Hittills har inte Electrolux levererat. Marginalerna har inte levt upp till förväntningarna de senaste kvartalen.
En av orsakerna har varit omställningen av den amerikanska verksamheten som gjort bolaget mer sårbart, när det varit som minst lägligt.
”Under den perioden så kom först komponentkrisen, man fick inte ut de produkter man ville sälja. Brist på framför allt halvledare gjorde att man tappade väldigt mycket, medan kinesiska och framför allt koreanska konkurrenter inte hade samma problem” säger Björn Enarson.
På toppen av det en inflationssituation som man inte kunnat hantera och voilà - mixen för kräftgång och idel svaga resultat var blandad, enligt Björn Enarson.
”Man hade ett par kvartal där man förlorade drygt en miljard per kvartal, enbart i Nordamerika. Medan förväntningen var att bolaget skulle rida ut stormen och göra ett nollresultat i den regionen”, säger Björn Enarson.
Miljardskulden oroar inte
Han lyfter även skulden på 20 miljarder som kanske i sig inte är så anmärkningsvärd. Men det faktum att bolagsgruppen gått från i princip skuldfri till det på kort tid, och inte genom att delat ut pengar, utan genom att förlora pengar gör läget lite mer osäkert.
”Skulden i förhållande till rörelseresultatet ser väldigt ansträngd ut men det är ju för att resultatet är nedtryckt i källaren, snarare än att skulden har blivit extremt hög. Så de har ju haft en jobbig period och det har gjort att många har sålt av sina innehav.”
Tullarna spelar bolaget i händerna
Men nu handlar det om att lyfta blicken, enligt Björn Enarson. För tullarna som många ser som en fara blir sannolikt positiva för Electrolux trots att vitvarujätten importerar komponenter från regionen.
”För även om Electrolux, som har 20-30% exponering mot den regionen, kan drabbas så skulle tullar drabba deras stora kinesiska konkurrent i USA, som har 100% exponering mot Kina, mer.”
Och att kineserna tagit sig in på den amerikanska marknaden med väldigt låga priser är ett problem för Electrolux.
Prisdumpning har anmälts
Electrolux har vänt sig till amerikanska Handelsdepartementet med en anmälan om prisdumpning. Något liknande har amerikanska Whirlpool gjort framgångsrikt tidigare mot både koreanska och kinesiska aktörer.
Att kursen inte reagerar positivt på det här beror på de stökiga kvartalen bakåt. Och visst finns det en risk. Men får man bara upp marginalerna, bukt med produktionen och en normaliserad efterfrågan kan det bli bra, spår Björn Enarson.
”Vid en normalisering så finns det ett stort värde i bolaget som inte syns i aktiekursen idag. Aktien handlas kring hundralappen nu och har ofta handlats runt 200 kronor. Så det finns en rejäl uppsida på 100%.”