Förra veckan stod vi värd för ännu en småbolagsdag som är något av tradition här på Börsveckan sedan ett antal år. Småbolagsdagarna handlar givetvis främst om bolagen som presenterar, men då det är en grupp av företag så får man indirekt även lite branschöversikt och marknadsförutsättningar.
Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 37 den 12 september
Denna gång roade jag mig med att läsa om vad som sades för ett år sedan, och då handlade väldigt mycket av presentationerna om onlineförsäljning, som av naturliga skäl var starkt under covidpandemin. Då var det Flexqube, Embellence, Fuud och Strax som beskrev sina respektive onlinesatsningar och för exempelvis Strax var 2021 problematiskt då bolaget har fysiska butiker som viktigaste säljkanal.
I det perspektivet var det väldigt intressant att lyssna på Elons vd Stefan Lebrot som i sin presentation inte nämnde online över huvud taget. Jag frågade om detta och han menar att Elons styrka är just den fysiska närvaron som också ger starkare kundkontakter och väsentligt bättre möjligheter till eftermarknad och service. Och nu, 2022 när e-handlarna har motvind var det ett välkommet budskap. Vi har skrivit om ”butiksdöden” och de dystra utsikterna för butiker förut, men man kanske inte ska underskatta värdet av att vara fysiskt närvarande nära sina kunder!
På temat retail kunde vi också höra Pricer som kanske lite paradoxalt för ett retailbolag faktiskt kan dra nytta av den höga inflationstakten. För en butik betyder inflation kontinuerliga prisjusteringar och det är både dyrt och tidskrävande med fysiska etiketter, men med elektroniska och centralt styrda etiketter är det väsentligt enklare att uppdatera priserna. Vidare har bolaget en del intressanta projekt med ett högre tjänsteinslag i erbjudandet och Pricer strävar mot att få en högre andel återkommande intäkter. Så här kanske det är finansiellt svängrum hos kunderna som står mot en tydlig nytta i produkterna.
Det blir spännande att se vad som överväger. Jag är benägen att tro det senare då framför allt dagligvaruhandeln ändå står stark generellt sett. Inte minst då bolaget faktiskt kunnat bibehålla en hög bruttomarginal trots en tuff marknad, och en stabil bruttomarginal betyder att det finns någon sorts balans mellan pris mot kund och kostnad för inköp. Och återigen: det handlar om fysiska butiker!
Jag lyssnade även på Vicore Pharma som presenterade. Det var intressant då jag veckan innan gästade en kapitalmarknadsdag för Cereno Scientific vars ledande läkemedelskandidat bitvis överlappar samma terapiområde som Vicores – båda bolagen har kandidater inom den sällsynta lungsjukdomen PAH. Det är en sjukdom där högt blodtryck i lungkretsloppet ger progressivt ökande andnöd och låg syresättning hos patienterna. Det är en dödlig sjukdom och således finns ett stort behov av läkemedel, men i dagsläget finns bara symptomatisk behandling. Såväl Cereno som Vicore har läkemedelskandidater som till skillnad från dagens behandlingar faktiskt kan påverka sjukdomsförloppet och återställa en del av lungfunktionen.
Det återstår en hel del i klinisk utveckling på vägen mot (eventuellt) godkända läkemedelskandidater, men det är hittills bra resultat och fokus på ovanliga sjukdomar är också något som ger en intressant profil. Även stora bolag går i den riktningen. Exempelvis gjorde Astrazeneca nyligen ett stort förvärv inom just sällsynta sjukdomar.
Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 37 den 12 september
Under veckan som gick gästade jag även läkemedelsbolaget Camurus kapitalmarknadsdag. Det är ett bolag som de senaste åren gått från forskningsbolag till läkemedelsbolag med snabb tillväxt inom ett godkänt läkemedel som nu i Q2 gjorde bolaget kassaflödespositivt. Det är något av en ”sweet-spot” att kunna finansiera sin utveckling med egna kassaflöden snarare än återkommande emissioner och med en högintressant pipeline inom just sällsynta sjukdomar även för Camurus utöver det redan godkända läkemedlet Buvidal (inom opioidberoende) kan det bli en riktig vinnaraktie de kommande åren. Mer om det på sidan 8 i tidningen.
Allt sammantaget så var det givande dagar att lyssna på bolagen så precis som alltid i dessa krönikor råder jag er läsare att lyssna på presentationerna som finns tillgängliga som webcast på financialhearings.com. Kunskap är makt, sägs det. Och kunskap i detta sammanhang är positiv avkastning.