Därför är Airbusaktien intressant

Aktieanalys Europeiska Airbus är världens största flygplanstillverkare för medelstora och stora civilflygplan. Pandemin har slagit hårt. Är det nu det vänder?

Airbus är ett europeiskt jätteföretag som designar och tillverkar både civila och militära flygplan, helikoptrar, drönare och satelliter.

Det som idag är Airbus grundades 1970. Bolaget skapades av regeringarna i Frankrike och Tyskland. Den brittiska regeringen var också länge med men valde att dra sig ur strax innan projektet förverkligades eftersom de inte trodde på det kommersiellt.

Målet var att skapa en konkurrent till de amerikanska flygplansjättarna Boeing, McDonnell Douglas och Lockheed.

Enskilda europeiska flygbolag var för små för att kunna konkurrera. Förhandlingarna för att dra igång en europeisk flygplansjätte började vid flygshowen i Paris 1965.

Första steget var att ta fram ett plan som kunde transportera minst hundra passagerare till korta till medellånga distanser och till en låg kostnad.

Modellen A300 var det första flygplan som utvecklades och togs i drift 1974. Modellen tillverkades fram till juli 2007 och gjordes i 561 exemplar.

Cirka en tredjedel av dessa är fortfarande i drift. Många av planen är dock ombyggda till fraktflygplan och många används av logistikjätten Fedex.

2020 omsatte Airbus 49,9 miljarder euro. Det var en minskning med nästan 30 procent jämfört med 2019. Nedgången kan helt härledas till effekterna av pandemin.

År 2020 2021 2022 2023
Omsättning MEUR 49 912 51 636 58 121 63 278
Rörelsemarginal, % 3,42% 5,42% 8,35% 9,81%
Vinst/aktie EUR -1,45 2,25 4,27 5,44
Utdelning EUR   0,52 1,46 1,95
         
Källa: Marketscreener        

Knappt 70 procent av omsättningen genereras från försäljningen av civila flygplan.

Försvars- och rymddelen står för 20 procent och Airbus helikopterdel stod för drygt 10 procent.

Geografiskt fördelas omsättningen till Europa med 41 procent, Asien 26 procent, Nordamerika 17 procent, Mellanöstern 6 procent och Sydamerika 2 procent.

Analytikerkollektivet spår att Airbus inte kommer att nå förpandeminivåer på omsättningen förrän efter 2023.

orderboken finns just nu 6998 beställningar på flygplan. Det är en nedgång med 8,5 procent jämfört med för ett år sedan.

Under torsdagen släppte Airbus nya prognoser över leveranserna under de kommande åren. Prognosen är i första hand till för bolagets underleverantörer.

Siffrorna tog marknaden på sängen inte för att de är dåliga utan för att de är så mycket bättre än förväntat särskilt när det gäller flygplan av typen narrowbody, det vill säga plan med en gång i mitten.

Airbus spår nu att den globala flygtrafiken kommer att nå förpandeminivåer redan under åren 2023–2025 och om prognosen stämmer kommer den att fortsätta växa ytterligare kraftigt efter den initiala uppgången i spåren av corona.

Ytterligare en spekulation på marknaden är att Airbus tagit många ordrar från flygbolag som valt att inte köpa olycksdrabbade Boeingplanet 737 MAX.

Från och med fjärde kvartalet 2021 kommer Airbus att producera 45 plan av flygplanstypen A320NEO per månad.

Från och med andra kvartalet 2023 ber Airbus sina underleverantörer att vara beredda på att produktionen ökar till 64 plan per månad.

Airbus ber också underleverantörerna att förbereda sig på ett scenario där 70 plan behöver tillverkas per månad från och med första kvartalet 2024 och 75 plan per månad från och med 2025.

Om Airbus scenario slår in kan det innebära att Ebit ökar med upp till 1,8 miljarder euro 2025 jämfört med konsensus som nu ligger på 8,5 miljarder euro.

Ytterligare en fråga är om underleverantörerna klarar att öka sin produktion så mycket som Airbus förutspår.

Redan före pandemin hade Airbus underleverantörer problem att nå upp till målet om 60 plan per månad.

Det kommer sannolikt att krävas ytterligare investeringar från deras sida i utbyggd produktionskapacitet.

Efter de oväntat starka produktionsprognoserna fick aktien ett rejält uppställ.

Hittills i år har Airbusaktien klättrat 20 procent. Sett under de senaste tolv månaderna är uppgången 75 procent.

19 av 24 analytiker sätter köp på aktien och den genomsnittliga riktkursen ligger på 114 euro.  

Det som långsiktigt talar till Airbus fördel är den svaga konkurrensen inom segmentet flygplan som kan transportera över 100 passagerare.

Samtidigt som Airbus framgångsrikt förnyat A320-familjen så att de drar mellan 15 och 20 procent mindre bränsle per passagerare jämfört med de ursprungliga modellerna.

115 flygbolag har beställt A320neo och modellfamiljen räknas som det snabbast säljande civila flygplanet hittills.

En stark faktor bakom Airbus starka läge är största konkurrenten Boeings omfattande problem med den konkurrerande modellen 737 MAX.

Airbus arbetar intensivt med att ta fram flygplan som ska drivas klimatneutralt med vätgas.

Prototyperna för detta ska vara klara redan inom tio år och kunna tas i drift kommersiellt runt 2035. Om det lyckas skulle innebära ett enormt genombrott för flyget.

Den som tror att världen komplett förändrats efter pandemin med betydligt färre flygresor ska inte göra sig besväret att köpa Airbusaktien.

Den som tror att flyg även i framtiden kommer att vara en betydande och växande del i hur människor väljer att förflytta sig borde lägga Airbus på bevakningslistan. Deras ambitiösa plan att ta fram klimatneutrala flygplan är ytterligare en väldigt intressant aspekt på lite längre sikt. 

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Se Placeraredaktionens aktieinnehav

Följ mig på gärna Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Airbus SE Köp 108,32 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -