Storbolaget sämst på digitalisering

Även bankerna och en haussad startup får medelmåttiga betyg i en ny undersökning, medan telekombolagen ligger i framkant.

placera-companies-L-LBI International-LBi Internet IT.jpg

11 maj 2016

Telekombolagen är bäst i Sverige på att utnyttja digitalisering, medan bankerna klarar sig medelmåttigt. Sämst är svenska bolag inom basindustri samt kredithantering.

Det visar undersökningen "Digitala ledare i Sverige" som gjorts av det nederländska management- och IT-konsultföretaget Bearingpoint. Studien omfattar 68 av de största bolagen i Sverige med avseende på hur långt framme de ligger inom, och hur stor nytta de drar av, digitalisering. Kriterierna som använts är till exempel digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, kundservice, mobiltjänster och sociala medier.

Bolagen har i de olika kriterierna betygsatts på en skala från 4 till 10, där 10 är det bästa betyget. Bland branscherna toppar telekom med snittbetyget 7,5 framför detaljhandel, som får 7,25. Bankerna får snittbetyget 6,75 medan basindustri och kredithantering ligger i botten med 5,5 poäng i snitt.

Telekomsektorns förstaplacering var följden av höga betyg för hur bolagen sköter digital marknadsföring, digital produktupplevelse, kundservice och mobiltjänster. Detaljhandelsbolagen var, inte oväntat, bäst på e-handel medan mediabolagen var starkast inom sociala medier.

Undersökningen korar ett bolag som vinnare på vart och ett av de sex fokusområdena. Bäst betyg för digital marknadsföring fick Qliro med 8,5. Digital produktupplevelse toppades av Clas Ohlson (9,25). Bäst på e-handel var Dustin (8,75), bäst på digital kundservice var Telia (8,75) och starkast inom mobiltjänster var SAS (9,25). Inom sociala medier toppade SVT med betyget 9,75.

Listan över bolagens totalbetyg toppas gemensamt av Telia och Qliro, som båda får snittbetyget 8 - en åtta betyder enligt studien "bra". Jumbo blir Boliden med snittet 4,75 vilket enligt samma betygsnyckel är någonstans mellan "svag" och "misslyckad".

Noteras kan att ett förhållandevis nytt och storsatsande bolag som Klarna hamnar långt ned i totalbetygslistan med snittet 5,5.

Topp 10 digitala ledare, totalbetyg: 1. Telia, 8 1. Qliro, 8 3. SAS, 7,75 3. Tele 2, 7,75 3. Ikea, 7,75 3. Com Hem, 7,75 7. Volvo Cars, 7,5 7. E-on, 7,5 9. 3, 7,25 9. H&M, 7,25 9. SJ, 7,25 9. Bonnier, 7,25 9. Clas Ohlson, 7,25 9. MTG, 7,25 9. Telenor, 7,25

Ämnen i artikeln

Telia Company

Senast

3,34

1 dag %

−0,92%

1 dag

1 mån

1 år

Nelly Group

Senast

32,75

1 dag %

−1,80%

Tele2 A

Senast

134,00

1 dag %

−0,74%

Volvo B

Senast

289,60

1 dag %

−0,79%

MTG A

Senast

118,00

1 dag %

0,00%

H&M B

Senast

134,40

1 dag %

−0,30%

Telenor

Senast

150,60

1 dag %

−0,73%

Boliden

Senast

321,70

1 dag %

−1,89%

Klaria Pharma Holding

Senast

1,33

1 dag %

5,56%

E. On SE

Senast

14,05

1 dag %

0,00%

Börsåret 2025

Fortnox-budet

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−1,72%

Senast

2 466,53

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.