En krydda till portföljen
McDonalds haltande tillväxt tyder på att västvärlden börjar få nog av onyttig snabbmat. En av de utmanare som aktiemarknaden älskar är Chipotle, där hälso- och miljötänk driver den snabba tillväxten.

8 januari, 2015
McDonalds haltande tillväxt tyder på att västvärlden börjar få nog av onyttig snabbmat. En av de utmanare som aktiemarknaden älskar är Chipotle, där hälso- och miljötänk driver den snabba tillväxten.
8 januari, 2015
Chipotle Mexican Grill är en mexikanskinspirerad snabbmatskedja som på 20 år vuxit till en storspelare på den nordamerikanska snabbmatscenen. Den första Chipotlerestaurangen öppnades 1993 i Colorado av kocken Steve Ells, som hade inspirerats av San Fransiscos många mexikanska snabbmatshak, så kallade Taquerior.
Genom att förädla den enkla mexikanska maten och införa ett professionellt arbetssätt i restaurangköken har Steve Ells Chipotle Mexican Grill nått stora framgångar.
Med hjälp från sina föräldrar startade han på egen hand 16 restauranger innan självaste McDonalds investerade stort i bolaget 1998. Med McDonalds som storägare exploderade expansionen och Chipotle hade snart öppnat på 500 platser i runt om i Nordamerika.
När bolaget 2006 gick till New York-börsen sålde McDonalds sin andel och sedan dess har kedjan vuxit sig ännu större. Idag serverades den mexikanska maten i över 1 600 restauranger, inte bara i USA och Kanada utan också i Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
Snabbmatsindustrin har länge varit i behov av ett lyft över flottiga burgare och friterad kyckling och Chipotle var en pionjär när det gällde lite nyttigare mat. Restaurangkedjan har också en tydligt medveten miljöprofil med målet att enbart servera hållbart producerade råvaror.
Det har gått nästan 22 år sedan premiären och idag har bolaget flera konkurrenter, inte bara mexikanskinspirerade efterapningar utan också från andra nya snabbmatskoncept. En het uppstickare är tillexempel Noodles & Co som serverar diverse nudelrätter och pasta. Men än så länge är nudelhaket inte i närheten av Chipotle sett till antalet restauranger.
Häftig fakta är att förra året beräknades 40 miljoner amerikaner tala spanska som modersmål i hemmet. Och i USAs folkrikaste delstat Kalifornien sker något historiskt, i år väntas nämligen den latinamerikanska delen av populationen växa till närmare 40 procent, vilket torde gynna bolaget.
Chipotle har också varit lysande i sin marknadsföring via sociala medier och via dessa kostnadseffektiva kanaler lyckats sprida sitt budskap om att kedjan erbjuder ett nyttigare snabbmatsalternativ av högre kvalitet.
De nya matkoncepten i gränslandet mellan snabbmat och traditionell restaurang har slagit igenom ordentligt i USA. Och trenden sprider sig genom Europa. I den här kategorin med mer vällagad snabbmat, till ett hyggligt pris, finns lyxigare foodcourts, salladsbarer och food trucks.
Chipotles framgångar har inte gått ouppmärksammat förbi. Aktien har sedan 2013 ungefär dubblats i värde. År mot år har omsättningen ökat med i snitt 25 procent de senaste fem kvartalen. Och tillsammans med den goda tillväxten ökar även bolaget sina marginaler.
2014 förväntas omsättningen nå strax över 4,1 miljarder dollar och vinstmarginalen nära 11 procent. Den kalkylen innebär att Chipotle skulle ha tjänat cirka 14 dollar per aktie och att den värderas till ett p/e-tal på 49.
Det är allt annat än billigt men enligt Factsets samlade prognoser kommer Chipotle att öka omsättningen med ytterligare nästan 20 procent nästa år och samtidigt stärka marginalerna något. Givet den prognosen värderas aktien till p/e 39 på nästa års vinstprognos.
Jämför vi med konkurrenten Noodles & Co så är deras vinstmarginal cirka 3 procent och omsättningen förväntas bara öka med 15 procent i år. Vinstprognosen enligt analytikerkollektivet värderar aktien till p/e 50 på nästa år, dyrare än Chipotle trots sämre utsikter.
Kanske skulle McDonalds ha valt att behålla Chipotle för hamburgerjätten förväntas ha haft svagt negativ tillväxt 2014. Men trots detta har McDonalds urstarka marginaler, vinstmarginalen år 2014 beräknas bli 17,6 procent och som bonus betalar bolaget stadigvarande utdelning.
För 2015 förväntas McDonalds marginaler ytterligare stärkas och på årets prognostiserade vinst värderas bolaget till p/e 17.
Men McDonaldsaktien har inte varit någon glädjespridare, den backat 3 procent på tolv månader. Så trots en historisk direktavkastning i kring 3 procent har en investering i McDonalds inte varit någon vidare affär på ett års sikt.
En investering i snabbmatsvärldens kanske hetaste aktie är inte billig, men mer lockande än trögare McDonalds. Chipotle är fortfarande ett snabbväxande företag men vi är långt ifrån först på pucken. Kursen har mångdubblats sedan börsstarten 2006 och marknadsläget som råder är i skrivande stund aningen turbulent.
Huruvida aktien kommer att stiga ytterligare eller inte återstår att se, fortsätter börshaussen kan den säkerligen öka många tiotal procent till under 2015 men blir stämningen sämre känns värderingen givet prognoserna för 2015 lite i överkant.
Investeringsbeslutet är ditt, men vi tror att Chipotle har förutsättningar att förbli en av börsens hetaste snabbmatsaktier även framöver. Aktien är inte billig men tar expansionen ytterligare fart även i Europa så kanske inte prislappen är ett så stort problem.
