Spår VR-explosion i Kina
Marknaden för virtual reality i Kina väntas växa våldsamt de närmaste åren.
16 maj, 2016
Marknaden för virtual reality i Kina väntas växa våldsamt de närmaste åren.
16 maj, 2016
Kinesiska analysföretaget II Media spår att VR-marknaden växer med 3.600 procent till 55 miljarder yuan (cirka 70 miljarder kronor) under de kommande fyra åren, enligt Bloomberg News.
Enligt det kinesiska sökföretaget Baidu finns det redan minst 200 nystartade företag i Kinas virtual reality-industri. Venture capital-investeringarna i Kina ökade under årets första kvartal med 50 procent till motsvarande 12,2 miljarder dollar, enligt Londonbaserade konsultföretaget Preqin.
För att positionera sig i den förväntat snabbväxande virtual reality-marknaden investerades i Kina under det första kvartalet motsvarande 1,1 miljarder dollar i sektorn, bland annat av de tre kinesiska internetbolagen Alibaba, Tencent och Baidu.
De kinesiska internetjättarna har valt en annan väg än bolag som Sony och Facebook. I stället för att tillverka headset försöker de positionera sig som mellanhänder, genom att finansiera nystartade teknikföretag och samtidigt öppna sina plattformar för utvecklare av innehåll och hårdvara. Samtidigt avvaktar de för att till exempel se vilket headset som blir det dominerande.
"Alla de tre bolagen (Alibaba, Tencent och Baidu) vill fokusera på att skapa plattformar och innehåll. Problemet för Kinas VR-industri vid den här tidpunkten är att den saknar kärnteknologi, så de behöver hedga sina insatser", säger Ricky Lin, analytiker vid företaget IResearch, till Bloomberg News.
Det segment som ser mest lovande ut att börja med är onlinevideo, då 504 miljoner kineser enligt statlig statistik regelbundet använder strömningssajter. Video och spelapplikationer kan bli den första VR-industri som mognar, enligt Kinas ministerium för industri och IT.
Omkring 6,3 miljoner VR-headsets väntas säljas i år varav 40 procent i Kina, spådde analysföretaget Canalys i förra veckan. Bland de tillverkare som visat upp sig hittills finns Facebookägda Oculus Rift, Sonys Playstation VR och HTC:s Vive, samt enklare varianter utan egen display som Samsung Gear VR och Googles Cardboard.
Marknaden för virtual reality i Kina väntas växa våldsamt de närmaste åren.
16 maj, 2016
Kinesiska analysföretaget II Media spår att VR-marknaden växer med 3.600 procent till 55 miljarder yuan (cirka 70 miljarder kronor) under de kommande fyra åren, enligt Bloomberg News.
Enligt det kinesiska sökföretaget Baidu finns det redan minst 200 nystartade företag i Kinas virtual reality-industri. Venture capital-investeringarna i Kina ökade under årets första kvartal med 50 procent till motsvarande 12,2 miljarder dollar, enligt Londonbaserade konsultföretaget Preqin.
För att positionera sig i den förväntat snabbväxande virtual reality-marknaden investerades i Kina under det första kvartalet motsvarande 1,1 miljarder dollar i sektorn, bland annat av de tre kinesiska internetbolagen Alibaba, Tencent och Baidu.
De kinesiska internetjättarna har valt en annan väg än bolag som Sony och Facebook. I stället för att tillverka headset försöker de positionera sig som mellanhänder, genom att finansiera nystartade teknikföretag och samtidigt öppna sina plattformar för utvecklare av innehåll och hårdvara. Samtidigt avvaktar de för att till exempel se vilket headset som blir det dominerande.
"Alla de tre bolagen (Alibaba, Tencent och Baidu) vill fokusera på att skapa plattformar och innehåll. Problemet för Kinas VR-industri vid den här tidpunkten är att den saknar kärnteknologi, så de behöver hedga sina insatser", säger Ricky Lin, analytiker vid företaget IResearch, till Bloomberg News.
Det segment som ser mest lovande ut att börja med är onlinevideo, då 504 miljoner kineser enligt statlig statistik regelbundet använder strömningssajter. Video och spelapplikationer kan bli den första VR-industri som mognar, enligt Kinas ministerium för industri och IT.
Omkring 6,3 miljoner VR-headsets väntas säljas i år varav 40 procent i Kina, spådde analysföretaget Canalys i förra veckan. Bland de tillverkare som visat upp sig hittills finns Facebookägda Oculus Rift, Sonys Playstation VR och HTC:s Vive, samt enklare varianter utan egen display som Samsung Gear VR och Googles Cardboard.
Börsraset
Handelskriget
Stenbecks comeback
Swedbank Robur
Handelskriget
Stenbecks comeback
Swedbank Robur
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 154,23