"Under 2025 tror jag att vi kommer att få se den turbulensen öka. Och som jag ser det tror jag att vi kommer att se turbulens när det gäller handelstullar, kanske viss geopolitik, och vi kommer att se vissa policyförändringar. Jag tror också att vi kommer att få se övergången till elbilar gå lite långsammare, vilket är bra för Volvo Cars eftersom vi har både mildhybridteknik och plug-in-hybridteknik", säger han.
Rowan uppger att bolaget nu överväger om flytt av produktion är ett alternativ för att skydda sig mot tullar.
"Förra året såg vi att batteritullarna ökade från 7,5 procent till 25 procent när man importerar dem till USA, om de kommer från ett land utanför USA som inte har ett frihandelsavtal. Så vi kommer att se mer av det, och vi måste naturligtvis vänta och se hur det utvecklas, men vi förbereder oss för att se om vi behöver börja titta på produktionsflytt eller till och med leverantörsflytt till olika delar av världen. Så det kommer att bli turbulent", säger Rowan.
Han förutspår även ett stort skifte till teknik bortom elektrifiering och att mjukvara, kisel, uppkoppling och data blir mycket mer genomgripande.
Efter att ha presenterat delårsrapporten under morgonen sjunker nu aktien med 9,2 procent till 21,52 kronor. Aktien tappar mest procentuellt på Large Cap-listan och handlas nära en rekordlåg nivå.