Ikea har haft ett tufft år. Det säger moderbolaget Ingka Groups VD, Göteborgssonen Jesper Brodin, till Business Insider.
Möbeljätten gick i mitten av oktober ut med att bolaget investerat över 1,3 mdr euro under senaste året på att göra om befintliga varuhus, driva på sin digitala utveckling och även öppna nya varuhus i bland annat Kina, Japan och Schweiz. Även marknadsföringskostnaderna hade ökat för att uppmärksamma kunderna på de prissänkningar som gjorts, enligt pressmeddelandet.
”Vi får många fler kunder som kanske skulle ha gått till dyrare konkurrenter”, säger han.
Men försäljningssiffrorna för året såg dystra ut. Ikea redovisar en 5,3 % lägre omsättning under senaste räkenskapsåret som avslutades den 31 augusti. Under samma period hade Ingka Group hade ett försäljningstapp på 5 %.
”På alla våra marknader upplevde vi en avmattning av ekonomin och en avmattning av heminredningsbranschen, nästan samtidigt. Vi har inte upplevt något liknande sedan 2008, om jag ska vara ärlig”, sade Jesper Brodin till Reuters i samband med att siffrorna offentliggjordes den 10 oktober i år.
Jämför med 2008
Även nu drar Brodin paralleller till de köpmönster man såg efter finanskrisen 2008. Han framhåller att människor köper vad de behöver snarare än vad de vill ha.
”Människor har samma behov, men de har mycket mindre pengar i plånboken.”
Brodin ser dock med tillförsikt på framtiden.
”Det brukar ta lite tid innan folk kommer tillbaka och öppnar sina plånböcker och engagerar sig ekonomiskt”, säger han.