Nelly: Inte superdyrt trots uppgången

E-handlaren Nelly slår till med ännu en rökarrapport. Försäljningen steg 18% i Q3 och rörelsemarginalen var över 15%. Aktien rusar på beskedet och har nu stigit cirka 250% sedan årsskiftet.

Nelly plack
Nelly Groups VD Helena Karlinder-Östlundh.

Idag, 07:00

Kommentar Nelly
Vad:
Q3-rapport
Aktien:
+15%
Råd:
Neutral

Hösten 2020 delades Qliro Group upp i tre separata börsbolag. Nämligen Qliro, CDON och Nelly Group (102 kr). Då hade Nelly en svag försäljningstrend och usla marginaler.

Sex senaste rapportdagarna
Q3 2025
+15%
Q2 2025
+26%
Q1 2025
+3%
Q4 2024
-6%
Q3 2024
+5%
Q2 2024
+32%

E-handelsbolaget säljer kläder, smink och liknande artiklar till unga tjejer. Bolaget har en marknadsandel på cirka 4-5% inom nischen i Norden.

Otrolig turn-around

De senaste åren har Nelly genomfört en otrolig turn-around med ökad tillväxt och stärkta marginaler. På torsdagen kommer Nelly med sin Q3-rapport. Aktien är i skrivande stund upp 15% på beskedet.

Tillväxten i tredje kvartalet var 18%.

Nelly
Q3 2025
Q3 2024
Omsättning
284 Mkr
240 Mkr
Tillväxt Y/Y
18,4%
1,4%
Returgrad
26,1%
27,1%
Lager andel /sales
11,0%
11,7%
Kundkorg
765 kr
832 kr
Tillväxt Q/Q
-22%
-24%
Bruttomarginal
56,8%
54,5%
Rörelsekostnader
118 Mkr
106 Mkr
Rörelseresultat
43,3 Mkr
25,1 Mkr
Ebit-marginal
15,3%
10,5%
Resultat per aktie
1,38 kr
0,74 kr

Nelly uppger att bolagets varumärket fått tydligt ökat genomslag. Nykundsrekryteringen tog ytterligare fart, fler kunder återkommer och den aktiva kundbasen växte för fjärde kvartalet i rad. Dessutom ökade onlinetrafiken med 10% mot fjolåret. Drivet av mer träffsäker marknadsföring. Antalet orders steg med 20%.

Ackumulerat under årets första nio månader var tillväxten 15% jämfört med 2% under motsvarande period ifjol. I fjärde kvartalet 2024 var tillväxten knappt 6%.

Rejäl marginalförstärkning

Lönsamheten har stärkts rejält senaste åren. 2019-2022 gick Nelly med förlust och hade en marginal på minus 3-4%. På rullande tolv månader är rörelsemarginalen nu knappt 13%. I tredje kvartalet var marginalen 15% (11).

En viktig ingrediens i marginalförbättringen var att Nelly år 2021 flyttade lager från Falkenberg till Borås och investerade i en automatiserad lagerlösning från norska Autostore. Lagerhanteringskostnaderna har minskat från runt 18% av omsättningen till 11-12% idag. Rörelsekostnaderna har kunnat minskats till följd av ökad effektivitet.

Dessutom har bruttomarginalen stärkts i takt med högre andel egna varumärken. År 2022 uppgick andelen egna varumärken till 35% och i Q3 2025 var andelen 62%. Bruttomarginalen har ökat från 44% år 2022 till 57% i Q3 2025. Returgraden har minskat från 35-36% under 2021-2023 till 26-27% idag. En mycket imponerande utveckling.

Ledningen med VD Helena Karlinder-Östlundh i spetsen lyfter fram att de fortsatt har höga ambitioner för lönsam tillväxt. Att utveckla sortimentet förblir den viktigaste tillväxtdrivaren uppger bolaget. Fokus är på prioriterade kategorier inklusive jeans och sneakers. Nelly ser också potential att växa vidare inom kategorier som stickat, toppar och byxor.

Öppnar butik i Köpenhamn

Hösten 2023 öppnade Nelly en fysisk butik på Drottninggatan i Stockholm. Konceptet med fysisk butik har fungerat bra och nu i början av oktober öppnades även en butik på Strøget i Köpenhamn, som är Danmarks mest trafikerade shoppinggata.

Fokus är fortsatt på att växa vidare i Norden. Men ledningen ser även potential utanför Norden och ser då Tyskland som nästa steg.

Att utöka närvaron i Tyskland beskrivs som en långsiktig satsning som kräver både investeringar och tid men ledningen uppger att Nellys erbjudande troligen även har stor bärkraft i Tyskland.

Ett par e-handlare har hunnit redovisa sina Q3-rapporter hittills. RevolutionRace växte 15% och Lyko knappt 9%. RevolutionRace säljer uteslutande direkt till konsument (inga externa varumärken) och tjänade 19% (16) i tredje kvartalet.

EV/Ebit 19x bakåtblickande

Efter dagens kursuppgång handlas Nelly aktien i 102 kr. Aktien värderas nu till EV/Sales 2,4x gånger och EV/Ebit 18,8x bakåtblickande per Q3 2025. Nelly är en av de absolut bästa aktierna på Stockholmsbörsen i år med en uppgång på drygt 250%.

I Q4 skissar vi på 15% tillväxt och 15% rörelsemarginal, vilket skulle innebära att aktien värderas till runt 16x rörelsevinsten på 2025E.

För 2026 skissar vi på 10% tillväxt och 15% rörelsemarginal. Då värderas aktien till 12,5x rörelsevinsten (EV/Ebit). Inte superdyrt trots uppgången.

Kan Nelly fortsätta och växa och visa att nuvarande marginaler är uthålliga så kan aktien säkerligen också få en högre värdering på sikt. Samtidigt har aktien också utvecklats riktigt starkt. Det vill till att den goda operativa utvecklingen fortsätter. Vi har ett neutralt råd på Nelly.

Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Nelly
295%
16,1x
13,0x
1,9x
15,0%
9,1%
Boozt
-14%
17,7x
14,5x
0,8x
5,7%
6,4%
Lyko
18%
16,5x
14,5x
0,7x
4,7%
12,9%
RevolutionRace
36%
19,6x
15,7x
3,2x
20,5%
9,2%
Zalando
-10%
16,3x
10,9x
0,5x
4,2%
10,3%
RugVista
69%
15,9x
12,7x
1,8x
14,0%
9,4%
Genomsnitt
66%
17,0x
13,5x
1,5x
10,7%
9,5%
Källa: Factset
 
 
 
 
 
 
Ämnen i artikeln

Nelly Group

Senast

97,50

1 dag %

−3,47%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån