G5 Entertainment har gått starkt i år. Aktien befinner sig på topp 10 av årets svenska kursvinnare och är upp 158 procent i år och 219 procent på ett år.
På tre år har aktien backat med 27 procent på grund av en period av svaga kvartalsrapporter mellan 2018 och 2019. Intäkterna sjönk med 13 procent mellan Q2 och Q3 2018 och låg kvar på den nivån i Q4 för att sedan sjunka ytterligare 10 procent och 3 procent i det första och andra kvartalet för 2019.
Återhämtningen syntes inte förrän i det tredje kvartalet då intäkterna ökade med drygt en procent. Aktien är upp totalt 773 procent på fem år och handlas idag för omkring 260 kronor per aktie.
Bolaget redovisade år 2019 en omsättning på 1 233 miljoner kronor och ett ebitda-resultat på 170 miljoner, vilket är en minskning med 15 respektive 28 procent från året innan.
Den grundläggande orsaken till den minskade omsättningen och vinsten år 2019 är, enligt bolaget, ökade investeringar och kostnader till följd av och lansering av fem nya spel. År 2018 lanserade bolaget endast ett nytt spel som jämförelse.
Bolaget har de senaste åren satsat på att utöka sitt utvecklingsteam och investera mer i sin egen portfölj av spel och höja ribban vad gäller kvalitet.
“Samtidigt var vi fullt medvetna om de investeringar och de arbetsinsatser som skulle krävas. Men, vi visste att vi hade råd och också att den väg vi valde var strategiskt riktig. År 2019 började vi se resultatet av våra investeringar”, kommenterar bolagets VD Vlad Suglobov angående 2019 års resultat och uppger att de förväntar sig att de nya spelens bidrag till intäkterna ökar under 2020.
Vlad Suglobov
Estimaten från Factset faller i linje med Vlad Suglobovs ord och pekar på en bra tillväxt framöver. Omsättningen och vinsten för 2020 väntas öka med 8 procent respektive 39 procent. För 2021 väntas de att öka med 12 respektive 11 procent och för 2022 10 procent respektive 14 procent. Estimaten avseende vinst per aktie, earnings per share (EPS), pekar allt annat lika också på en god utveckling för 2020, 2021 och 2022.
En tumregel avseende PEG-tal, som visar relationen mellan en akties P/E-tal och vinsttillväxt (price/earnings-to-growth), är att denna ska understiga 1,5. Under den nivån anses en aktie vara lågt värderat i förhållande till sin tillväxttakt. PEG-talen för G5 Entertainment perioden mellan 2016 och 2019 har varit under 1, där den var som högst år 2017 och lägst år 2018, vilket är i linje med aktiekursutvecklingen. För 2020, 2021 och 2022 ligger PEG-talen på 0,6, 0,5 och 0,4.
G5 Entertainment är en av de ledande utvecklare och utgivare av spelappar för iOS, Android, Kindle Fire och enheter som drivs av Windows. Dessa spelas i huvudsak på smartphones och surfplattor. Bolaget utvecklar och publicerar spel som är lätta att lära sig och riktar sig till en bred publik, både erfarna- och oerfarna spelare. Spelen vidaresäljs under ett flertal varumärken och bolaget har huvudkontor i Stockholm.
Bolaget tillämpar försäljningsmodellen free-to-play som grundar sig i att användare får spela hur mycket man vill, gratis. De flesta spelappar på telefonerna är av sådant slag. Traditionella spel har istället en mer rak betalningsmodell där du köper ditt spel för X kronor och eventuella tilläggspaket längs vägen. För de s.k. free-to-play-spelen kostar det ingenting att installera från start och användare kan spela hur mycket man vill, men kommer hamna i situationer där utvecklaren vill att han eller hon ska betala för en genväg eller en fördel. Det kan exempelvis handla om att köpa till sig ytterligare liv för att inte behöva vänta tills du kan spela igen om du förlorat dessa.
Precis som i dator- och TV-spelsvärlden finns det ett fåtal försäljningskanaler knutna till vilken typ av mobiltelefon du använder. Denna marknad domineras i dagsläget av Apple och Google som tar en avgift på cirka 30 procent. G5 Entertainment och andra utvecklare kan således nå en bred publik på bara ett fåtal knapptryck som var långt ifrån möjligt förr.
Enligt analysföretaget NEWZOO är mobilspelsmarknaden den snabbast växande enskilda marknaden i spelvärlden och beräknas växa med cirka 12 procent årligen fram till 2022. Antalet spelare är idag 2,3 miljarder världen över och denna siffra förväntas växa till 2,7 miljarder till 2020.
Ser man till marknadsandelar så står kategorin mobilspel idag för högst andel av omsättningen med 32% av den totala gamingmarknaden. På denna marknad vänder sig G5 Entertainment främst till gruppen vardagsspelare och har en målgrupp som huvudsakligen består av kvinnliga spelare över 35 år.
Bolagets geografiskt viktigaste marknader är USA och Asien som år 2019 tillsammans svarade för 78 procent av intäkterna.
Flera banker och analytiker har under veckan fastslagit köprekommendationer för aktien. De huvudsakliga anledningarna är att man anser att bolaget fått en förbättrad riskprofil då bolagets portfölj är mer diversifierad nu än någonsin tidigare - tack vare 2019 års nya lanseringar som dessutom har visat stor framgång på marknaden.
Sett till de globala mobilspelsintäkterna ökade dessa med 27 procent i andra kvartalet enligt beräkningar från analysfirman Sensor Tower. Det råder konsensus bland analytiker om att covid-19 högst sannolikt kommer få en långsiktig påverkan på mobilspelsbranschen. Pandemin förväntas resultera i fler nedladdningar fram till 2024.
Hur det har gått resultatmässigt för G5 Entertainment under det andra kvartalet återstår att se. Bolaget släpper sin kvartalsrapport den 13:e augusti 2020.