten.
Tillväxtmöjligheterna är väldigt goda, driven av en successivt stigande smartphone penetration. Två tredjedelar av Millicoms 62,6 miljoner kunder har fortfarande ingen smartphone men antal smartphoneanvändare steg med 56 procent under 2015 och intäkterna från mobila datatjänster ökade med 39 procent valutajusterat.
Men även om de underliggande marknadsförutsättningarna är goda så är dock det ekonomiska läget i flera sydamerikanska länder svagt just nu. Visserligen verkar valutadeprecieringen ha bottnat ut men effekterna på realekonomin är påtagliga. Det syns inte minst i bolagets viktigaste marknad, Colombia (30 procent av omsättningen), där intäkterna från traditionella röst- och SMS-tjänster minskar.
Dessa segment är mycket priskänsliga och bolaget upplever ökad konkurrens inom framförallt pre-paid marknaden. Då är det inte tillräckligt att intäkterna från mobile data och cable home utvecklas väl. Omsättningen i Latinamerika minskade totalt sett med 4 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period ifjol.
Millicoms totala omsättning backade med 2 procent i tredje kvartalet, vilket var lite sämre än förväntat. Däremot slog bolaget förväntningarna när det gäller lönsamheten med en EBITDA-marginal på 36,1 procent, mot väntade 35 procent.
Marginalen gynnades delvis av mixförskjutningen mot fler mobile data kunder och delvis av god prisnivå samt en del effektiviseringar. Overheadkostnaderna minskade med 21 procent under Q3.
När det gäller Afrika så ökade omsättningen med 10 procent organiskt, driven av mobila datatjänster som växte med cirka 35 procent. Rörelsevinsten före av- och nedskrivningar ökade samtidigt med 30 procent i Afrika och frågan är om det är inte snart är dags för en försäljning av denna verksamhet.
Så sent som i maj spekulerade branschsajten TMT Finance att större delar av Millicoms afrikanska verksamheten är till salu. Bland intressenterna ska franska operatören Orange vara, vars finanschef så sent som juli sade att man fortfarande letar efter möjliga förvärv i Afrika.
En försäljning skulle förbättra bolagets finansiella ställning. Nettoskulden motsvarade 114 procent av det egna kapitalet vid slutet av september. Relationen till EBITDA uppgick till 1,95 gånger, en förbättring från 1,99 vid slutet av andra kvartalet.
Kassaflöden är visserligen bra men bolaget har även höga investeringar och vd Mauricio Ramos upprepade investeringsprognosen för helåret 2016 på 1,1 miljarder dollar.
Även prognosen för det justerade EBITDA-resultatet upprepades, vilket konkret innebär en relativt hög ensiffrig procentuell tillväxt under 2016. Studerar man analytikerestimaten så ligger en EBITDA-tillväxt på 8 procent i korten för i år och ytterligare 5 procent nästa år. Detta som en följd av en förväntad omsättningstillväxt på 3 procent nästa år och en fortsatt lönsamhetsförbättring.
Vinsten per aktie uppgår i detta scenario till 1,41 dollar i år och 2,14 dollar nästa år, vilket ger p/e 20 och EV/EBIT 8 för 2017.
Vi noterar att analytikerna räknar med en ganska konservativ tillväxt på översta raden. Ända hamnar vinsttillväxten på över 50 procent 2016/2017, tack vare de senaste årens effektiviseringsåtgärder.
När det ekonomiska läget vänder i Sydamerika kommer hävstångseffekten synas ännu mer. Utöver hög vinsttillväxt så erbjuder Millicom även en väntad utdelning motsvarande en direktavkastning på 5,9 procent för i år.
Vi gillar denna kombination och sätter köp.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Millicom International Cellular SDB | Köp | 365,80 | - |