Nefab har vuxit med 13 procent per år de senaste 10 åren. Detta har huvudsakligen skett organiskt. Förvärv är dock en del av strategin även om det nu var ett tag sedan man gjorde något sådant. Lönsamheten har varierat en del mellan åren men Nefab har skickligt parerat sig igenom kundernas svackor. På rullande 12-månadersbasis omsätter bolaget knappt 2 miljarder kronor och motsvarande rörelsemarginal ligger på 9,2 procent.
I korthet går Nefabs affär ut på att tillverka och sälja olika sorters förpackningar. Det rör sig om innerförpackningar som skyddar produkten mot transport- och lagringsskador eller envägs- och returförpackningar. Därtill säljer Nefab också tillbehör som till exempel tejp. De viktigaste kunderna återfinns (i storleksordning) bland industribolag, i telekomsektorn samt inom fordonsindustrin. Nefab strävar efter att öka inslagen av handelsprodukter och service i sitt erbjudande. Dessa delar står nu för 37 (35) procent av intäkterna. Jönköpingsbolaget har egen tillverkning i mer än 10 länder och har de senaste åren gjort stora investeringar i att bygga produktionskapacitet i lågkostnadsländer. Marknadsandelen totalt sett är försvinnande liten men bryter man ner marknaden i delsegment så har Nefab en väsentligt starkare ställning. Konkurrensen är fragmenterad och de företag som har ett liknande erbjudande är få. Nefab ser det som en stor fördel att man kan erbjuda de ofta globalt verksamma kunderna likartade lösningar världen över.
Under årets första kvartal landade omsättningen på 498 Mkr (431), motsvarande en tillväxt på 15 procent, och ännu lite högre om man rensar för att den svenska kronan har stärkts. Särskilt snabbt växer Nefab i Asien och framförallt då Kina, där faktureringen ökade med 50 procent under årets inledande tre månader. Kina står nu för en femtedel av Nefabs omsättning. Europa (exklusive Norden) är det omsättningsmässigt största marknadsområdet, men här är tillväxten svagare än för koncernen som helhet. Framförallt Storbritannien går trögt, vilket förklaras med en svag exportmarknad. Ett aber är att det nu råder stark efterfrågan på träbaserade insatsvaror. Det gör att Nefabs inköpskostnader stiger. Ledningen bedömer att man inte fullt ut kommer kunna bolla vidare dessa kostnader till kunderna och resultatet blir alltså att lönsamheten antagligen kommer att pressas en del framöver.
Nefab delade i år ut 2,4 kronor (varav 1,20 i extra utdelning) motsvarande en direktavkastning på 3,3 procent. Beaktat den låga skuldskuldsättningen så bör den nivån kunna behållas. Vi räknar med att nuvarande tillväxttakt håller i sig och att Nefab orkar upp i en omsättning på knappt 2,2 miljarder för helåret. Antagligen blir lönsamheten något lägre än ifjol. Vinsten per aktie bör hamna kring 5 kronor (4,61) och det ger ett p/e-tal på 15. Vi tror inte att förpackningsbolagets långa svit av värdeskapande tillväxt kommer att brytas än på länge. Vi tycker att aktien är värd 100 kronor per aktie att jämföra med aktuell kurs 73,75 kronor och rekommenderar Köp på 3-6 månaders sikt.