Insikter från Michael Mauboussin och Dan Callahan

ANNONS I den här artikeln förklarar Michael Mauboussin, chef för Consilient Research, och Dan Callahan från MSIM Counterpoint Global hur strategi gör det möjligt för företag att driva hållbar värdeskapande.

Strategi beskriver hur ett företag bygger en vallgrav runt sin verksamhet för att säkerställa långsiktig värdeskapande. Vi börjar med att belysa varför strategi är viktig och skiljer samtidigt på bransch- och företagslivscykler. Därefter utforskar vi branschanalys för att få en överblick över landskapet. Vi diskuterar även branschstrukturer, disruption och avintegration. Slutligen fokuserar vi på företagsanalys där vi undersöker källor till mervärde samt granskar prissättningsbeslut, regleringar och varumärken. En checklista ingår också.

Introduktion

Strategi förklarar hur ett företag bygger en vallgrav kring sin verksamhet för att driva hållbar värdeskapande. Vi börjar med att belysa varför strategi är avgörande, samtidigt som vi skiljer på bransch- och företagslivscykler. Därefter går vi vidare till branschanalys för att få en helhetsbild. Vi diskuterar sedan branschstruktur, disruption och avintegration. Slutligen fokuserar vi på företagsanalys, där vi undersöker källor till mervärde samt granskar prissättning, regleringar och varumärken. En checklista ingår också.

1.En bedömning av ett företags strategi är förmodligen den viktigaste delen av investeringsprocessen för en långsiktig investerare. Sammanfattningsvis förklarar strategin hur ett företag skapar hållbart värde.

Ett företag skapar värde när det gör investeringar i människor och tillgångar som genererar kassaflöden över tid som överstiger deras kostnad, inklusive kapitalkostnadens alternativkostnad. Hållbarhet innebär att företaget kan identifiera och investera i attraktiva möjligheter under lång tid.

2. Vi kan kvantifiera drivkrafterna bakom hållbart värdeskapande. Det första måttet är storleken på den positiva spridningen mellan avkastning på investerat kapital (ROIC) och vägda genomsnittliga kapitalkostnaden (WACC) samt hur mycket företaget kan investera vid denna spridning. Det andra måttet avspeglar hur länge företaget kan upprätthålla denna positiva spridning.

För att modellera ett företags samlade värdeskapande krävs att båda dimensionerna beaktas.

För att läsa artikeln vidare, klicka på länken: Assessing Corporate Strategy - A Checklist | Morgan Stanley För mer information om våra tjänster, besök vår webbplats: Institutional Investor – Home | Morgan Stanley Investment Management

Mer från förstasidan
[Ingen rubrik har angivits]

Senaste aktieanalyserna på Placera

Kollage_analys

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -