Den negativa försäljningsutvecklingen för H&M fortsatte även i november. Bolagets försäljning minskade i jämförbara butiker med 9 procent. Det innebär att H&M haft en negativ utveckling i jämförbara butiker i 15 av de senaste 16 månaderna. Nedgången med 9 procent var också den största under hela perioden.
Förväntningarna inför dagens besked var lågt ställda. Förutom den svaga konjunkturen satte det varma vädret i norra Europa ned förväntningarna. Det varma vädret har dragit ned försäljningen av höst- och vinterplagg. Ett stort antal H&M-butiker hade också rea på ytterplagg den sista veckan i november.
I november i år i hade ett mindre antal butiker en samarbetskollektion med det brittiska skovarumärket Jimmy Choo. Det hade en begränsat positiv effekt. I november i fjol hade H&M ett samarbete med Comme des Garçons chefsdesigner Rei Kawakubo. Det lyfte försäljningssifFrorna för jämförelsemånaden.
Dessutom fanns en negativ kalendereffekt som påverkade siffrorna med 1 procentenhet. I SME Direkts enkät var förväntningarna i genomsnitt en nedgång med 4,2 procent.
Det totala antalet butiker var vid utgången av november 1 988 vilket var 14,4 procent eller 250 fler än samma tid i fjol. Ökningen av antalet butiker 2008/09 var den största någonsin i H&M:s historia. Det blev också 10 butiker mer än vad som tidigare aviserats.
De nya butikerna bidrog till att den totala försäljningen ökade med 1 procent. Förväntningarna var en ökning med 5,5 procent.
H&M rapporterar att försäljningen i december börjat tillfredsställande med en försäljningsökning om cirka 11 procent under de två första veckorna. Det var ett positivt besked med tanke på att december är en klart viktigare månad än november.
Försäljningsutvecklingen i november fick aktien att rasa initialt. Men decembersiffrorna dämpade nedgången och efter en timmes handel handlades aktien i 393,50 eller ned med bara 0,7 procent.
Under de senaste sju månaderna har H&M:s försäljning varit lägre än förväntningarna i SME Direkts enkäter. I jämförbara butiker har försäljningen i genomsnitt varit nära 4 procent sämre väntat. Under samma tid har aktien stigit med omkring 5 procent.
Aktien har haft stora svängningar under tiden men det verkar finnas ett stort underliggande förtroende för bolaget som negligerar de negativa månadssiffrorna. Sedan 12 månader tillbaka har H&M stigit med 28 procent. Det är hyggligt även om uppgången inte når upp till index.
H&M:s försäljningsutveckling har det senaste året legat i linje med våra förväntningar. Vår negativa syn har förstärkts av en oro för bruttomarginalen. Sämre försäljning än väntat brukar leda till reor vilket också var fallet i november. Till detta kan läggas att bolaget varit mycket högt värderat.
Vi har således varit skeptiska till aktien. Rekommendationen har varit sälj. Vi upprepade denna rekommendation så sent som i mitten på november och sedan dess är aktien ned 7 procent.
På kort sikt gynnas H&M av att dollarn, inköpsvalutan, försvagats. Men det finns idag inget som tyder på en snar vändning av försäljningen. Men i takt med att ekonomin förbättras närmar vi oss den tidpunkten. Den dagen lyfter aktien.
Vi räknar med att H&M kommer att visa ett resultat på 18,50 kronor per aktie för 2009 och 23 kronor för 2010. Det innebär p/e 21 respektive 17. Med en utdelning på 16 respektive 19 kronor handlas aktierna med en direktavkastning på 4,1 respektive 4,8 procent.
Vi tar bort säljrekommendationen och intar en neutral position till aktien i perspektivet 3-6 månader.