McDonalds haltande tillväxt tyder på att västvärlden börjar få nog av onyttig snabbmat. En av de utmanare som aktiemarknaden älskar är Chipotle, där hälso- och miljötänk driver den snabba tillväxten.
8 januari, 2015
Chipotle Mexican Grill är en mexikanskinspirerad snabbmatskedja som på 20 år vuxit till en storspelare på den nordamerikanska snabbmatscenen. Den första Chipotlerestaurangen öppnades 1993 i Colorado av kocken Steve Ells, som hade inspirerats av San Fransiscos många mexikanska snabbmatshak, så kallade Taquerior.
Genom att förädla den enkla mexikanska maten och införa ett professionellt arbetssätt i restaurangköken har Steve Ells Chipotle Mexican Grill nått stora framgångar.
Med hjälp från sina föräldrar startade han på egen hand 16 restauranger innan självaste McDonalds investerade stort i bolaget 1998. Med McDonalds som storägare exploderade expansionen och Chipotle hade snart öppnat på 500 platser i runt om i Nordamerika.
När bolaget 2006 gick till New York-börsen sålde McDonalds sin andel och sedan dess har kedjan vuxit sig ännu större. Idag serverades den mexikanska maten i över 1 600 restauranger, inte bara i USA och Kanada utan också i Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
Snabbmatsindustrin har länge varit i behov av ett lyft över flottiga burgare och friterad kyckling och Chipotle var en pionjär när det gällde lite nyttigare mat. Restaurangkedjan har också en tydligt medveten miljöprofil med målet att enbart servera hållbart producerade råvaror.
Det har gått nästan 22 år sedan premiären och idag har bolaget flera konkurrenter, inte bara mexikanskinspirerade efterapningar utan också från andra nya snabbmatskoncept. En het uppstickare är tillexempel Noodles & Co som serverar diverse nudelrätter och pasta. Men än så länge är nudelhaket inte i närheten av Chipotle sett till antalet restauranger.
Häftig fakta är att förra året beräknades 40 miljoner amerikaner tala spanska som modersmål i hemmet. Och i USAs folkrikaste delstat Kalifornien sker något historiskt, i år väntas nämligen den latinamerikanska delen av populationen växa till närmare 40 procent, vilket torde gynna bolaget.
Chipotle har också varit lysande i sin marknadsföring via sociala medier och via dessa kostnadseffektiva kanaler lyckats sprida sitt budskap om att kedjan erbjuder ett nyttigare snabbmatsalternativ av högre kvalitet.
De nya matkoncepten i gränslandet mellan snabbmat och traditionell restaurang har slagit igenom ordentligt i USA. Och trenden sprider sig genom Europa. I den här kategorin med mer vällagad snabbmat, till ett hyggligt pris, finns lyxigare foodcourts, salladsbarer och food trucks.
Chipotles framgångar har inte gått ouppmärksammat förbi. Aktien har sedan 2013 ungefär dubblats i värde. År mot år har omsättningen ökat med i snitt 25 procent de senaste fem kvartalen. Och tillsammans med den goda tillväxten ökar även bolaget sina marginaler.
2014 förväntas omsättningen nå strax över 4,1 miljarder dollar och vinstmarginalen nära 11 procent. Den kalkylen innebär att Chipotle skulle ha tjänat cirka 14 dollar per aktie och att den värderas till ett p/e-tal på 49.
Det är allt annat än billigt men enligt Factsets samlade prognoser kommer Chipotle att öka omsättningen med ytterligare nästan 20 procent nästa år och samtidigt stärka marginalerna något. Givet den prognosen värderas aktien till p/e 39 på nästa års vinstprognos.
Jämför vi med konkurrenten Noodles & Co så är deras vinstmarginal cirka 3 procent och omsättningen förväntas bara öka med 15 procent i år. Vinstprognosen enligt analytikerkollektivet värderar aktien till p/e 50 på nästa år, dyrare än Chipotle trots sämre utsikter.
Kanske skulle McDonalds ha valt att behålla Chipotle för hamburgerjätten förväntas ha haft svagt negativ tillväxt 2014. Men trots detta har McDonalds urstarka marginaler, vinstmarginalen år 2014 beräknas bli 17,6 procent och som bonus betalar bolaget stadigvarande utdelning.
För 2015 förväntas McDonalds marginaler ytterligare stärkas och på årets prognostiserade vinst värderas bolaget till p/e 17.
Men McDonaldsaktien har inte varit någon glädjespridare, den backat 3 procent på tolv månader. Så trots en historisk direktavkastning i kring 3 procent har en investering i McDonalds inte varit någon vidare affär på ett års sikt.
En investering i snabbmatsvärldens kanske hetaste aktie är inte billig, men mer lockande än trögare McDonalds. Chipotle är fortfarande ett snabbväxande företag men vi är långt ifrån först på pucken. Kursen har mångdubblats sedan börsstarten 2006 och marknadsläget som råder är i skrivande stund aningen turbulent.
Huruvida aktien kommer att stiga ytterligare eller inte återstår att se, fortsätter börshaussen kan den säkerligen öka många tiotal procent till under 2015 men blir stämningen sämre känns värderingen givet prognoserna för 2015 lite i överkant.
Investeringsbeslutet är ditt, men vi tror att Chipotle har förutsättningar att förbli en av börsens hetaste snabbmatsaktier även framöver. Aktien är inte billig men tar expansionen ytterligare fart även i Europa så kanske inte prislappen är ett så stort problem.
Handelskriget
Förvaltare
Analys
Bostadsmarknaden
Handelskriget
Förvaltare
Analys
Bostadsmarknaden
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 277,60