Storbolaget sämst på digitalisering
Även bankerna och en haussad startup får medelmåttiga betyg i en ny undersökning, medan telekombolagen ligger i framkant.

11 maj 2016
Även bankerna och en haussad startup får medelmåttiga betyg i en ny undersökning, medan telekombolagen ligger i framkant.
11 maj 2016
Telekombolagen är bäst i Sverige på att utnyttja digitalisering, medan bankerna klarar sig medelmåttigt. Sämst är svenska bolag inom basindustri samt kredithantering.
Det visar undersökningen "Digitala ledare i Sverige" som gjorts av det nederländska management- och IT-konsultföretaget Bearingpoint. Studien omfattar 68 av de största bolagen i Sverige med avseende på hur långt framme de ligger inom, och hur stor nytta de drar av, digitalisering. Kriterierna som använts är till exempel digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, kundservice, mobiltjänster och sociala medier.
Bolagen har i de olika kriterierna betygsatts på en skala från 4 till 10, där 10 är det bästa betyget. Bland branscherna toppar telekom med snittbetyget 7,5 framför detaljhandel, som får 7,25. Bankerna får snittbetyget 6,75 medan basindustri och kredithantering ligger i botten med 5,5 poäng i snitt.
Telekomsektorns förstaplacering var följden av höga betyg för hur bolagen sköter digital marknadsföring, digital produktupplevelse, kundservice och mobiltjänster. Detaljhandelsbolagen var, inte oväntat, bäst på e-handel medan mediabolagen var starkast inom sociala medier.
Undersökningen korar ett bolag som vinnare på vart och ett av de sex fokusområdena. Bäst betyg för digital marknadsföring fick Qliro med 8,5. Digital produktupplevelse toppades av Clas Ohlson (9,25). Bäst på e-handel var Dustin (8,75), bäst på digital kundservice var Telia (8,75) och starkast inom mobiltjänster var SAS (9,25). Inom sociala medier toppade SVT med betyget 9,75.
Listan över bolagens totalbetyg toppas gemensamt av Telia och Qliro, som båda får snittbetyget 8 - en åtta betyder enligt studien "bra". Jumbo blir Boliden med snittet 4,75 vilket enligt samma betygsnyckel är någonstans mellan "svag" och "misslyckad".
Noteras kan att ett förhållandevis nytt och storsatsande bolag som Klarna hamnar långt ned i totalbetygslistan med snittet 5,5.
Topp 10 digitala ledare, totalbetyg: 1. Telia, 8 1. Qliro, 8 3. SAS, 7,75 3. Tele 2, 7,75 3. Ikea, 7,75 3. Com Hem, 7,75 7. Volvo Cars, 7,5 7. E-on, 7,5 9. 3, 7,25 9. H&M, 7,25 9. SJ, 7,25 9. Bonnier, 7,25 9. Clas Ohlson, 7,25 9. MTG, 7,25 9. Telenor, 7,25
Även bankerna och en haussad startup får medelmåttiga betyg i en ny undersökning, medan telekombolagen ligger i framkant.
11 maj 2016
Telekombolagen är bäst i Sverige på att utnyttja digitalisering, medan bankerna klarar sig medelmåttigt. Sämst är svenska bolag inom basindustri samt kredithantering.
Det visar undersökningen "Digitala ledare i Sverige" som gjorts av det nederländska management- och IT-konsultföretaget Bearingpoint. Studien omfattar 68 av de största bolagen i Sverige med avseende på hur långt framme de ligger inom, och hur stor nytta de drar av, digitalisering. Kriterierna som använts är till exempel digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, kundservice, mobiltjänster och sociala medier.
Bolagen har i de olika kriterierna betygsatts på en skala från 4 till 10, där 10 är det bästa betyget. Bland branscherna toppar telekom med snittbetyget 7,5 framför detaljhandel, som får 7,25. Bankerna får snittbetyget 6,75 medan basindustri och kredithantering ligger i botten med 5,5 poäng i snitt.
Telekomsektorns förstaplacering var följden av höga betyg för hur bolagen sköter digital marknadsföring, digital produktupplevelse, kundservice och mobiltjänster. Detaljhandelsbolagen var, inte oväntat, bäst på e-handel medan mediabolagen var starkast inom sociala medier.
Undersökningen korar ett bolag som vinnare på vart och ett av de sex fokusområdena. Bäst betyg för digital marknadsföring fick Qliro med 8,5. Digital produktupplevelse toppades av Clas Ohlson (9,25). Bäst på e-handel var Dustin (8,75), bäst på digital kundservice var Telia (8,75) och starkast inom mobiltjänster var SAS (9,25). Inom sociala medier toppade SVT med betyget 9,75.
Listan över bolagens totalbetyg toppas gemensamt av Telia och Qliro, som båda får snittbetyget 8 - en åtta betyder enligt studien "bra". Jumbo blir Boliden med snittet 4,75 vilket enligt samma betygsnyckel är någonstans mellan "svag" och "misslyckad".
Noteras kan att ett förhållandevis nytt och storsatsande bolag som Klarna hamnar långt ned i totalbetygslistan med snittet 5,5.
Topp 10 digitala ledare, totalbetyg: 1. Telia, 8 1. Qliro, 8 3. SAS, 7,75 3. Tele 2, 7,75 3. Ikea, 7,75 3. Com Hem, 7,75 7. Volvo Cars, 7,5 7. E-on, 7,5 9. 3, 7,25 9. H&M, 7,25 9. SJ, 7,25 9. Bonnier, 7,25 9. Clas Ohlson, 7,25 9. MTG, 7,25 9. Telenor, 7,25
Börsåret 2025
Fortnox-budet
Guldpriset
Börsåret 2025
Fortnox-budet
Guldpriset
Tesla
Idag, 09:06
Folksam har sålt alla aktier i Tesla
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 466,53