Sedan Placera senast skrev om Meta i september förra året har aktien stigit kraftigt. Då befann sig Meta i en förtroendekris. Användaraktiviteten minskade, tillväxten hade avtagit och den stora och dyra satsningen på Metaverse var mycket ifrågasatt. Värderingen var mycket låg. Bolaget handlades som lägst på ett framåtblickande p/e-tal för 2023 på 10.
Vändningen har kommit med besked under våren.
Bakom denna ligger flera omfattande sparprogram, stora aktieåterköp, men kanske ändå framför allt att det börjar se allt ljusare ut när det gäller användaraktiviteten igen. Den stigande användaraktiviteten bygger dessutom på AI-modeller som på ett alltmer raffinerat sätt ger rekommendationer till användarna.
Under det första kvartalet i år visar data att den totala tiden som användarna spenderat på Facebook ökade med 3 procent. På Instagram var uppgången hela 10 procent. Lika glädjande ur ett Metaperspektiv var att användaraktiviteten minskade med 5 procent för största konkurrenten Tik Tok.
Det som framför allt driver den ökade användaraktiviteten i USA är reels på Instagram. Problemet med reels är att de är relativt svåra att tjäna pengar på. I år väntas reels stå för runt 5 procent av Metas intäkter men för en betydligt större del av engagemanget.
Meta har gjort sig av med 24 procent av personalen motsvarande 21 000 anställda och arbetar nu hårt med att öka den interna effektiviteten i organisationen.
Nästan 80 procent av alla människor som använder internet finns på någon av Metas plattformar.
Meta Platform äger och driver de sociala medieplattformarna Facebook, Instagram och WhatsApp. Det totala antalet användare globalt uppgår till 3,6 miljarder människor. Det innebär att 45 procent av jordens befolkning använder bolagets plattformar.
I genomsnitt skickas 140 miljarder meddelanden varje dag via Metas plattformar och i genomsnitt publiceras en miljard statusuppdateringar.
Facebook grundades den 28 oktober 2003 av Mark Zuckerberg och några av hans studentkamrater på Harvard.
I år är det drygt tio år sedan Facebookaktien noterades på New Yorkbörsen. Aktien började handlas den 18 maj 2012. Slutkursen efter den första handelsdagen blev 38 dollar. Det innebar att hela bolaget då värderades till drygt 100 miljarder dollar.
Aktien kom med i indexet S&P 500 den 21 december 2013.
I februari 2022 bytte Facebook namn till Meta för att betona förändringen mot det man kallar för metaverse. Kort därefter släppte bolaget en svag rapport, som visade att antalet användare stagnerat samtidigt omsättningstillväxten likaså stagnerat.
Ett starkt skäl till att användarna vänt bolaget ryggen är den starka konkurrensen och då särskilt från kinesiska Tik Tok. Meta inledde ett program för att komma ikapp Tik Tok, där man främst gjorde förändringar i Instagram för att få den att mer likna Tik Tok. Förändringarna har gett gott resultat.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Omsättning MUSD | 116 609 | 126 314 | 139 698 | 154 185 |
Rörelsemarginal, % | 24,80% | 29,80% | 32,40% | 33,10% |
Vinst/aktie USD | 8,59 | 11,7 | 14,5 | 16,5 |
Källa: Marketscreener | ||||
I år väntas omsättningen öka med 8 procent samtidigt som vinsten per aktie spås öka med 36 procent till 11,7 dollar per aktie.
Efter den kraftiga kursuppgången handlas aktien nu till ett p/e-tal för innevarande år på 22,6 och på 18,3 för kommande år. Det är fortfarande historiskt lågt för att vara Meta.
Meta handlas till ev/ebitda på 10,4 för 2023 och 8,9 för kommande år. Likaså detta är fortsatt lägre än det historiska snittet för Meta.
Metaaktien har stigit 118 procent i år och bolaget värderas nu till 580 miljarder dollar och intar därmed den sjunde platsen bland världens största företag.
Analytikerkåren är fortsatt positiv till aktien. 43 av de 56 analytiker som följer aktien sätter köp. Den genomsnittliga riktkursen är 267 dollar.
Meta har lyckats vända utvecklingen dels genom att sänka kostnaderna kraftigt, öka användaraktiviteten och arbeta mer med AI.
Trots den stora uppgången i aktien är bolaget inte särskilt högt värderat. Bolaget har unikt många användare och kan fortsatt hitta nya synergier mellan sina olika plattformar. Utöver det har bolaget slimmat organisationskostymen, vilket talar för högre aktieägarvärde framöver. Det är läge att fortsätta meta Meta.
Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Meta Platforms A | Köp | 264,72 | - |