Christer Gardell och Cevian Capital brukar beskrivas som så kallade aktieaktivister, alltså ett slags långsiktig hedgefond som strävar efter att driva igenom värdehöjande förändringar i de bolag man investerar i.
Håller ni på med någon korttidshandel på Cevian?
"Nej, du kan inte förena en långsiktig investeringsstrategi med trading. Trading tar alltid överhanden. Du öppnar upp för massvis med brus, mäklare som ringer upp med massa tokiga idéer och hit och dit", säger Christer Gardell.
Hur ska privatsparare se på de generellt höga avgifterna bland riskkapital-, hedge- och liknande fonder?
"Nu pratas det mycket om att hedgefonder är så bra men det är lätt att köpa in sig i en dålig hedgefond. Det finns fler dåliga hedgefonder än bra hedgefonder. Det finns väldigt många lycksökare i branschen."
Och om du måste välja mellan hedgefonder och säg indexfonder?
"Ska du som småsparare ha långsiktiga pengar på börsen ska du inte ha en hedgefond. Hedgefondprodukter är lite konstiga eftersom de optimerar på månadsavkastning. Jag tycker det är en korkad produkt egentligen", säger Christer Gardell.
Det har inte hindrat att noteringsaktuella riskkapital- och hedgefondkoncerner som Fortress och Blackstone har fått värderingar som slagit finansvärlden med häpnad. Exempelvis värderas varje anställd i Blackstone nu till 350 Mkr.
"Jag kan inte undgå att notera det. I den gamla världen värderades passiva kapitalförvaltningsbolag till 3-5 procent av förvaltat kapital. Nu noteras de här nya bolagen med en värdering uppåt 30-50 procent av förvaltat kapital. Så det är klart att det är lockande finansiellt men å andra sidan finns det stora nackdelar med rapporteringar och trassel."
Cevians två viktigaste investeringar just nu är Telia Sonera och Volvo.
Vad ser du i Telia?
"Det är bra kassaflöden och det går att göra mycket på kostnadssidan som inte är gjort ännu. Branschstrukturen har varit igenom en turbulent tid generellt sett men den här tokkonkurrensen försvinner och många mindre aktörer är borta och då får vi se mer stabilitet."
Och hotet från exempelvis IP-telefonibolaget Skype?
"Det är en växande marknad och Telia har en stark marknadsposition och vi tror att de får rätt mycket fördelar av det när man får mer och mer intäkter in i koppartråden", säger Christer Gardell.
"Sen tror inte vi att branschstruktureringen är riktigt klar än. Vi kommer få se en rätt kraftig konsolidering på europeisk nivå och kanske även global nivå. Vi ser tidiga tecken på det", säger Christer Gardell och pekar ut sin drömaffär:
"Vi tycker att en konstellation med Telia Sonera, Telenor och ryska Altimo vore klockren. Det finns ett enormt värdeskapande i den affären. Du får säkert avyttra något på hemmaplan men du får en väldigt stark aktör på den nordiska marknaden samt en extremt stor portfölj av tillgångar i tillväxtmarknader."
En sådan affär skulle lösa vissa problem för parterna. Ryska Altimo får en mer likvid och trygg tillgång som inte är lika lätt för Kreml att konfiskera.
"Det finns en vilja hos ryssarna att växla över sina tillgångar till ett mindre ägande i ett västeuropeiskt bolag", säger Christer Gardell.
Telia Sonera och Telenor skulle med en affär lösa ägarknutarna i intressebolagen Turkcell, Megafon och Kyivstar.
"I en sån konstellation tror jag du får en betydligt mer attraktiv värdering. Du ökar stabiliteten på hemmaplan och får mer inflytande och en tyngre portfölj på tillväxtmarknaderna."
Men ska det bara vara ett enda bolag?
