Flygsektorn drabbades extremt hårt av pandemin. Nu har det vänt med råge.
Starkast kursutveckling har grekiska Aegean Airlines uppvisat med en uppgång på 127 procent på ett år. Första kvartalet ökade omsättningen med 90 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt låg omsättningen 30 procent högre jämfört med första kvartalet 2019.
Bolag | Utv. 1 år % | Börsvärde mdr USD |
Aegean Airlines SA | 127% | 1,0 |
Wizz Air | 110% | 4,2 |
Deutsche Lufthansa AG | 66% | 12,4 |
Ryanair Holdings PLC | 56% | 21,6 |
Air France-KLM | 55% | 4,9 |
IAG | 52% | 11,9 |
Easyjet | 37% | 4,7 |
Finnair | 35% | 0,9 |
Norwegian Air Shuttle | 22% | 0,9 |
SAS | -42% | 0,3 |
| | |
Källa: Börsdata | | |
Pandemin har fått effekten att fler sprider ut sina semestrar, vilket gjort att efterfrågan är relativt god även under den annars förhållandevis svaga vinterperioden. Samtidigt har efterfrågan på resor totalt sett rusat efter pandemin.
Aegean har en flotta på 76 plan. Totalt innebär det ett utbud på arton miljoner flygstolar under 2023.
Näst bästa flygaktien är lågprisjätten Wizz Air med en kursuppgång på 110 procent på ett år.
Det brutna räkenskapsåret 22/23 ökade antalet passagerare med 88 procent till 51 miljoner. Kabinfaktorn ökade till 88 procent och har under de senaste månaderna under 2023 legat över 90 procent.
Omsättningen ökade med 134 procent. I slutet av mars hade Wizz 176 plan. Under det kommande året räknar bolaget med att sätta in ytterligare minst 25 nya plan.
Vinsten det innevarande räkenskapsåret beräknas landa på mellan 350 och 450 miljoner euro.
Tredje bästa flygbolagsaktien i år är tyska jätten Lufthansa. Under det senaste året har aktien klättrat 66 procent.
Lufthansa består förutom moderbolaget av dotterbolagen Eurowings, Brussels Airlines, Swiss, Austrian och ITA Airways.
Senaste förvärvet är 41 procent av aktierna i italienska ITA Airways.
Även om passagerartrafiken ökade med 30 procent första kvartalet 2023 så ligger den fortfarande 25 procent under nivån från 2019.
Fjärde bästa aktien är lågprisjätten Ryanair, vars aktie stigit 56 procent på ett år.
Ryanair är Europas största flygbolag. Bolaget består av dotterbolagen Buzz, Lauda och Malta Air. Sammantaget genomför bolaget idag drygt 3000 flygningar per dag. Det är runt 25 procent över nivån från 2019.
2023 väntas Ryanair omsätta 10,8 miljarder euro. Det är mer än en fördubbling mot 2022 som fortfarande var starkt påverkat av pandemin. 2024 väntas omsättningen klättra till 12,7 miljarder euro.
Klart sämsta europeiska flygaktien är SAS, vars aktie tappat 42 procent senaste året. SAS håller för närvarande på att skaffa mer pengar och aktieägarna riskerar att bli rejält utspädda i processen.
IATA spår att flygtrafiken globalt kommer att fördubblas från nivån 2019 fram till 2040. 2019 låg antalet passagerare på cirka fyra miljarder. 2040 beräknas antalet passagerare årligen uppgå till åtta miljarder.
Det innebär en genomsnittlig årlig tillväxt på 3,4 procent.
Följ mig på gärna Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn,TwitterYouTube och på Soundcloud