Zendesks affärsidé är att förenkla kundrelationsprocesser inom försäljning och kundtjänst - att hjälpa företag att förstå och hantera kundrelationer. Bolaget utvecklar mjukvara och programvara som man säljer över hela världen. Zendesks produktfamilj har gemensamt gränssnitt och utvecklas för att stödja en infrastruktur för delade tjänster och en gemensam kunddataplattform. Det möjliggör för företag runt om i världen att ta sin kundtjänst online, oavsett om bolagets kunder använder telefoni, chatt, e-post, sociala kanaler, webbplatser och hjälpcenter.
Mikkel Svane, Morten Primdahl och Alexander Aghassipour
Zendesk grundades 2007 i Köpenhamn av tre danskar, Mikkel Svane som är bolagets VD, Morten Primdahl och Alexander Aghassipour. Grundarna flyttade till San Fransisco och där etablerade de bolagets huvudkontor. 2014 noterades bolagets aktie på New York-börsen och har sedan dess haft en 900-procentig avkastning.
CRM-produkter har haft en enormt hög tillväxt under en lång period och sektorns spås fortsätta växa med höga tvåsiffriga tal fram till 2028. Salesforce.com är marknadsledaren inom CRM-system. Det är en IT-jätte som hör till de 50 största bolagen i USA, inte dåligt med tanke på att bolaget grundades så sent som 1999. Och under fjolåret tog aktien även plats i det prestigefyllda Dow Jones Industrial 30 index.
Salesforce.coms omsättning har fördubblats sedan 2018. Men Zendesk är ett spännande alternativ till Salesforce.com. Zendesk växer snabbare, i kvartalsrapporten för det första kvartalet var tillväxten 26 procent och för helåret har bolaget guidat för en omsättningstillväxt på närmare 28 procent.. Bolaget har många kända kunder som SAS, Shopify, Airbnb, Uber och Slack.
Zendesk har som de flesta mjukvarubolagen en strukturell tillväxt som ger en bra organisk tillväxt och skalbar affärsmodell. Det innebär att bolagets vinst ökar snabbare än tillväxten i omsättningen, vilket analytikernas framtida vinstprognoser vittnar om.
Zendesk | 2020A | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning MUSD | 1 030 | 1 314 | 1 668 | 2 033 |
Omsättningstillväxt | 26,2% | 27,6% | 26,9% | 21,9% |
Rörelsemarginal | 7,0% | 7,6% | 9,2% | 11,8% |
EBIT, MUSD | 72 | 100 | 154 | 241 |
Vinst/aktie USD | -1,79 | -1,26 | -0,67 | 0,19 |
Källa: MarketWatch |
Det är totalt 21 analytiker som följer bolaget. De räknar med fortsatt stark omsättningstillväxt på genomsnitt 25,4 procent per år fram till 2023. Helåret 2021, spås växa med 27,6 procent till 1 314 miljoner dollar.
Nästkommande år en tillväxt på 26,9 procent följt av en avmattning till knappt 22 procent tillväxt 2023. Det är ändå starka siffror om de blir verklighet och då landar omsättningen på drygt 2 000 miljoner dollar vilket närmast är den fördubbling från år 2020.
Bruttomarginalen ökad under kvartalet från 74,9 procent till 79,6 procent, vilket är betydligt högre än Salesforces 67 procent. För helåret förväntas bruttomarginalen landa på 81,9 procent och stiga till 82,7 procent 2023. Vi ser det som ett bra hälsotecken att bruttomarginalen är i en stigande trend, vilket indikerar att Zendesk fortsätter att växa och ta marknadsandelar samt att konkurrensen inte har intensifierats.
Rörelseresultaten spås växa snabbare än omsättningen fram till år 2023, vilket tydliggör den skalbara affärsmodellen. Den årliga genomsnittliga tillväxten är på hela 50 procent per år. Det gör att rörelseresultatet mätt som EBIT landar på 241 miljoner dollar år 2023 jämfört med fjolårets 72 miljoner dollar. Det är nästa en ti dubbling av rörelseresultatet jämfört 2019 års 26,6 miljoner dollar.
Den stora tillväxten av rörelseresultatet ger en ökad rörelsemarginal. Den fortsätter att öka varje år fram till 2023 då den spås landa på närmare 12 procent. Det är en stor ökning med tanke på att 2017 var rörelsemarginalen negativ.
Zendesk har i klassiskt Sillicon Valley-manér prioriterat tillväxt före lönsamhet. Inget fel i det då investerarna har premierat den typen av bolag med höga värderingar. Bolaget förväntas visa plusresultat på nedersta raden med en vinst per aktie på 0,19 dollar 2023.
Den obefintliga vinsten gör att det är svårt att värdera bolaget på dess nettovinst. Vi får ta till andra värderingsvariabler. Aktiens pris genom omsättningen - P/S-talet - är för 2021 på 11,3 för Zendesk, vilket är som snittet för sektorn, men då växer omsättningen snabbare än sektorn. Då framstår p/s-värderingen inte som utmanande.
Rekommendation | Köp | Behåll | Sälj | Riktkurs |
21 analytiker | 18 | 3 | 0 | 185 |
Det är 21 analytiker som har rekommendationer på Zendesk-aktien. 18 har köp eller starkt köp vilket motsvarar hela 86 procent. Bara tre har en neutral rekommendation och tycker att aktien är fullvärderad, ingen har sälj. Den genomsnittliga riktkursen för Zendesk-aktien de närmaste 12 månaderna är 185 dollar, vid skrivandets stund handlas den på 155 dollar. Det motsvarar en uppsida på närmare 20 procent.
Vi tycker Zendesk är mycket intressant när vi ser på de långsiktiga utsikterna. Marknaden för molnbaserade CRM-produkter växer fortsatt tvåsiffrigt och Zendesk spås ta fortsatta marknadsandelar.
Placera tror att bolaget kan fortsätta överraska, vilket kommer att få analytikerna att justera upp vinstprognoserna för de kommande åren. Med tanke på det så tycker vi att Zendesk är värd en långsiktig köprekommendation att bolaget har dansk koppling gör det inte mindre intressant.
Gå till Placera.se och läs fler artiklar
Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.
Följ mig gärna på Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, Twitter, YouTube och Soundcloud