Analys: Nu kan den långsiktiga trycka på köp i H&M

Aktien har rasat 30% sedan förra sommarens kurstopp och analytikerna verkar nu tävla i att skruva ned prognoserna. Det kan vara läge att börja gå motvals.

placera-Afv-bilder-Bilder-Analys_HM.png

21 mars 2025

Hennes & Mauritz
Börskurs: 135,00 kr
Antal aktier: 1 608,2 m
Börsvärde: 217 111 Mkr
Nettokassa: 3 223 Mkr
VD: Daniel Ervér
Ordförande: Karl-Johan Persson

H&M-aktien (135 kr) har senaste månaderna fallit tillbaka en hel del på börsen. Försäljningen har varit trög under 2024 och fler varor behövt säljas ut till kampanjpris. Samtidigt har ”externa faktorer” så som råvarupriser, fraktkostnader och valutaeffekter påverkat H&M alltmer negativt under året.

Som följd har analytikerkåren skruvat ned sina prognoser för 2025 – och i allt större utsträckning även gett upp förhoppningarna om att H&M de närmsta åren ska lyckas närma sig målet om 10% rörelsemarginal.

Affärsvärldens huvudscenario
2024
2025E
2026E
2027E
Omsättning
234 478
239 168
246 343
253 733
 - Tillväxt
-0,7%
+2,0%
+3,0%
+3,0%
Rörelseresultat
17 306
18 692
20 126
20 730
 - Justeringar
-1 993
-1 950
-1 650
-1 700
Justerat rörelseresultat
15 313
16 742
18 476
19 030
 - Rörelsemarginal
6,5%
7,0%
7,5%
7,5%
Resultat efter skatt
11 621
12 591
13 946
14 401
Vinst per aktie
6,29
7,80
8,70
9,00
Utdelning per aktie
6,80
7,20
7,80
8,40
Direktavkastning
5,0%
5,3%
5,8%
6,2%
Avkastning på eget kapital
25%
27%
28%
28%
Kapitalbindning
15%
14%
14%
13%
Nettoskuld/Ebit
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
P/E
21,5
17,3
15,5
15,0
EV/Ebit
14,0
12,8
11,6
11,2
EV/Sales
0,9
0,9
0,9
0,8
Kommentar: Nettoskulden exkluderar leasingskulder om totalt 63 miljarder kronor. Följaktligen har vi justerat rörelseresultatet för att exkludera effekten av leasingredovisningen. Bolagets redovisade rörelsemarginal uppgick till 7,4% under 2023 och i våra prognoser bedömer vi leasingeffekten till 0,7-0,8 procentenheter på rörelsemarginalen. Även vinsten per aktie för 2024 har justerats i enlighet med detta. H&M har brutet räkenskapsår som löper från 1 december till 30 november och alltså sånär som på en månad överensstämmer med kalenderåret.

Trög tillväxt

Tillväxt i lokala valutor
2019
+6%
2020
-18%
2021
+12%
2022
+6%
2023
+1%
2024
+1%

Ett uppenbart krux är att tillväxten fortsätter strula för H&M. Utvecklingen var stark under 2021 och 2022 då bolaget fortfarande återhämtade sig efter pandemin. Men därefter har tillväxten under 2023 och 2024 legat på blygsamma 1%. Det är långt under bolagets mål att växa minst 10% årligen, och även lägre än analytikernas förväntningarna på ungefär 3% per år.

Konsumenternas svaga köpkraft pekas återkommande ut som en av förklaringarna. Där kan lägre räntor ge positivt avtryck framöver, men H&M tar samtidigt höjd för att den makroekonomiska och geopolitiska osäkerheten kan fortsätta påverka kundernas möjlighet och vilja att konsumera även 2025.

Bland det som gått bättre pekar H&M ut dammodet där bolaget säger sig ha genomfört betydande förbättringar under 2024. Bland annat har bolaget stärkt varuförsörjningskedjan, fördjupat samarbeten med vissa leverantörer och förkortat produktutvecklingsprocessen på ett sätt som gör det möjligt att snabbare anpassa sig till nya trender och skapa ett mer relevant sortiment. Det känns ju lovande eftersom det här är och måste fortsätta vara en av H&M:s kärnkompetenser.

Stängt var sjätte butik

Antal butiker
2019
5 076 st
2020
5 018 st (-1,1%)
2021
4 801 st (-4,3%)
2022
4 465 st (-7,0%)
2023
4 369 st (-2,2%)
2024
4 253 st (-2,7%)

Att H&M fortsätter stänga butiker gör nog också visst avtryck på tillväxten. Under 2024 öppnades 88 nya butiker samtidigt som 204 befintliga stängdes. Totalt har antalet butiker i koncernen minskat med en ungefär en sjättedel på bara fem år.

Under 2024 valde H&M att avveckla Afound som lanserades 2018 med idén att sälja ut restlager och äldre kollektioner från såväl H&M-koncernen som andra externa varumärken. Men efterfrågan har inte varit tillräckligt hög, delvis för att många aktörer i allt högre utsträckning rear ut produkter i sina egna kanaler, som ett sätt att stärka relationen till sina kunder.

Bolaget har också under året valt att avveckla Monki med totalt 56 butiker i augusti 2024. Varumärket kommer finnas kvar men integreras i stället i Weekday som vid samma tid hade 47 butiker. Ett fåtal Monki-butiker kommer omvandlas till Weekday-butiker, men merparten kommer att stängas. För detta tog H&M avvecklingskostnader på 200 Mkr under fjärde kvartalet 2024.

Totalt sker nu cirka 30% av H&M:s försäljning på nätet.

