Stenbeckkontrollerade Millicom är en teleoperatör med verksamheter i 17 länder fördelat över Asien, Afrika, Central- och Sydamerika. Det totala antalet abonnenter i verksamheterna uppgår i dagsläget till uppskattningsvis 17 miljoner. Borträknat minoriteternas andel är Millicoms antal abonnenter då knappt 14 miljoner. Millicom är inne i en väldigt stark tillväxtperiod. På ett år har antalet abonnenter ökat med 60 procent. Intäkter och rörelseresultat är upp med över 50 procent och i den starka balansräkningen finns inga spår av de stora skulder som nästan ruinerade bolaget runt millenieskiftet.
Från en ganska spretig operatörsgrupp håller Millicom på att samla krafterna under varumärket Tigo, med en klar lågprisprofil med kontantkortsabonnemang. Ambitionen kan liknas vid att bygga ett utvecklingsländernas Vodafone, eller för den delen Tele2.
Minnesgoda läsare minns Europolitans och Netcoms formidabla uppgångar när de uppnådde kritisk massa och vände från investeringstunga förlustbolag till höglönsamma vinstmaskiner. Den punkten har Millicom mer nyligen passerat och befinner sig nu i "guldåldern" där lönsamheten har blivit superstark, utan att marknaden hunnit mogna och stagnera.
Stora summor plöjs dock alltjämt ner i investeringar för att klara fortsatt tillväxt. Vid någon punkt kommer dock tillväxten att avta, redan nu är mobilpenetrationen uppemoåt 30 procent på vissa av Millicoms marknader, samtidigt som en stor del av befolkningen definitivt är för fattig för att ha råd med yuppienalle.
Den senaste tiden har dock tillväxten snarast varit accelererande, vilket också syns i aktiekursen som nu är 457 kronor (18 jan). Det är minst 30 procent över de "fantasipriser" som nämndes när Kinnevik lät uppköpsspekulanter bjuda på Millicom våren 2006.
När friarna framåt försommaren, av oklar anledning, fick kalla fötter och drog sig tillbaka så åkte Millicoms aktie på en rejäl smäll. Då föreföll det rimligt men sedan dess har aktien alltså gjort en enorm återhämtning. Men sett till den starka abonnenttillväxten är det alltså inte så mycket som har hänt. Räknat per kund är värderingen av Millicom inte så mycket högre i dag.
Fast det stämmer till eftertanke att kursen har fortsatt att stiga helt opåverkad även av negativa nyheter. En potentiell framtida tillväxtraket i Iran stängdes exempelvis oväntat ner i höstas utan tillfredställande förklaring. Och i november kom nyheten att Millicom gör en snöplig sorti ur jättelandet Pakistan. Bara ett drygt år tidigare ansågs Pakistan vara Millicoms kanske finaste tillgång. Man ska också veta att detta var efter att den dessförinnan kanske främsta verksamheten i Vietnam rätt plötsligt förlorade sin telelicens varpå Millicom förlorade hela verksamheten nästan över en natt.
Så när Millicom nu planerar en avveckling av sitt engagemang i Paktel så bör man inse att risken är mycket hög. Man ska också veta att Millicom misslyckats där andra nått stora framgångar. Exempelvis lyckas norska Telenor mycket bra i Pakistan, samma land där Millicom nu ser sig besegrat.
Just Telenor är en intressant aktieparallell. På senare år har Telenor förvärvat aggressivt och "dyrt" i diverse u-länder. Tillväxten har dock belönats med en kraftigt höjd aktiekurs.
Så det är klart att det bränner i fickan på andra utskällda operatörer som jagas av diverse aktivister och hajar. Ett förvärv av Millicom skulle ge fina tillväxtsiffror i tre världsdelar.
För något år sedan kunde man som grov tumregel se ett genomsnittligt pris runt 500 dollar per abonnent vid förvärv av operatörer i utvecklingsländer. Vid liknande värdering på Millicom med knappt 14 miljoner abonnenter vid årsskiftet skulle det motsvara en kurs på 490 kr per aktie. Å andra sidan skedde MTN:s köp av Investcom förra sommaren till ett pris uppemot 800 dollar per abonnent. Investcom var snarlikt Millicom. Och en pågående budstrid om en av Indiens största operatörer, Hutchison Essar, indikerar också ett pris på knappt 800 dollar per abonnent. Millicom kan vara uppe i runt 20 miljoner abonnenter i slutet av 2007. Med dagens värdering per abonnent ger det en börskurs på 650-1000 kronor per Millicomaktie. Vis av internetbubblan är det vanskligt med denna form av relativvärderingar och det får ses som ett optimistiskt scenario.
Fast även utan uppköp kan Millicom bli en fortsatt bra aktie. Enligt SME direkt är p/e-talet 15 för 2008. Och då finns det dessutom rätt goda möjligheter att Millicom kan överträffa de vinstprognserna.
Riskerna är dock höga. Förutom att tillväxtmarknader alltid är riskabla så har Millicom en historik av att varva god underliggande utveckling med en och annan plågsam kalldusch. Se Vietnam, Pakistan, Iran med flera.
Men riskerna till trots så tycker BV att chansen till uppköp eller några bra år till är tillräckligt lockande för att sätta köp.
Åke Sjölund