Omsättningen steg 2,5 procent till 112,1 miljarder kronor (109,4). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 108,2.
Försäljningsandelen av helt elektriska bilar var under kvartalet 21 procent (16) och 23 procent för helåret.
Ebitda-resultatet blev 10,6 miljarder kronor (10,3), med en ebitda-marginal på 9,5 procent (9,4).
Rörelseresultatet blev 3,9 miljarder kronor (5,4), väntat rörelseresultat var 6,0. Rörelsemarginalen var 3,5 procent (4,9). Resultatet belastades av en nedskrivning på 1,7 miljarder kronor kopplat till tillgångar i samriskbolaget Novo Energy, innan Volvo Cars började finansiellt fullt konsolidera bolaget ur ett redovisningsmässigt perspektiv.
Resultatet efter skatt blev 2,3 miljarder kronor (3,3). Resultat per aktie uppgick till 0,84 kronor (1,04).
Ingen ordinarie utdelning föreslås (0). Väntat var 0.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 26,3 miljarder kronor (18,1).
"2024 var ett tudelat år", uppger Volvo Cars vd Jim Rowan.
"Under de första sex månaderna hade vi en stark tvåsiffrig volymökning. Men liksom resten av branschen blev andra halvan av året mer ansträngd. Efterfrågan mattades av vilket påverkade både försäljningstakt och underliggande lönsamhet. Trots det kan vi se tillbaka på 2024 med en viss tillfredsställelse inom flera områden och vi är väl positionerade för att uppnå våra långsiktiga ambitioner."
Volvo Cars spår att 2025 blir ett svagt år för marknaden. Bolaget fortsätter att öka åtgärderna för interna kostnader och effektivitetsförbättringar med skärpt fokus på att skydda kassaflödet och effektiv lagerhantering. Volvo Cars-chefen betonar dock att man fortsätter att investera i framtiden och att biltillverkaren befinner sig på toppen av sin investeringskurva, som förväntas sjunka från 2026.
"Konkurrensen har dock ökat markant, och den starka orderbok som bolaget haft under de senaste två åren har nu återgått till den nivån som var innan pandemin. En mindre orderbok är visserligen bra för kunderna eftersom den ger kortare ledtider, men det utgör en utmaning för Volvo Cars att navigera igenom, framför allt under de första sex månaderna 2025", uppger Rowan.
Han tror att 2025 blir ett år präglat av förändring.
"Den globala bilindustrin är osäker på flera plan: cykliskt, strukturellt, transformation och geopolitiskt. Så här långt har vi hanterat det bättre och snabbare än många andra jämförbara bolag men både vi och resten av branschen kommer att utsättas för hårda prövningar i år. Samtidigt får vi inte ta blicken från vägen framför oss och vidta åtgärder i närtid som negativt påverkar vår framtid. Med andra ord måste vi arbeta hårt och disciplinerat under ett turbulent 2025 och bana väg för våra långsiktiga ambitioner", uppger Jim Rowan.
Volvo Cars upprätthåller sitt mål för 2026 om att växa snabbare än marknaden mellan 2023–2026 på en CAGR basis, leverera en rörelsemarginal för kärnverksamheten på 7–8 procent
samt generera ett starkt positivt fritt kassaflöde.
"Vi förväntar oss att 2025 kommer att bli ett utmanande år och ett övergångsår i vårt arbete mot långsiktiga tillväxtambitioner. Vi bedömer att marknaden inte kommer att växa i samma takt som tidigare år. Detta, i kombination med en hög sannolikhet för ökade rabatter inom branschen, innebär att det kommer att vara utmanande att uppnå de volymer och lönsamhetsnivåer som uppnåddes under 2024", skriver biltillverkaren.
Volvo Cars förväntar sig även att lönsamheten påverkas av högre avskrivningar i samband med den fortsatta ökningen av produktionen av nya bilar, såsom EX90 och under 2025 även ES90.
"Vi fortsätter att öka vårt fokus på kassaflödesoptimering och förväntar oss att kunna uppnå ett positivt fritt kassaflöde för hela året (2025), i jämförelse med vår tidigare prognos om ett neutralt fritt kassaflöde", uppger bolaget.
Volvo Cars, mdkr | Q4-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q4-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 112,1 | 108,2 | 3,6% | 109,4 | 2,5% |
Ebitda | 10,6 | 10,3 | 2,9% | ||
Ebitda-marginal | 9,5% | 9,4% | |||
Rörelseresultat | 3,9 | 6,0 | -35,0% | 5,4 | -27,8% |
Rörelsemarginal | 3,5% | 5,5% | 4,9% | ||
Nettoresultat | 2,3 | 3,3 | -30,3% | ||
Resultat per aktie, kronor | 0,84 | 1,04 | -19,2% | ||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 26,3 | 18,1 | 45,3% | ||
Ordinarie årsutdelning per aktie, kronor | 0 | 0 | 0 |
Konsensusdata från Bloomberg