Håller i kostnaderna

H&M:s 2024
2024
2023
Omsättning
234 478
236 035
 - tillväxt
-1%
+6%
 - lokal valuta
+1%
+1%
Bruttoresultat
125 299
120 896
 - bruttomarginal
53,4%
51,2%
Rörelseresultat
17 306
14 537
 - rörelsemarginal
7,4%
6,2%

Bland det som utmärker sig mer positivt kan nämnas bolagets förbättringsarbete att göra varuförsörjningskedjan mer flexibel, med ökad andel inköp och ökad produktion närmre slutkunderna. Det bidrog till att lyfta bruttomarginalen under året.

Att förlägga tillverkningen närmre slutmarknaderna är en styrka vi länge noterat i spanska Inditex, och som nog är en av förklaringarna till att Inditex slår H&M på fingrarna när det gäller både lönsamhet och snabbhet. Med egen tillverkning i Spanien kan Inditex ta plagg från design till butik på bara ett par veckor. För H&M som saknar egen tillverkning och i stället jobbar med underleverantörer i Asien kan motsvarande process ta ett par månader.

Bruttomarginalen på 53,4% är den bästa helårssiffran H&M presterat sedan 2017. Vi tror dock den kan bli svår att öka ytterligare givet att externa faktorer nu återigen vänt till det sämre. Bland annat innebär oroligheterna kring Röda havet längre transporttider och ökade fraktkostnader. Bolaget flaggar också för något högre prisnedsättningar under inledningen av 2025.

H&M har också lyckats hålla i rörelsekostnaderna. Bolagets kostnadsprogram som slutfördes under 2024 lyckades visserligen inte sänka kostnaderna i absoluta tal, men H&M har hållit försäljnings- och administrationskostnaderna på ungefär samma nivå mellan 2022 (106 miljarder kr) och 2024 (108 miljarder kr).

placera-Afv-bilder-Bilder-hm-stapellinje-mars-2025.png

Förlorare på tullar?

Det finns risker kopplade till handelskriget och de tariffer på (hittills) 20% som USA infört på import från Kina. I en analys av Inderes sägs 25% av koncernens totala inköp komma från Kina, medan USA står för ungefär 15% av H&M:s intäkter.

Det finns en risk att kostnaderna för tarifferna inte kan föras vidare till slutkund utan att påverka försäljningsvolymerna. H&M lär inte vara ensamma att drabbas vilket bör leda till högre priser, men på kort sikt kan det säkert innebära ett hack i kurvan.

Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
H&M
-7%
15,5x
11,6x
0,9x
7,5%
3,0%
Inditex
0%
20,2x
15,3x
3,0x
19,9%
7,3%
Genomsnitt
-3%
17,9x
13,4x
1,9x
14,0%
5,2%
Källa: Afv (H&M) och Factset (Inditex). Anledningen till användandet av olika källor är att analytikerna i H&M inkluderar leasingskulder i sina beräkningar, medan analytikerna i Inditex exkluderar dessa. Alla siffror ovan exkluderar leasingskulder och är därför jämförbara med varandra.

Slutsats

Den huvudsakliga frågan är vilken rörelsemarginal H&M kan nå på lång sikt. Den tröga tillväxten kanske kan lyfta av lägre räntor, men konkurrensen på marknaden är hård och vi vågar inte räkna med mer än 3% framöver. Bruttomarginalen har nått en förhållandevis hög nivå på 53,4% men vi tror det blir svårt att öka den siffran ytterligare i närtid givet de motvindar bolaget står inför. Då tror vi H&M får svårt att öka rörelsemarginalen över 8%.

Vi är lite försiktiga och tänker oss att H&M kan tjäna 7,5%. Detta är exklusive leasing vilket motsvarar ungefär 8,2% så som H&M själva redovisar. Bolagets målsättning är att nå 10%. På våra förväntningar värderas H&M då kring 11-12 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Marknaden tycks ha tagit höjd för mycket framtida elände genom att handla ned aktien till låga multiplar på förhållandevis blygsamma prognoser.

Några tuffa kvartal väntar men på två-tre års sikt ser vi över 30% uppsida i aktien från nuvarande nivåer. Utdelningen höjdes från 6,50 till 6,80 kronor vilket motsvarar 5% direktavkastning. För den långsiktige ser vi läge att återigen bli mer positiv till H&M-aktien.

placera-Afv-bilder-Bilder-image002 (9).png

Tio största ägare i Hennes & Mauritz
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Stefan Persson & Familj
136 894
62,6%
82,1%
Lottie Tham
7 990
3,7%
1,8%
AMF Pension & Fonder
5 527
2,5%
1,2%
Vanguard
3 320
1,5%
0,7%
Handelsbanken Fonder
2 908
1,3%
0,6%
BlackRock
2 887
1,3%
0,6%
Fjärde AP-fonden
2 764
1,3%
0,6%
Karolina Tham von Heidenstam
2 714
1,2%
0,6%
Swedbank Robur Fonder
2 202
1,0%
0,5%
Nordea Funds
2 192
1,0%
0,5%
Fem största insiders utanför topp tio
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Christian Sievert (ledamot)
12
0,0%
0,0%
Christina Synnergren (ledamot)
5
0,0%
0,0%
Anders Dahlvig (ledamot)
2
0,0%
0,0%
Stina Bergfors (ledamot)
1
0,0%
0,0%
Daniel Ervér (VD)
1
0,0%
0,0%
Källa: Holdings
Totalt insynsägande:
62,7%
82,1%

Ämnen i artikeln

H&M B

Senast

132,85

1 dag %

−0,37%

1 dag

1 mån

1 år

Aktieanalyser

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−1,17%

Senast

2 542,67

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.