New Wave Group |
---|
Börskurs: 107,00 kr | Antal aktier: 132,7 m |
Börsvärde: 14 198 Mkr | Nettoskuld: 1 306 Mkr |
VD: Torsten Jansson | Ordförande: Olof Persson |
New Wave Group (107 kr) utvecklar och säljer profil-, sport- och yrkeskläder. Bolaget är ett av Europas största företag inom profilprodukter. Ett av koncernens mest välkända varumärken inom fritids- och sportkläder är Craft.
Grundare tillika VD Torsten Jansson är största ägare med 32% av kapitalet och 82% av rösterna. Koncernen har cirka 2500 anställda och huvudkontor i Göteborg.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
---|
Omsättning | 9 529 | 10 000 | 11 000 | 11 770 |
- Tillväxt | +0,2% | +4,9% | +10,0% | +7,0% |
Rörelseresultat | 1 262 | 1 250 | 1 485 | 1 707 |
- Rörelsemarginal | 13,2% | 12,5% | 13,5% | 14,5% |
Resultat efter skatt | 880 | 896 | 1 083 | 1 280 |
Vinst per aktie | 6,63 | 6,80 | 8,20 | 9,60 |
Utdelning per aktie | 3,50 | 3,50 | 3,75 | 4,00 |
Direktavkastning | 3,3% | 3,3% | 3,5% | 3,7% |
Avkastning på eget kapital | 13% | 13% | 15% | 16% |
Kapitalbindning | 68% | 68% | 63% | 60% |
Nettoskuld/Ebit | 0,9x | 1,2x | 0,7x | 0,2x |
P/E | 16,1x | 15,7x | 13,0x | 11,1x |
EV/Ebit | 12,3x | 12,4x | 10,4x | 9,1x |
EV/Sales | 1,6x | 1,6x | 1,4x | 1,3x |
Organisk tillväxt |
---|
H1 2025 | 4,8% |
2024 | 0,0% |
2023 | -2,4% |
2022 | 20,8% |
2021 | 12,9% |
2020 | -9,9% |
Sett över de fem senaste åren (2020-2024) har New Wave ökat försäljningen med knappt 7% i snitt per år. Organiskt sett har tillväxten varierat en hel del. När pandemin bröt ut 2020 föll omsättningen 10% organiskt. 2021 och 2022 var den organiska tillväxten 13% respektive 21%. Den senaste två åren har omsättningen varit nästan förändrad organiskt sett.
New Waves mål är att växa 10-20% per år varav 5-10% organiskt. Före pandemin hade New Wave en rörelsemarginal på runt 5-9% typiskt sett. 2013-2019 var genomsnittet 7,3%. Från 2021 till 2024 var snittet drygt 15% jämförelsevis.
Rörelsemarginalen har dels drivits av att koncernens mest lönsamma varumärken (exempelvis Craft) har vuxit fortare och utgör en större del av koncernens totala omsättning (försäljningen per varumärke redovisas inte explicit).
Vidare har New Wave automatiserat bolagets lager vilket ökat effektiviteten och stärkt lönsamheten. Dessutom arbetar bolaget mer digitalt jämfört med innan pandemin vilket också bidragit.
I mitten av augusti kom New Wave med halvårsrapporten. Aktien föll då drygt 10% på beskedet.
New Wave | Q2 2025 | Q2 2024 |
Omsättning | 2 300 Mkr | 2 398 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -4% | 4% |
Organisk tillväxt | 1,3% | 2,8% |
Valuta | -5% | 1% |
Förvärv | - | 0,4% |
Bruttomarginal | 48,0% | 49,0% |
Rörelsekostnader | 863 Mkr | 873 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -1% | 13% |
Rörelseresultat | 241 Mkr | 301 Mkr |
Ebit-marginal | 10,5% | 12,6% |
Vinst per aktie | 1,26 kr | 1,59 kr |
Försäljningen kom in 2% lägre än förhandstipsen och landade på 2,3 Mdkr (2,4) motsvarande 4% tapp. Organiskt steg försäljningen drygt 1% medan valutakurseffekter påverkade med -5%.
VD Torsten Jansson framhäver att påsken som inföll i Q2 i år innebar en negativ kalendereffekt i kvartalet. Marknaden beskrivs generellt som svag men New Wave fortsätter att ta marknadsandelar.
Bruttomarginalen föll något till 48% (49) men kan vara rätt volatil på kvartalsbasis beroende på produktmix, valuta och liknande faktorer.
Rörelsekostnaderna sjönk 1% i kvartalet. Rörelseresultat landade på 241 Mkr (301) med en marginal på 10,5% (12,6). Det var 19% lägre än förhandstipsen på 299 Mkr respektive 12,8%.