Svenskarna står redo med plånböckerna inför detta års reafest under Black Friday och veckan innan, den så kallade ”Black Week”.
Enligt en ny undersökning från Svensk Handel väntas omsättningen under Black Week öka med en miljard från föregående år, och nå 9,7 miljarder kronor.
En av anledningarna bakom det förväntat stora köptrycket är konsumenternas prismedvetenhet, som leder till mer planerade inköp till rabatterade priser, enligt Svensk Handel.
Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, menar att handeln har det kämpigt efter flera år.
”Black Week ger en viktig injektion, men den löser inte de utmaningar som branschen fortsatt står inför”, säger Maria Mikkonen.
Unga som vill handla mode och skönhet
Personer i åldrarna 18-24 och 25-34 år är de som i störst utsträckning planerar att handla under reaveckan, enligt undersökningen.
Mode och skönhet är de områden som fått mest uppsving i årets handel, medan hemelektronik väntas backa i årets handel.
Black Week infaller 25-29 november och avslutas med Black Friday.