Klädkedjan Kappahl fortsätter att sakta ta tillbaka de marknadsandelar som bolaget tappat under de senaste problematiska åren. Försäljningen steg i bolagets andra kvartal, perioden december till februari, och i jämförbara butiker blev ökningen 2 procent.
Lönsamheten förbättrades och på sista raden slutade kvartalet med en mer än fördubblad vinst jämfört med för ett år sedan.
Enligt vd Danny Feltman är det Kappahls arbete med att förtydliga sortimentet som tillsammans med en väl genomförd kampanjstrategi betalat sig i kvartalet. Julkampanjerna innehöll ett högre modeinslag än tidigare vilket föll väl ut. I en allmänt reatung period stärkte Kappahl bruttomarginalen något jämfört med fjolåret.
Kappahls vd Danny Feltman
Bolaget håller även i kostnaderna bra, vilket innebar att rörelseresultatet förbättrades med 50 procent i kvartalet.
Totalt sett ökade Kappahl försäljningen med 6,5 procent i perioden. Valutaeffekter bidrog med nästan 3 procent och nya butiker med knappt 2 procent.
Sverige är Kappahls klart största marknad följt av Norge och Finland. Sett till omsättning genereras drygt 55 procent i Sverige och 25 procent i Norge. Av dessa båda huvudmarknader var det Norge som presterade klart bäst under andra kvartalet. Räknat i lokala valutor ökade försäljningen 6,5 procent i Norge medan Sverige ökade knappt 4 procent.
Valutaeffekter tryckte dessutom upp den norska omsättningen kraftigt när den räknas om till svenska kronor. Även i Finland ökade försäljningen kraftigt jämfört med i fjol.
Polen är en liten marknad för Kappahl men den har trots det varit en källa till stora förluster för bolaget de senaste åren. Kappahl har rensat kraftigt i butiksbeståndet i landet för att få stopp på blodflödet. I det andra kvartalet rapporteras ett rörelseresultat på -13 Mkr i Polen att jämföra med -18 Mkr för ett år sedan.
Danny Feltman sade till Nyhetsbyrån Direkt i samband med halvårsrapporten att omstruktureringarna i Polen nu är färdiga. Från och med det innevarande kvartalet ska verksamheten i landet därmed gå runt. Han utesluter inte att det kan bli aktuellt med nyöppnade butiker i Polen under 2017.
Eventuella nyöppningar i Polen omfattar även Kappahls varumärke för barnkläder, Newbie. Totalt räknar Kappahl med att öppna 7-10 Newbie-butiker under det innevarande räkenskapsåret. Konceptet går hem hos kunderna och därmed ges grönt ljus för nya Newbie-butiker på samtliga Kappahls marknader.
Det andra fristående varumärket, Hampton Republic, utvärderas däremot fortfarande. Mottagandet har inte varit lika klockrent som för Newbie. Danny Feltman utlovar besked kring Hampton Republics framtid senast i samband med nästa kvartalsrapport.
Förutom nya butiker kommer Kappahl att de kommande kvartalen investera i fortsatt ombyggnad av befintliga butiker till det nya koncept som tagits fram. Bolaget kommer även att investera i sin flerkanalsstrategi där onlinebutiken och de fysiska butikerna samarbetar. It-system och processer måste anpassas till detta och nya tjänster ska tas fram för att stärka erbjudandet.
Med en rent allmänt rätt trög klädhandel de senaste åren har reor blivit allt vanligare. Hela branschen är readriven för tillfället och inledningen på vårsäsongen har inte bjudit på något trendbrott på den punkten. Danny Feltman konstaterar tvärt om att de senaste fyra-fem veckorna präglats av en hög reaaktivitet i hela branschen.
Kappahl är inte något undantag från detta men till Nyhetsbyrån Direkt sade Danny Feltman att han inte var orolig för bruttomarginalen i det innevarande kvartalet. Bolaget har en fungerande modell för att hantera reorna, sade han.
Utfallet i Kappahls andra kvartal var som sagt något bättre än väntat på samtliga punkter. Rörelseresultatet landade 9 procent över snittprognosen i SME Direkts sammanställning.
För hela räkenskapsåret 2016/2017, som slutar i augusti, väntar sig analytikerna i snitt en vinst per aktie på 3,91 kronor. Nästkommande räkenskapsår väntas bjuda på knappt 6 procents högre försäljning och en förbättrad rörelsemarginal. Vinsten per aktie ligger i snittprognosen på 4,32 kronor, en ökning på drygt 10 procent.
P/e-talen för de närmaste åren ligger med de prognoserna på 12,2 respektive 11,0. Direktavkastningen i aktien väntas de närmaste åren uppgå till 3,6 respektive 4,2 procent. Värderingen är något lägre än när vi sist kikade på aktien och den känns fortfarande attraktiv. Likaså direktavkastningen.
Kappahl-aktien har haft en lite svag period de senaste månaderna och reaktionen på halvårsrapporten blev en rekyl uppåt. Vinstprognoserna kommer sannolikt att petas upp en bit i ljuset av det oväntat starka resultatet.
Klädbranschen har inte precis rosat aktiemarknaden de senaste åren. Hushållen är märkligt avvaktande trots låga räntor och en stark arbetsmarknad. Den snabba tillväxten i e-handeln fångas sannolikt inte helt upp i statistiken. Vädret bidrog dessutom till att sabotera fjolåret för hela branschen.
Kappahl befinner sig fortfarande i en turn-around efter den djupa svacka som bolaget sjönk ned i för 5-6 år sedan. Försäljningen återhämtar sig bra och bolaget börjar nu också allt mer satsa på olika tillväxtinitiativ. I takt med att volymerna ökar bör också bolaget kunna få ut en bra hävstång på sista raden.
Sammantaget tycker vi fortfarande att Kappahl är ett bra val i en allmänt svag klädsektor. Vi behåller vår köprekommendation.