Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 24 den 9 juni 2018.
Kinnevik är troligen ett av de mest entreprenörsinriktade investmentbolagen på Stockholmsbörsen med en stor andel onoterade bolag där man i många branscher försöker vara en digital pionjär. Det gäller alltifrån finansiella tjänster (Betterment, Bayport, BIMA) till klädhandel (Zalando) där utgångspunkten är framväxandet av den digitala ekonomin.
Avkastningshistoriken har förbättrats av en rejäl uppgång på över 20 procent under de senaste 12 månaderna för B-aktien. Således har substansrabatten minskat till 10 procent (20) på ungefär ett år. De senaste fem och tio åren så har totalavkastningen legat på omkring 125 respektive 250 procent för B-aktien.
Det är betydligt bättre än SIX Return Index som man använder sig av som jämförelseindex som redovisar en uppgång på cirka 80 respektive 155 procent. Kinneviks mål är att generera en långsiktig årlig totalavkastning om 12-15 procent över konjunkturcykeln, vilket man har lyckats med de senaste fem och tio åren.
Kinneviks nye vd, Georgi Ganev, som tillträdde vid årsskiftet och kom från Dustin, har tagit fasta på bolagets aktiva ägarskap och kommer lägga ett stort fokus under 2018 på att ta fram värden i gruppens telekom- och mediabolag (TMT). De tre största innehaven är Zalando (39 procent), Millicom (22) och Tele2 (18). Historiskt så var det skogsindustriföretaget Korsnäs som var kassakon i Kinnevik men bolaget såldes under 2013 och sedan dess har huvudfokus legat inom online och e-handel.
Idag är det framför allt telekombolagen, med sin stabila konjunkturokänsliga intjäning, som nästan delar ut hela sin vinst till ägarna. Dessa utdelningar kan sedan Kinnevik använda för nya investeringar och återbäring till aktieägarna där målet är att öka dessa över tid i linje med portföljbolagens utveckling och därutöver göra aktieåterköp när man anser att substansrabatten är för stor.
Givet att skuldsättningsgraden i Kinnevik är mycket behärskad med en kvot på 1 procent i förhållande till portföljvärdet (målet är maximalt 10 procent) så finns tillräckligt med finansiella muskler att fortsätta investera i portföljinnehaven samt därutöver utnyttja konjunktursvackor för att hitta nya affärsmöjligheter.
Medan Tele2 och Millicom är två relativt stabila pjäser i portföljen så är Zalando tillväxtraketen. Under första kvartalet 2018 utökade Zalando sitt samarbete med lokala varumärken i Tyskland som nu kan skicka varor från butikerna till sina kunder med hjälp av Zalandos tekniska infrastruktur. Omsättningen stärktes under det första kvartalet i år med hela 22 procent till nästan 1,2 miljarder euro men rörelseresultatet fortsätter att tyngas av tillväxtsatsningarna och förbättrad logistik.
Analytikerna som följer Zalando räknar med ett positivt rörelseresultat om 218 miljoner euro i år och p/e-talet är höga 78 och faller till knappt 60 för 2019. Det lämnar inget utrymme för stora bakslag framgent men samtidigt har Zalando varit mycket framgångsrika i att utveckla konceptet på nya marknader och ser även ganska välinvesterade ut, så eventuell skördetid ligger sannolikt inte särskilt långt bort. Man ska dock inte underskatta konkurrenssituationen som i många länder är extrem.
Kinnevik har flera dolda onoterade pärlor inom framförallt e-handel och marknadsplatser (Global Fashion Group, Home24 och Quikr) men även finansiella tjänster (Betterment, Bayport, BIMA) och hälsovård (Babylon och Livongo). Detta är bolag som utmanar befintliga affärsmodeller genom framför allt ökad pristransparens och tillgänglighet. Resultatet syns inte minst hos H&M:s butiksutveckling. Många av dessa är i en tillväxtfas och tjänar inga stora pengar ännu, men potentialen är likväl hög på sikt.
Allt som allt så känns Kinnevik som ett intressant bolag att äga på sikt. Stabila bolag kombineras med starka tillväxtinriktade sådana och utöver det så får man en rad intressanta onoterade bolag som kan ses som långsiktiga optioner på något värdeskapande. Och allt detta till en rabatt dessutom. Vi upprepar köp.