Att investera i grönt flygbränsle
Vägen mot grönare flyg går i ett första steg via hållbart flygbränsle SAF. För att nå dit krävs stora investeringar. Här är bolagen som gynnas av detta.

8 aug. 2023
Vägen mot grönare flyg går i ett första steg via hållbart flygbränsle SAF. För att nå dit krävs stora investeringar. Här är bolagen som gynnas av detta.
8 aug. 2023
Den globala flygindustrin släpper idag ut lika mycket koldioxid per år som Japan. Efterfrågan på flyg väntas globalt uppgå till 3 procent per år under de kommande åren. För att nå målen om minskade utsläpp av koldioxid enligt Parisavtalet måste flygindustrin minska sina utsläpp.
Den snabbaste och enklaste vägen att minska utsläppen är att börja flyga mer på Sustainable Aviation Fuel (SAF) eller hållbart flygbränsle.
Världens största tillverkare av SAF är finska Neste. Produktionen ligger för närvarande på 1 miljon ton per år vid raffinaderierna i Singapore och i Finland. Produktionskapaciteten väntas växa till 1,5 miljoner ton i början av 2024 när också bolagets befintliga raffinaderi i Rotterdam börjar producera SAF.
2026 är planen att raffinaderiet i Rotterdam ska producera 1,2 miljoner ton SAF. Det ger en total produktionskapacitet på 2,2 miljoner ton under 2026.
Neste säljer idag SAF till Lufthansa, Air France-KLM, IAG, Finnair, American Airlines, Alaska Airlines, JetBlue, ANA, JAL och fraktbolag som DP-DHL, UPS och Amazon Prime Air.
Utöver detta finns Nestes SAF på flera större flygplatser som San Francisco International Airport (SFO), Los Angeles International Airport (LAX), Amsterdam Airport Schiphol (AMS), Frankfurt Airport (FRA), Changi Airport (SIN) och Narita International Airport (NRT).
Ett av de mest väl positionerade bolagen inom produktion av SAF på den nordamerikanska marknaden är Valero som både är en stor producent av grön diesel och kommer att öka raffinaderikapaciteten mot hållbart flygbränsle kraftigt.
Samtliga stora energijättar som Shell, BP, Total och Exxon investerar eller håller på att investera i större produktion av SAF.
Franska jättenTotal Energies har satt som mål att producera 1,5 miljoner ton SAF per år från 2030.
Från 2025 kommer Shell att producera hållbart flygbränsle från biobränslefabriken i Rotterdam. Samtidigt uppger bolaget att de kommer att investera mer i teknologier för att producera mer SAF. Shell har satt som mål att minst 10 procent av de levererade flygbränslet 2030 ska vara SAF.
Både Exxon och BP uppger att de siktar på att väsentligt öka produktionsvolymerna av hållbart flygbränsle under de kommande åren.
Hållbara flygbränslen tillverkas vanligtvis genom att bearbeta förnybara eller återvunna råmaterial som växtbaserade oljor, restprodukter från jordbruket eller från avloppsreningsanläggningar.
Den stora fördelen med dessa bränslen är att de kan ersätta eller blandas med konventionellt flygbränsle och på så vis minska luftfartens koldioxidutsläpp och andra utsläpp som till exempel flygets utsläpp av kväveoxider.
Om allt fossiltillverkat flygbränsle skulle ersättas med SAF i den befintliga strukturen skulle flygets klimatpåverkan minska med hela 80 procent.
I dag står hållbara flygbränslen för ungefär 1 procent av den totala andelen flygbränsle.
Utmaningen framöver är att kraftigt öka produktionen av hållbart flygbränsle. Dels är kostnaden hög. Morgan Stanley beräknas att det skulle krävas investeringar på motsvarande 475 miljarder dollar fram till 2030 för att nå Parisavtalets mål gällande flygindustrin.
Problemen är också att produktionen av grönt flygbränsle kan konkurrera med matindustrin.
Hållbart flygbränsle är det som på kort sikt kan minska flygets klimatpåverkan mest. På längre sikt kommer tillverkarna att lansera nya flygplansmodeller med ny design och som drivs med grön vätgas. Airbus planerar att lansera de första av dessa modeller runt 2035.
Den europeiska flygindustrin har satt som mål att flygets koldioxidutsläpp från år 2050 ska vara noll.
De flesta ledande flygbolagen i världen har satt som mål att minst 10 procent av flygbränslet år 2030 ska bestå av SAF. Huruvida det kommer att gå snabbare eller långsammare hänger främst på hur stora investeringar energibolagen är villiga att göra.
Följ mig på gärna Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn,TwitterYouTube och på Soundcloud
Bolag | Marknadsvärde MDUSD | % i år |
Marathon Petroleum | 55,9 | 20 |
PBF | 5,7 | 14 |
HF Sinclair Corp | 10 | 9 |
Shell | 200 | 8 |
Phillips 66 | 49,6 | 7 |
BP | 110 | 6 |
Delek US Holdings | 1,8 | 3 |
Valero | 45,6 | 2 |
Eni | 50,1 | 2 |
ExxonMobil | 429 | -3 |
Galp | 10,1 | -6 |
TotalEnergies | 150 | -7 |
Chevron | 298 | -11 |
Neste | 28 | -24 |
Vägen mot grönare flyg går i ett första steg via hållbart flygbränsle SAF. För att nå dit krävs stora investeringar. Här är bolagen som gynnas av detta.
8 aug. 2023
Den globala flygindustrin släpper idag ut lika mycket koldioxid per år som Japan. Efterfrågan på flyg väntas globalt uppgå till 3 procent per år under de kommande åren. För att nå målen om minskade utsläpp av koldioxid enligt Parisavtalet måste flygindustrin minska sina utsläpp.
Den snabbaste och enklaste vägen att minska utsläppen är att börja flyga mer på Sustainable Aviation Fuel (SAF) eller hållbart flygbränsle.
Världens största tillverkare av SAF är finska Neste. Produktionen ligger för närvarande på 1 miljon ton per år vid raffinaderierna i Singapore och i Finland. Produktionskapaciteten väntas växa till 1,5 miljoner ton i början av 2024 när också bolagets befintliga raffinaderi i Rotterdam börjar producera SAF.
2026 är planen att raffinaderiet i Rotterdam ska producera 1,2 miljoner ton SAF. Det ger en total produktionskapacitet på 2,2 miljoner ton under 2026.
Neste säljer idag SAF till Lufthansa, Air France-KLM, IAG, Finnair, American Airlines, Alaska Airlines, JetBlue, ANA, JAL och fraktbolag som DP-DHL, UPS och Amazon Prime Air.
Utöver detta finns Nestes SAF på flera större flygplatser som San Francisco International Airport (SFO), Los Angeles International Airport (LAX), Amsterdam Airport Schiphol (AMS), Frankfurt Airport (FRA), Changi Airport (SIN) och Narita International Airport (NRT).
Ett av de mest väl positionerade bolagen inom produktion av SAF på den nordamerikanska marknaden är Valero som både är en stor producent av grön diesel och kommer att öka raffinaderikapaciteten mot hållbart flygbränsle kraftigt.
Samtliga stora energijättar som Shell, BP, Total och Exxon investerar eller håller på att investera i större produktion av SAF.
Franska jättenTotal Energies har satt som mål att producera 1,5 miljoner ton SAF per år från 2030.
Från 2025 kommer Shell att producera hållbart flygbränsle från biobränslefabriken i Rotterdam. Samtidigt uppger bolaget att de kommer att investera mer i teknologier för att producera mer SAF. Shell har satt som mål att minst 10 procent av de levererade flygbränslet 2030 ska vara SAF.
Både Exxon och BP uppger att de siktar på att väsentligt öka produktionsvolymerna av hållbart flygbränsle under de kommande åren.
Hållbara flygbränslen tillverkas vanligtvis genom att bearbeta förnybara eller återvunna råmaterial som växtbaserade oljor, restprodukter från jordbruket eller från avloppsreningsanläggningar.
Den stora fördelen med dessa bränslen är att de kan ersätta eller blandas med konventionellt flygbränsle och på så vis minska luftfartens koldioxidutsläpp och andra utsläpp som till exempel flygets utsläpp av kväveoxider.
Om allt fossiltillverkat flygbränsle skulle ersättas med SAF i den befintliga strukturen skulle flygets klimatpåverkan minska med hela 80 procent.
I dag står hållbara flygbränslen för ungefär 1 procent av den totala andelen flygbränsle.
Utmaningen framöver är att kraftigt öka produktionen av hållbart flygbränsle. Dels är kostnaden hög. Morgan Stanley beräknas att det skulle krävas investeringar på motsvarande 475 miljarder dollar fram till 2030 för att nå Parisavtalets mål gällande flygindustrin.
Problemen är också att produktionen av grönt flygbränsle kan konkurrera med matindustrin.
Hållbart flygbränsle är det som på kort sikt kan minska flygets klimatpåverkan mest. På längre sikt kommer tillverkarna att lansera nya flygplansmodeller med ny design och som drivs med grön vätgas. Airbus planerar att lansera de första av dessa modeller runt 2035.
Den europeiska flygindustrin har satt som mål att flygets koldioxidutsläpp från år 2050 ska vara noll.
De flesta ledande flygbolagen i världen har satt som mål att minst 10 procent av flygbränslet år 2030 ska bestå av SAF. Huruvida det kommer att gå snabbare eller långsammare hänger främst på hur stora investeringar energibolagen är villiga att göra.
Följ mig på gärna Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn,TwitterYouTube och på Soundcloud
Bolag | Marknadsvärde MDUSD | % i år |
Marathon Petroleum | 55,9 | 20 |
PBF | 5,7 | 14 |
HF Sinclair Corp | 10 | 9 |
Shell | 200 | 8 |
Phillips 66 | 49,6 | 7 |
BP | 110 | 6 |
Delek US Holdings | 1,8 | 3 |
Valero | 45,6 | 2 |
Eni | 50,1 | 2 |
ExxonMobil | 429 | -3 |
Galp | 10,1 | -6 |
TotalEnergies | 150 | -7 |
Chevron | 298 | -11 |
Neste | 28 | -24 |
Börsåret 2025
Fortnox-budet
Guldpriset
Börsåret 2025
Fortnox-budet
Guldpriset
Tesla
Idag, 09:06
Folksam har sålt alla aktier i Tesla
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 464,55