(Länk till artikeln med grafer, illustrationer och bilder på Placera.se)
Efter sju svåra år som självständigt bolag har Essity nu påbörjat resan mot organisk tillväxt och ökad lönsamhet. Redan i slutet på förra året påbörjades resan när Essity sålde dotterbolaget Vinda, vilket minskade både skuldsättningen och beroendet av massapriser rejält. Resan fortsatte i juni med uppdaterade finansiella mål och de finansiella nyckeltalen för första halvåret är nu presenterade.
Ökade volymer
I andra kvartalet minskade nettoomsättningen organiskt med cirka 1 procent och summerades till nästan 37 miljarder kronor. Volymerna växte däremot med 3 procent och den negativa utvecklingen på nettoomsättningen är en effekt av något lägre försäljningspriser i det största segmentet Consumer Goods som står för cirka hälften av Essitys totala försäljning.
Segmentet Health & Medical, som i dagsläget står för 20 procent av försäljningen, visade på rejält lyft i marginalerna och ökade resultatet med över 50 procent.
Lägre inköpspriser puttade upp bruttomarginalen på totalen, vilket gav kraftigt genomslag på resultatet som i andra kvartalet summerades till 3,3 (2,4) miljarder kronor och är 36 procent bättre än motsvarande period i fjol. Per aktie innebar resultatet för andra kvartalet 4,72 kronor.
Nya finansiella mål
I mitten på juni presenterades nya finansiella mål. De säger att Essity ska uppnå en organisk försäljningstillväxt på minst 3 procent och en justerad ebitamarginal på minst 15 procent. Helåret 2023 uppgick den justerade ebitamarginalen till 12,8 procent. Första halvåret i år ökade marginalen till 14,4 procent samtidigt som intäkterna backade organiskt med 2,5 procent.
De tidigare målen om en försäljningstillväxt på 5 procent inkluderade bidrag från förvärv och nya marginalmålet på 15 procent ersätter det tidigare målet på 13,5 procent.
Styrelsen meddelade dessutom beslutet om återköp av B-aktier för 3 miljarder kronor. Priset på återköpen är självfallet okänt. Men ett snittpris på 300 kronor skulle innebära att de kan återköpa cirka 10 miljoner aktier, vilket minskar Essitys totala antal aktier med nästan 1,5 procent. Hittills har bolaget återköpt aktier för drygt 300 miljoner kronor till ett snittpris om cirka 282 kronor per aktie.
Värdering vid måluppfyllnad
Att Essity redan i år uppnår försäljningstillväxt och marginaler i linje med nya målen är optimistiskt. Första halvåret visar däremot en tydlig marginalförbättring jämfört med 2023. Gör vi en enkel skiss på framtida måluppfyllnad hamnar nästa års justerade resultat på 21 kronor per aktie, vilket i skissen skulle innebära en vinsttillväxt på 12 procent nästa år. Exkluderades avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar adderas dessutom en krona till vinsten per aktie.
I skissen har resultatet beräknats med förvärvsavskrivningar, finansiella poster och skatter i linje med senaste två åren. Jämförelsestörande poster har exkluderats.
Faller resultatet ut likt skissen och i linje med målen värderas aktien till cirka 14 gånger det justerade resultatet för nästa år. Rörelsen skulle samtidigt värderas till strax över 10 gånger det justerade ebitaresultatet. Det är en bra bit under snittet på Essitys framåtblickande snittvärdering sedan avknoppningen år 2017 på cirka 17 gånger vinsten.
Finansiella mål är inte mer än bolagens framtida ambitioner och ett halvår är en kort period för att dra långsiktiga slutsatser om framtida intjäning. Efter flera år av besvikelser krävs det nu att Essity i kommande rapporter bevisar att det finns en slutdestination på resan till att bli ett bolag med konsekvent organisk tillväxt och permanent högre marginaler.
En halverad skuldsättning, minskat beroende av massapriser och försäljningen av det mindre lönsamma Vinda har skapat bra förutsättningar att lyckas. Och högre värderingsmultiplar på högre vinster ger bra effekt på aktiekurser.
Efter dagens rapport ser vi ingen anledning att ändra vår positiva syn på aktien från i början på juni.
Daniel McPhee