Gräm dig inte över Scania

Krönika  Små aktieägare i Scania behöver inte gräma sig över att ha blivit snuvade på en budpremie i samband med Investors Scaniaförsäljning till Volkswagen. VW:s bud visar vilka dolda värden som finns i bolaget.

Mycket har sagts om Volkswagens undantag från budplikten när tyskarna förra veckan köpte Wallenbergarnas post i Scania. Placera Nu kan inte annat än att instämma i klagokören över att minoritetsägarna rånades på budpremien. Men inget ont som inte har något gott med sig.

Finansinspektionen och en rad stora fonder verkar nu ha fått upp ögonen för hur budpliktsinstitutet fungerar. Plikten gäller i teorin men i praktiken har Aktiemarknadsnämnden varit alldeles för generösa med dispenser och bedömningar som gynnat majoritetsmännen på småägarnas bekostnad.

I Scaniafallet är det dock så stora elefanter som dansar att ovanligt kraftfulla minoritetsägare blir trampade på tårna, Swedbanks fondbolag Robur exempelvis. Kanske vågar man hoppas på att det bäddar för ett tuffare regelverk på sikt.

Hur som haver tycker vi att de aktieägare som sitter kvar med sina Scania-aktier trots allt inte behöver gräma sig alltför mycket åt situationen som uppstått. Vår uppfattning om Scania-aktien som en långsiktig bra investering står fast.

Budet från Volkswagen visar vilka dolda värden, i form av framtida synergier, som kan frigöras i en kommande strukturaffär eller genom ökat samarbete i lastbilsbranschen. För visst tror vi fortfarande att Scania och MAN för eller senare kommer att gå ihop. På kort sikt förefaller dock sannolikheten för en affär vara låg. Istället får Scania nu värderas på egna meriter.

I tidningen Börsveckan har vi tidigare sagt att Scania ensamt kan försvara en aktiekurs runt 170 kronor. Bokslutsrapporten för 2007 kom ut väldigt starkt och efterfrågan på Scanias fordon är fortsatt hög på de marknader man är verksamt.

Det ökade välståndet i de nya EU-länderna och Ryssland leder till fler investeringar i industrier och infrastruktur vilket även minskar den väst-europeiska konjunkturkänsligheten på koncernnivå. Inklusive extrautdelning delar Scania ut 12,5 kronor per aktie för helåret 2007, vilket till dagskurs kring 130 kronor ger en direktavkastning på finfina 9,5 procent. Nu vet man förvisso inte hur aktieägarvänlig Volkswagens styrning av Scania blir, men en sänkning av utdelningarna framgent får man nästan räkna med.

Scanias höga utdelning på senare tid får lite grann ses i ljuset av kampen mot MAN. Men givet att lastbilsmarknaden inte brakar ihop fullständigt handlas Scania nu till p/e- talet 11 för 2008. Det är billigt. Köprådet som Börsveckan gett Scania står kvar.

----

Gabriel Isskander är aktieskribent på Placera Nu och dess systertidning Börsveckan.

Mer från förstasidan
[Ingen rubrik har angivits]

Senaste aktieanalyserna på Placera

Aktieanalyser

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -