Omsättningen uppgick till 23,93 miljarder euro (23,95). Utfallet kan jämföras med Visible Alphas analytikerkonsensus låg på 23,50 miljarder euro. Den organiska försäljningstillväxten var 1,00 procent, vilket var bättre än väntade -1,26 procent.
Försäljningen inom den viktiga läderdivisionen, som hyser varumärkena Louis Vuitton och Dior, uppgick till rekordhöga 11,14 miljarder euro, vilket är bättre än väntade 10,92 miljarder euro. Organiska tillväxten var däremot negativ med 1 procent.
Sett till helåret hade LVMH en omsättning på 84,68 miljarder euro, ner 2 procent mot fjolåret, men högre med 1 procent sett till organiskt. Siffran var också över förväntade 84,36 miljarder euro.
Resultatet från den löpande verksamheten sjönk med 14 procent under 2024, till 19,57 miljarder euro, med en rörelsemarginal på 23,1 procent. LVMH sade att man skulle föreslå en utdelning på 13 euro per aktie.
"Samtidigt som vi fortsätter att vara mycket vaksamma när det gäller kostnadshantering och vårt målmedvetna fokus på att våra designer ska vara attraktiva, går vi in i 2025 med tillförsikt", säger bolagets vd och storägare Bernard Arnault.
LVMH:s prestation verkar inte helt ha övertygat marknaden eftersom dess amerikanska depåbevis sjönk. Bernsteins analytiker tror att detta beror på att läderdivisionen inte klarade av att "leva upp till de uppgraderade förväntningarna efter Richemonts starka prestation", rapporterar Reuters.
LVMH, BEUR | Q4-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q4-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 23,93 | 23,50 | 1,8% | 23,95 | -0,1% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 1,00 | -1,26 |
Konsensusdata från Visible Alpha