TIDIGARE VÄRMEPUMPSFÖRHOPPNINGAR VAR OREALISTISKA - VD
Igår, 17:24
Igår, 17:24
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De förhoppningar kring storleken på Europas värmepumpsmarknad som vissa aktörer hade under de starka pandemiåren och kort efter Rysslands invasion av Ukraina var orealistiska, givet att värmepumpar är en produkt som kräver installatörer och service.
Det sade Nibes vd Gerteric Lindquist vid den telefonkonferens för investerare och analytiker som värmeteknikföretaget höll på tisdagen, sedan en analytiker tagit upp att den japanska värmepumptillverkaren Daikins chef nyligen beskrivit den svaga värmepumpförsäljningen på den europeiska marknaden som ett strukturellt problem i en intervju med Financial Times.
Att förvänta sig en uppgång till en årstakt på runt 10 miljoner värmepumpar år 2030 för branschen är nästan matematiskt omöjligt, sade Gerteric Lindquist utan att specifikt svara på Daikin-chefens uttalade besvikelse kring att volymerna i Europa nu bara är en tredjedel av vad det japanska bolaget tidigare hade hoppats på.
I fjol såldes 2,2 miljoner värmepumpar inom EU, en nedgång från 2,8 miljoner enheter året före. Efter baksmällan häromåret har marknaden åter blir mer nykter, enligt Nibe-chefen.
Investeringarna som bolaget har gjort kan betjäna Nibes andel av en marknad på 3-4 miljoner värmepumpar i Europa, samtidigt som bolaget skulle kunna upprätthålla eller ta marknadsandelar, sade Gerteric Lindquist som pekade på möjligheten att köra tvåskift och treskift i fabrikerna.
Att hoppas på en genomsnittlig marknadstillväxt kring 20 procent per år under det innevarande decenniet är mer realistiskt än tidigare extrema förhoppningar i sektorn, och skulle ändå vara en bra utveckling eftersom man då skulle landa kring i storleksordningen 3,5 miljoner värmepumpar per år i slutet av perioden, resonerar han.
"Kunderna blir nog mer nöjda med solitt installerade värmepumpar och företag som kan hantera servicen", sade Gerteric Lindquist.
EU har som mål att det ska finnas totalt 60 miljoner installerade värmepumpar i unionen år 2030, vilket kräver en mycket stor ökning från omkring 26 miljoner i nuläget.
Nibe-chefen inledde telefonkonferensen med att upprepa den övergripande bilden från delårsrapporten för två och en halv vecka sedan, däribland att det är glädjande att kvartalet bekräftade ljusare utsikter för branschen.
Som bolaget framhöll redan då har det samtidigt hänt saker som behöver hanteras, såsom den oväntade kronförstärkningen som bolaget inte hade budgeterat med. Volymökningarna överskuggas lite av valutaförstärkningen, men tillväxt, produktivitet och kostnadskontroll har gett bolaget bättre resultat och bättre marginal, framhöll Gerteric Lindquist.
"Det finns en positiv preferens för värmepumpar generellt", sade han, även om hållbarhetsfrågan har glidit något bakåt.
"Det ordet kanske användes för brett, men folk har ändå en preferens för värmepumpar snarare än fossilalternativen", enligt Nibe-chefen.
Det är alltid svårt att förutse vilken effekt handelshinder kan ha, men bolaget är beslutsamt om att fortsätta sin resa tillbaka till en situation där marginalerna är vad de brukade vara inom de tre respektive affärsområdena, upprepade han.
Nibe vet att det blir en utmaning, men ambitionen och budgeten är att ta sig tillbaka till det, sade Gerteric Lindquist.
Därefter följde långsiktiga analytikerfrågor om bland annat produktsortimentet inom de olika delarna av fältet för värme, ventilation och luftkonditionering.
"Vårt nuvarande sortiment har i någon grad redan kyla", sade han och tillade att det är naturligt att företag med bas i norr har mer inslag av värmeprodukter än kylprodukter jämfört med företag i sydligare, varmare länder.
Ett annat tema som berördes var inköpsområdet. Nibe arbetar med att kombinera inköp i ökad grad. Bolaget måste förhandla som en gemensam koncern när relationen till underleverantörerna hanteras, var budskapet.
När marknaden för kylmedier går från en situation med många olika alternativ till att allt mer handla om propan innebär det en bra möjlighet för Nibe att koordinera sina kompressorinköp, framgick det.
"Då får vi hävstång i volymen genom att kombinera inköpen", sade Gerteric Lindquist.
På konkurrenstemat stod han fast vid budskapet att Nibe inte främst ska konkurrera genom låga priser. Bolaget gör aldrig sämre kvalitet, men erbjuder även produkter med enklare specifikationer, heter det.
Konkurrenslandskapet är tufft som det bör vara, sade Gerteric Lindquist som vidare upprepade Nibes syn att det är bäst att låta installatörsledet utgöras av fristående bolag utanför koncernen. Om Nibe skulle försöka förvärva installatörsbolag skulle de anställda sannolikt ändå bilda egna installatörsbolag efter några år, bedömer han.
Nibes syn är att installatörerna är entreprenörer vars lojalitet bolaget vill upprätthålla genom att erbjuda dem bra produkter att installera och tjäna pengar på.
"Vi är mycket lojala med dem. Vare sig vi säljer via distributörer eller säljer direkt till dem", sade Nibe-chefen.
