Bolidens affärsidé är att på ett effektivt sätt utvinna mineraler och producera metaller. Det två viktigaste metallerna är zink och koppar. De senaste veckorna har priset på zink stigit med 10 procent. Om priset ligger kvar där året ut innebär det, allt annat lika, att resultatet för Boliden förbättras med 450 miljoner kronor.
Men uppgången är bara en liten vink på en flerårig nedåtgående priskurva. Priset ligger dessutom fortfarande på en nivå långt under den som behövs för att Boliden ska tjäna pengar. Bolaget redovisade en förlust för tredje kvartalet och förväntas göra så även för fjärde kvartalet.
Så precis som världens övriga ägare av zinkgruvor har Boliden problem. Boliden hade ett toppår 2006 då zinkpriserna steg till följd av ökad efterfråga från Östeuropa och Asien. Sedan kom utbudet i kapp och priserna föll. Just nu slår dessutom den vikande konjunkturen extra hårt mot fordonstillverkare och byggbolag, som är stora användare av metaller.
Under tredje kvartalet 2008 låg snittpriset på zink på 1773 dollar per ton, vilket var nästan en halvering jämfört med året innan. Många gruvbolag minskar nu produktionen av zink, vilket i många fall innebär stängda gruvor. I dagarna har vi kunnat läsa om att Boliden överväger att stoppa produktionen i den irländska zinkgruvan Tara om inte arbetarna går med på sämre villkor.
När gruvbolagen anpassat kostymen kommer priserna att börja stiga igen, men det dröjer förmodligen till slutet av året eller 2010. Även kopparpriset har stigit den senaste tiden men ligger rejält under tidigare toppnivåer.
Boliden bygger ut sin koppargruva i Aitik. Redan andra kvartalet nästa år beräknas produktionen ligga på 33 miljoner ton, vilket är nästan dubbelt så mycket jämfört med dagens nivåer. Boliden har dessutom säkrat upp priserna på en stor del av produktionen, på en nivå betydligt över dagens.
Så Boliden har goda förutsättningar på lång sikt men 2009 ser fortsatt tufft ut, trots att det börjat lovande.