Done övertygar inte

Aktieanalys från börsveckan Under försommaren noterades medieproduktionsbolaget Done på First North. Aktien har fallit tillbaka en hel del, men ser inte tillräckligt billig ut ännu.

Intellecta har det senaste året gått som en raket på börsen. Något liknande har tryckeriet Elanders upplevt. Intellecta och Elanders brukar räknas som tryckerier men kämpar för att slippa det epitetet eftersom den grafiska branschen länge ansetts som oerhört pressad och på allmän tillbakagång.

Ett bolag som antagligen velat hänga på Intellectas börsframgångar är det nyligen First North-listade Done Management & Systems AB. Done ser sig som en rak konkurrent till Intellecta med den skillnaden att Done inte har något eget tryckeri. En annan konkurrent är Bure-ägda Citat.

I stället för tryck har Done nischat in sig på steget före, som kallas medieproduktion. Det är det led som följer efter att texten är skriven, bilderna utvalda och den "kreativa" produktionen avslutad.

Dones kunder är exempelvis tidningsförlag, reklambyråer samt företag som vill ha hjälp med produktbroschyrer, visitkort, brevpapper etc. När Done har gjort jobbet skickas slutprodukten vidare i form av en digital fil som sedan skickas vidare till tryckeri eller för direkt publicering på internet.

Done grundades 1999 under namnet Printon och var då till stora delar ett dotcomföretag. Under resans gång har det gjorts en serie förvärv som har förvandlat Done till ett mer traditionellt grafiskt företag.

Intäkterna kan delas upp i två ungefär jämnstora områden. Ateljétjänster arbetar med förvaltande formgivning, projektledning och bildbehandling. Den här typen av halvstandardiserad tjänst kan rimligen ha marginaler runt 10 procent över tid. Det andra området är tekniska konsulttjänster och är i huvudsak upphandling av tryckeri och liknande för kundens räkning. Här kan det aldrig bli tal om särskilt höga marginaler.

I framtiden vill Done även erbjuda lagerhållning och logistik, webbproduktion samt att kunna ta över personal eller hela avdelningar från kunder. Allt syftar till att bli än mer av en helhetsleverantör åt större kunder. Inom den grafiska branschen brukar nämligen prispressen vara mycket hård på de enskilda delarna. Om Done kan få ut högre marginaler genom att baka ihop tjänsterna återstår dock att se. En hävstång i detta arbete sägs det egenutvecklade så kallade MRM-system som Done använder sig av. Detta är en nätbaserad mjukvara för att styra medieproduktion.

I år räknar Done med att omsätta 96 Mkr med ett rörelseresultat på 11 Mkr före goodwillavskrivningar. Omsättningsprognosen känns inte svår att nå givet vårens förvärv av det rätt stora och lönsamma Grafit. Även årets vinstprognos har goda chanser att infrias. Men på lång sikt måste man nog skruva ner förhoppningarna.

Done är ett förvärvsbygge som inte har demonstrerat sin förmåga att för egen maskin tjäna pengar i närheten av den lönsamhet som antyds i prognoserna. En rörelsemarginal på 7 procent får betraktas som klart godkänt på lite längre sikt.

Värderingen då? Done har 25 Mkr i nettokassa (justerat för cirka 12 Mkr i tilläggsköpeskillingar) vilket motsvarar 2,80 kronor per aktie. Till börskurs 9,50 värderas rörelsen alltså till 60 Mkr eller 6,70 kronor per aktie. Jämfört med rörelseresultatprognosen på 1,24 kronor per aktie före goodwill ser det billigt ut. Ett pyttebolag som Done bör dock köpas med ett normaliserat p/e-tal i ryggen. Med 7 procents uthållig marginal blir vinsten snarare 60 öre per aktie. Sätt p/e 10 på det och lägg tillbaka kassan och vi får en riktkurs på 9 kronor. Aktien är ingen done deal.

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -