Fjolåret var tungt för franska LVMH, Europas största börsnoterade bolag, i spåren av stängda butiker. Omsättningen sjönk med närmare 17 procent jämfört med helåret 2019, och nettoresultatet tog ännu mer stryk och föll hela 34 procent till 4 702 miljoner euro.
LVMH levererade starka försäljningssiffror för årets inledande kvartal. Omsättningstillväxten landade på hela 32 procent mot första kvartalet 2020. Det är imponerande siffror, men under fjolårets inledande kvartal stängdes stora delar av världsekonomin ner och nu håller den sakta på att öppnas upp. Corona skapar knepiga jämförelsetal mellan kvartalen, något som vi kommer att fortsätta leva med för resterande delen av året.
Det som imponerar med LVMH:s försäljningsiffror är att tillväxten mot första kvartalet 2019 var på 8 procent. Bolaget redovisar bara kompletta kvartalsrapporter vid halv- och helårsskiften. Däremellan lämnar bolaget endast försäljningssiffror kvartalsvis, precis det de gjort nu.
Tillväxten efter coronapandemin ser ut att återhämta sig mer än förväntat. Alla affärsområden hade en bra organisk tillväxt, förutom selektiv detaljhandel som har en stor andel hotellverksamhet som fortfarande påverkas negativt av det begränsande globala resandet.
Bäst försäljningstillväxt av LVMH:s fem affärsområden hade mode och lädervaror som växte hela 45 procent. Det är bolagets klar största affärsområde och absolut viktigaste lönsamhetsmässigt.
Enligt bolagets ekonomichef Jean-Jacques Guiony stod flaggskeppsmärket Louis Vuitton tillsammans med Christian Dior för en imponerande försäljningsökning. Övriga märken som Fendi, Loro Piano, Marc Jacobs och Loewe hade flera viktiga lanseringar som resulterade i en stark försäljningsutveckling.
Affärsområdet klockor och smycken ökade försäljningen med 138 procent till 1 883 miljoner euro. Bakom den markanta ökningen står amerikanska smyckestillverkaren Tiffanys som förvärvades i januari i år efter en lång köpprocess. Franska smyckesbolaget Bulgari hade en stabil efterfrågan efter en lyckad lansering av Serpenti Viper kollektionen, enligt bolaget.
Underliggande ökade försäljningen mest på marknader i Asien exklusive Japan, med 86 procent i kvartalet. Regionens omsättning motsvarar 41 procent av LVMH:s totala omsättning.
Men även på mer mogna marknader, USA och Japan, ökade omsättningen. I USA steg omsättningen med 23 procent och 8 procent i Japan. USA:s andel är 23 procent och Japans 7 procent av den globala omsättningen.
Den europeiska marknaden har fortsatt motvind och omsättningen sjönk med 9 procent. Regionen ligger efter både Kina och USA när det gäller butiksöppningar och inte minst så behöver turismen komma i gång i Europa. Drygt 30 procent av försäljningen i Europa sker till turister. Under årets inledande kvartal var mellan 50 och 60 procent av regionens butiker stängda. De förväntas vara fullt öppna under senare delen av året.
Summerat gav årets första kvartal en solid bas för helåret. Flera analytiker har justerat upp helårssiffrorna efter rapporten.
Försäljningen i år spås landa på drygt 59 miljarder euro, viket är en omsättningsökning på närmare 33 procent. Nästa år förväntas omsättningen fortsätta öka med drygt 10 procent, enligt analytikernas förväntningar.
2021 väntas en vinst per aktie på 17,10 euro, vilket motsvarar en ökning med 83 procent. Året efter väntas ett lyft på 16 procent till 19,80 euro per aktie. Förbättrad underliggande lönsamhet i spåren på ökade volymer väntas vara drivkraften. Snittprognosen för 2023 är en vinst per aktie på 22,10 euro. Lyfter vi bort årets starka tillväxt spås vinsten stiga med i genomsnitt 15 procent per år.
P/e-talen för 2021 och 2022 ligger i skrivande stund på 37 respektive 32. P/e-talet sjunker till 28,6 på 2023 års vinstestimat. Det är p/e-tal som är i nivå med övriga bolag i sektorn.
Värderingen av lyxvarusektorn kan försvaras med en stark underliggande strukturell tillväxt och välkapitaliserade bolag med relativt låg skuldsättning. LVMH är marknadsledare och de bör ha en premiumvärdering mot sektorn i stort. Och inte minst tror Placera att marknaden kommer att fortsätta justera upp LVMH:s vinstprognoser, vilket sannolikt kommer att vara en faktor för fortsatt kursuppgång.
Direktavkastningen i LVMH-aktien är inget kap för utdelningsjägare: 1,2 procent respektive 1,3 procent de närmaste åren, bolaget delar normalt ut mellan 40 och 50 procent av vinsten.
Utsikterna ser fortsatt goda ut i takt med att världen håller på att sakta öppna upp igen. LVMH kommer att fortsätta sin inslagna väg att fortsätta stärka koncernens varumärken och fortsätta vara global marknadsledare. Och samtidigt ha kvar sitt adelsmärke som är ett synnerligen tydligt kostnadsfokus. Bolagsledningen och huvudägaren Bernard Arnault står för långsiktighet, stabilitet och har skapat ett av världens mest välskötta bolag.
En annan intressant faktor som talar för LVMH-aktien och i stort sett hela lyxvarusegmentet är att den har visat sig ha en stark relativ kursutveckling under perioder av stigande inflation och högre marknadsräntor. Aktien är en kombination av defensiva, cykliska och strukturella egenskaper.
Placera tror att bolagets framgångsrika förvärvsstrategi kommer att fortsätta. Det har historiskt skapat marginalförbättringar. Rörelsemarginalen spås nå rekordhöga 24,5 procent under 2023.
Placera tycker fortfarande att LVMH är ett av det bästa alternativ för den som vill exponera sig mot lyxsegmentet på börsen. Vi behåller därför vår köprekommendation.
Gå till Placera.se och läs fler artiklar
Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som
kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.
Följ mig gärna på Twitter
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton | Köp | 633,50 | - |