Eftersom många av de 270 000 aktieägarna i SAS, varav 97 000 enbart på Avanza, verkar ha befunnit sig i radioskugga när det senaste bokslutet släpptes den sista november kommer här några korta highlights, eller snarare lowlights.
* Den finansiella nettoskulden uppgick till knappt 34 miljarder kronor samtidigt som det egna kapitalet var nere under 800 miljoner kronor. Och även om flygmarknaden har hämtat sig i år så dröjer det innan SAS gör vinst igen. SAS prognos för innevarande räkenskapsår 2022/2023 är ytterligare förluster på 4-5 miljarder kronor före skatt.
* SAS är inne i en komplicerad juridisk rekonstruktionsfas under de amerikanska Chapter11-reglerna. Bland skuldsaneringsåtgärderna finns en plan på att dels sänka de egna kostnaderna kraftigt och dels att ta in 9,5 miljarder i eget kapital samt att omvandla 20 miljarder i skulder till aktiekapital. Med nuvarande börsvärde som ligger kring 3,7 miljarder kronor kommer utspädningen att bli enorm för dagens aktieägare. Om kapitalanskaffningen lyckas.
* Risken för denna enorma utspädning har påverkat SAS aktiekurs negativt i år men vidden av vad som kan hända har nog inte sjunkit in hos alla. Kanske var det därför vd Anko van der Werff behövde skärpa tonen i bokslutet. Tidigare har bolaget pratat om en ”betydande utspädning” och pekat på andra rekonstruktioner som har inneburit över 95 procents utspädning. Nu klargjorde han redan på första sidan av rapporten vad domstolsprocesserna i USA och andra kommande jurisdiktioner kan leda till: ”Till följd därav är det inte säkert att SAS AB:s aktieägare kommer att få någon ersättning i förfarandet”.
Den knapphändiga information som av regulatoriska skäl släpptes på torsdagen och som beskriver utvecklingen i november, som är första månaden på det nya räkenskapsåret, ändrar knappast bilden. En månadsförlust på en halv miljard kronor och ett eget kapital som har krupit ned till knappt 200 Mkr är status för november.
Att SAS-aktien med den här bakgrunden bara har fallit med omkring 15 procent sedan kvartalsrapporten är något av en gåta.
Min egen gissning är att en del privatsparare tänker att aktien ändå bara kostar en 50-öring och att det är så lite att det inte är lönt att sälja längre. Andra förväxlar säkert de hoppfulla signaler som finns när det gäller återhämtningen på resemarknaden och arbetet med att rekonstruera SAS med att även de själva som aktieägare kommer att bli räddade under operationen.
Släpp den drömmen. För även om SAS, kunderna och stora delar av personalen förhoppningsvis tar sig igenom stålbadet med hjälp av offensiva finansieringslösningar så pekar det mesta mot att dagens aktieägare blir nära nog nollade på köpet.
Det aldrig roligt att ta en förlust, men det är ändå skönare att hoppa själv än att vara bland de sista som får en knuff i ryggen. Det enda rimliga rådet med de här usla oddsen är att lyssna på Kapten Van der Werffs varning, söka upp närmaste nödutgång och rädda vad som finns kvar genom att sälja SAS-aktien innan den kommande nyemissionen.
Efter en försäljning behöver man inte heller känna sig ensam om att äga noll SAS-aktier. Det gör även SAS-chefen.