Batteriladdarbolaget CTEK är näst på tur in till börsen. Det är ett kvalitetsbolag som kommer ha kvalitetsägaren Latour i ryggen med ett stort ägande på 31 procent efter noteringen.
Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 38 den 20 september
Ser vi till historiken de senaste tre åren så har CTEK:s omsättning ökat från 573 Mkr till 706 Mkr förra året med ett justerat rörelseresultat före nedskrivningar på förvärv (ebita) på 126 Mkr ifjol. Noterbart är att rörelseresultatet ojusterat var 46 Mkr högre efter att en tilläggsköpeskilling justerats ned. Antagligen är det förvärvet av Chargestorm som ser ut att ha underpresterat under 2020.
Affärsområdet Energy & Facilities (E&F) där Chargestorm ingår fokuserar enbart på elfordonsladdare och tillbehör (EVSE). Där har rörelsemarginalen varit negativ för perioden 2018-första halvåret 2021. Tillväxten ser däremot ut att ha kommit igång första halvåret i år då omsättningen nådde 65,6 Mkr, att jämföra med 85 Mkr helåret 2020. Tillväxten i Q2 för EVSE-produkterna var hela 139 procent.
Står stadigt på flera ben
Verksamheten består förutom E&F av ytterligare två affärsområden; Aftermarket och Original Equipment (OE). Aftermarket är dock inte som namnet antyder någon eftermarknadsaffär utan det rör sig om nyförsäljning av primärt premiumladdare för de flesta fordonstyper och användningsområden med 214 produkter i sortimentet.
Inom Original Equipment säljs en betydande del av laddarna som white label anpassade för 50 av världens största fordonstillverkare.
Under den senaste sexmånadersperioden utgör Aftermarket 72 procent, OE, 12 procent och 14 procent för E&F. För perioden steg koncernens totala omsättning med 57 procent till 455 Mkr med en ebita-marginal om 23 procent motsvarande 104,7 Mkr. Det rör sig inte heller om några exceptionellt lätta jämförelsetal utan omsättningen exkluderat de snabbväxande EVSE-produkterna ökade runt 40 procent kontra 2019-års siffror. Det är en tillväxttakt som vida överstiger den historiska som pendlat mellan 1-17 procent och i genomsnitt 10 procent sedan 2013.
Synnerligen goda marknadsutsikter
Vad gäller marknadsutsikterna för elfordonsladdare och tillbehör (EVSE) så väntas en årlig tillväxt om 27 procent inom Europa från nivån på 7,4 miljarder 2020. Det var faktiskt också i linje med CTEK:s tillväxt inom elfordonsladdare (EVSE) under 2020. Inom premiumbatteriladdare (12V) var marknaden värd 4,5 miljarder 2020 och väntas globalt inte växa mer än 3 procent årligen till 2025. CTEK bedömer att de är marknadsledare inom premiummarknaden globalt med en marknadsandel om 10 procent.
I Sverige är CTEK näst störst med omkring 25-30 procents marknadsandel för växelströmsladdare. Produktutbudet är också uteslutande växelströmsladdare men produktutveckling för likströmsladdare pågår.
Brett produktutbud
Produktutbudet för växelströmsladdare är annars brett och kvalitativt med flera utmärkelser. Det finns laddare för de flesta ändamål för såväl professionell som privat användning med exempelvis elbilsladdare med tillhörande app, överbelastningsskydd och optimering för laddning. Till fordonsverkstäder säljs laddaren Pro120 som är utformad för verkstädernas alla krav.
En intressant innovation är CS Free-serien som lanserades i februari, en bärbar laddare som kan laddas från såväl eluttag som genom solpaneler. CS Free håller en laddning upp till ett år så det kan lätt användas när det behövs som exempelvis för att ladda en elbil vid en parkering utan laddmöjligheter. Två nya CS Free är på gång för lastvagnar och mindre fordon.
All forskning och utveckling bedrivs i Vikmanshyttan och i Norrköping medan produktionen sker externt i Kina men med ett kvalitetssäkringskontor i Shenzhen. Försäljningen går via över 200 återförsäljare och distributörer och under white label till 50 av världens största biltillverkare, däribland Ferrari, Lamborghini och Volvo bussar.
De finansiella målen innefattar en omsättning på 2 miljarder på medellång sikt med en ebita-marginal på 25 procent. Dock flaggar ledningen, med vd Jon Lind i spetsen, för att tillväxten från elfordonsladdare och tillbehör inom E&F på kort sikt kan tynga marginalen då.
Balansräkningen saneras då bolaget tillförs omkring 320 Mkr efter emissionskostnader.
Nettoskulden ska inte överstiga 3x justerad ebitda och 30 procent av vinsten ska delas ut.
Med ett börsvärde på 3,4 miljarder kr givet teckningskursen 69 kr, och en nettoskuld på cirka 480 Mkr efter emissionen, så värderas bolaget till ev/ebita 31 för 2020, men på rullande tolv månader inte högre än ev/ebita 21.
Hög men välförtjänt värdering
Det är inte billigt men CTEK:s gynnsamma positionering för batteriladdning, som befinner sig i en strukturellt växande marknad, borgar för hög tillväxt i många år framöver. Vi tror inte man ska extrapolera den exceptionellt starka utvecklingen första halvåret, i synnerhet inte precis inför börsnotering. Men även om vi räknar med en tillväxt närmare den historiska nivån, vilket ändå är något konservativt givet den tilltagande elektrifieringen i världen, så är värderingen inget problem.
Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 38 den 20 september
Vill man relativvärdera och lägga aktien i ESG-facket så ger de argumentet ytterligare bränsle till aktien då bolag som Garo exempelvis värderas till ev/ebitda 42 för 2021. Teckna CTEK.
Om erbjudandet:
Teckningskurs: 69 kr
Sista anmälningsdag: 23 september kl 15.00
Första handelsdag : 24 september
Lista: Nasdaq Small Cap
Börsvärde: 3401 Mkr ( post money)
Nästa rapport: 10/11