Nibes delårsrapport för det innevarande tredje kvartalet juli-september väntas den 14 november.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
Igår, 17:24
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De förhoppningar kring storleken på Europas värmepumpsmarknad som vissa aktörer hade under de starka pandemiåren och kort efter Rysslands invasion av Ukraina var orealistiska, givet att värmepumpar är en produkt som kräver installatörer och service.
Det sade Nibes vd Gerteric Lindquist vid den telefonkonferens för investerare och analytiker som värmeteknikföretaget höll på tisdagen, sedan en analytiker tagit upp att den japanska värmepumptillverkaren Daikins chef nyligen beskrivit den svaga värmepumpförsäljningen på den europeiska marknaden som ett strukturellt problem i en intervju med Financial Times.
Att förvänta sig en uppgång till en årstakt på runt 10 miljoner värmepumpar år 2030 för branschen är nästan matematiskt omöjligt, sade Gerteric Lindquist utan att specifikt svara på Daikin-chefens uttalade besvikelse kring att volymerna i Europa nu bara är en tredjedel av vad det japanska bolaget tidigare hade hoppats på.
I fjol såldes 2,2 miljoner värmepumpar inom EU, en nedgång från 2,8 miljoner enheter året före. Efter baksmällan häromåret har marknaden åter blir mer nykter, enligt Nibe-chefen.
Investeringarna som bolaget har gjort kan betjäna Nibes andel av en marknad på 3-4 miljoner värmepumpar i Europa, samtidigt som bolaget skulle kunna upprätthålla eller ta marknadsandelar, sade Gerteric Lindquist som pekade på möjligheten att köra tvåskift och treskift i fabrikerna.
Att hoppas på en genomsnittlig marknadstillväxt kring 20 procent per år under det innevarande decenniet är mer realistiskt än tidigare extrema förhoppningar i sektorn, och skulle ändå vara en bra utveckling eftersom man då skulle landa kring i storleksordningen 3,5 miljoner värmepumpar per år i slutet av perioden, resonerar han.
"Kunderna blir nog mer nöjda med solitt installerade värmepumpar och företag som kan hantera servicen", sade Gerteric Lindquist.
EU har som mål att det ska finnas totalt 60 miljoner installerade värmepumpar i unionen år 2030, vilket kräver en mycket stor ökning från omkring 26 miljoner i nuläget.
Nibe-chefen inledde telefonkonferensen med att upprepa den övergripande bilden från delårsrapporten för två och en halv vecka sedan, däribland att det är glädjande att kvartalet bekräftade ljusare utsikter för branschen.
Som bolaget framhöll redan då har det samtidigt hänt saker som behöver hanteras, såsom den oväntade kronförstärkningen som bolaget inte hade budgeterat med. Volymökningarna överskuggas lite av valutaförstärkningen, men tillväxt, produktivitet och kostnadskontroll har gett bolaget bättre resultat och bättre marginal, framhöll Gerteric Lindquist.
"Det finns en positiv preferens för värmepumpar generellt", sade han, även om hållbarhetsfrågan har glidit något bakåt.
"Det ordet kanske användes för brett, men folk har ändå en preferens för värmepumpar snarare än fossilalternativen", enligt Nibe-chefen.
Det är alltid svårt att förutse vilken effekt handelshinder kan ha, men bolaget är beslutsamt om att fortsätta sin resa tillbaka till en situation där marginalerna är vad de brukade vara inom de tre respektive affärsområdena, upprepade han.
Nibe vet att det blir en utmaning, men ambitionen och budgeten är att ta sig tillbaka till det, sade Gerteric Lindquist.
Därefter följde långsiktiga analytikerfrågor om bland annat produktsortimentet inom de olika delarna av fältet för värme, ventilation och luftkonditionering.
"Vårt nuvarande sortiment har i någon grad redan kyla", sade han och tillade att det är naturligt att företag med bas i norr har mer inslag av värmeprodukter än kylprodukter jämfört med företag i sydligare, varmare länder.
Ett annat tema som berördes var inköpsområdet. Nibe arbetar med att kombinera inköp i ökad grad. Bolaget måste förhandla som en gemensam koncern när relationen till underleverantörerna hanteras, var budskapet.
När marknaden för kylmedier går från en situation med många olika alternativ till att allt mer handla om propan innebär det en bra möjlighet för Nibe att koordinera sina kompressorinköp, framgick det.
"Då får vi hävstång i volymen genom att kombinera inköpen", sade Gerteric Lindquist.
På konkurrenstemat stod han fast vid budskapet att Nibe inte främst ska konkurrera genom låga priser. Bolaget gör aldrig sämre kvalitet, men erbjuder även produkter med enklare specifikationer, heter det.
Konkurrenslandskapet är tufft som det bör vara, sade Gerteric Lindquist som vidare upprepade Nibes syn att det är bäst att låta installatörsledet utgöras av fristående bolag utanför koncernen. Om Nibe skulle försöka förvärva installatörsbolag skulle de anställda sannolikt ändå bilda egna installatörsbolag efter några år, bedömer han.
Nibes syn är att installatörerna är entreprenörer vars lojalitet bolaget vill upprätthålla genom att erbjuda dem bra produkter att installera och tjäna pengar på.
"Vi är mycket lojala med dem. Vare sig vi säljer via distributörer eller säljer direkt till dem", sade Nibe-chefen.
Nibes delårsrapport för det innevarande tredje kvartalet juli-september väntas den 14 november.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
Skattesänkningarna
Guldrushen
Skattesänkningarna
Guldrushen
1 DAG %
Senast
Peab
Igår, 17:54
Börsen svagt ner – Rollén säljer
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 632,93