Det framgår av kvartalsrapporten.
Nettoomsättningen uppgick till 7.606 miljoner kronor (6.902) mot väntade 7.432 miljoner, och försäljningstillväxten var 10 procent (väntat: 7,7 procent), varav organiskt 11 procent och förvärv svarade för ytterligare 2 procentenheter (kalender- och valutaeffekter var negativa).
Resultatet före skatt blev 575 miljoner kronor (60), mot förväntningar på 553 miljoner.
En utdelning på 1:65 kronor per aktie föreslås för helåret (0:35). Här var 1:63 kronor väntat.
ammantaget väntar sig Ahlsells vd Johan Nilsson god efterfrågan på installationsdistributörens produkter och tjänster under 2018.
Det skriver han i vd-ordet i fredagens bokslutskommuniké, som överträffade analytikerförväntningarna på framför allt den största marknaden Sverige: här var både omsättning och rörelseresultat 3 procent högre än väntat, enligt SME Direkt.
"Ahlsell Sverige hade en mycket stark utveckling under kvartalet - inom försäljning, resultat och förvärvstakt. Inte bara högsäsong och gynnsamt marknadsläge skapade förutsättning för den starka efterfrågan, utan även interna initiativ såsom fokus på ökad korsförsäljning och breddning av produktutbudet bidrog till ökad försäljning inom samtliga produktsegment", skriver Johan Nilsson om utvecklingen i Sverige.
Han fortsätter:
"Starkast tillväxt uppnåddes inom Elinfrastruktur samt Bygg. Organiskt ökade försäljningen med 13 procent och förvärv bidrog med ytterligare 3 procent. Sex förvärv slutfördes under kvartalet varav majoriteten inom det attraktiva produktsegmentet "Verktyg & förnödenheter"."
Försäljningstillväxten totalt i Sverige under kvartalet landade på 14,2 procent, att jämföra med analytikernas förväntningar på 11,2 procent. I det tredje kvartalet slog bolaget också analytikerna på fingrarna med en 13,6-procentig tillväxt: väntat var då plus 9,7 procent.
Plumpen i protokollet, en sjunkande lönsamhet i Norge - rörelsemarginalen minskade till 3,4 från 3,7 procent, jämfört med förväntningar på en förbättring till 4,0 procent - förklaras i rapporten med ett färre antal arbetsdagar samt en större kundförlust.
Vilken kund som den norska kundförlusten kommer från anges inte.