"Det får man ta ställning till, men i ett första läge tror jag att det totala paketet är rätt attraktivt. Sen får man känna efter lite ur lednings- och kapitalmarknadsperspektiv hur man på bästa sätt ska organisera det. Om man ska dela upp det i två stycken eller köra vidare som en. Men det är nästa steg."
Går det att få till en storaffär mellan Norge, Sverige och en rysk oligark?
"Logiken är så stark, det finns så mycket fördelar för alla så man borde kunna hitta en lösning."
Apropå industriell logik, tror du det blir en affär mellan tyska MAN och Scania?
"Jag skulle bli otroligt förvånad om det inte blir en affär. Jag kan inte tänka mig ett scenario där det inte sker."
Som storägare i Volvo har Christer Gardell noga tänkt över frågan om vilka stordriftsfördelar som finns för en global lastvagnstillverkare.
Dessutom anser han att Volvo bör kunna växa fort och lönsamt redan i befintligt skick.
"Det som driver tillväxten på lastvagnar är inte BNP utan det är global handel och den växer med dubbla BNP-hastigheten. Med en global marknad med hyfsad leverantörstrohet får man en bra stabilitet på prissidan. Och sen har du volymen som då växer med uppemot 8 procent per år", säger Christer Gardell och fortsätter:
"Det syns definitivt inte i värderingen idag som bygger på en tillväxt som BNP och 7 procents marginal. Vi tror på 8 procents tillväxt och 12 procents marginal. Får vi in det så finns en det en dubblering i Volvoaktien fortfarande."
Klarar Volvo verkligen 12 procents marginal?
"Ja, Scania har ju minst det. Volvos vd Leif Johansson fick den här frågan på stämman också och han bekräftade bilden."
Och det gäller inte bara på toppen av konjunkturcykeln?
"Vilken jäkla cykel?", kontrar Christer Gardell.
Jag har ingen aning.
"Men du ställer sådana där frågor. I den gamla generationen fanns konjunkturcykeln och cykeln byggde på stängda marknader med fasta valutakurser och så mycket skräp som inte längre finns i systemet. Nu har vi öppnat upp alla marknader och det är en global marknad och folk pratar ändå om den där jäkla cykeln hit och dit och jag har ingen aning vad de pratar om."
Teorin om att världen står inför en period av stark och stabil konjunktur kallas ofta för "supercykeln".
"I länder som Kina, Indien, Brasilien och Östeuropa är det framväxten av en medelklass som driver. Jag förstår inte hur någon ska kunna lägga in backen i en sån process. Mängden människor är så stor så det blir en enorm kraft i världsekonomin under lång tid framöver. Det är en kraft vars like ingen av oss som jobbar nu har sett."
Vilka risker ser du?
"Förutom politiska risker tror jag stora brister i råvarumarknaden är en risk. Får du extrema brister kan du inte hindra inflationen och du får negativa marginaleffekter."
Då är det bara gruvägarna som är glada.
"Gruvorna är en 'no brainer'. Det är vinnarna. De är fortfarande toklågt värderade."
Det budskapet rimmar väl med Cevians investering i finländska Metso som via gamla svenska Svedala säljer maskiner till gruvindustrin.
"Gruvindustrins investeringar har gått upp jättemycket men det är först nu de riktigt stora ordrarna kommer när man öppnar nya gruvor. Hittills har man mest byggt bort flaskhalsar och moderniserat befintliga gruvor men nu får vi de här riktigt stora investeringarna."
Förutom Metso är Cevian också storägare i en annan finländsk leverantör av utrustning för mineral- och metallbearbetning, nämligen Outokumpu Tech.
Berätta om något misstag du har gjort där du har lärt dig en läxa.
"Under Custostiden köpte vi in oss i ett norskt kontorsvarubolag, Tybring Gjedde, som förlorat pengar i tre år. I det fallet så underskattade vi hur dåligt bolaget faktiskt var. Man får ett negativt personurval i problembolag. De bra människorna försvinner och du är kvar med de sämre medarbetarna och det är oerhört svårt att rekrytera in bra folk igen."